Hoppa till innehåll

https://www.Reservdelar24.SE

Usko

Vapenlampa vs Laser designator

Recommended Posts

Usko

Jag söker en lampa som jag kan använd när jag lock på räv..

Men det finns ju en uppsjö av olika modeller, var först inne på att köpa bearskins Bearbeam Gunlight med grön lins,

men sen hittade jag något nytt som jag själv inte har sett förut, Laser designator och började fundera på om man skulle ha haft någon sån istället..

Men vad är skillnaden och vad ska jag välja? Priset på en laser designtor är ju betydligt mycket dyrare än tex bearskins lampa..

Tack på förhand

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Skånepåg

Hur är det nu, får man ha en lampa monterad på bössan utan att tända den?

Ponera att du sitter på grisvak/rävvak, drar en smäll med släckt lampa för att därefter tända den och kolla så djuret ligger?

1 skott jakt, 2 skott eftersök?

Lite oenig med min svåger i frågan, jag menar stort no-no, han menar inga problem..

Nu jagar han uteslutande klövvilt och nästan bara vakjakt, så jag förstår ju att han tycker det är praktiskt, både på natten och i skymningen. Men är det egentligen lagligt?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Maxb

Tror det är olämpligt att använda sig av monterad lampa utanför eftersök alt. med tillåtelse från Lst. Det har varit diskuterat förut och känner igen att det är olagligt även med släckt monterad lampa.

1a jaktskott och 2a smällen eftersök är lite som diskussionen med slug i drilling. Första kulan är ju jakt, springer den vidare så är andra smällen (sluggen) "eftersök" men det är också direkt olämpligt. Min filosofi iaf, får se om andra håller med.

Skickat från telefonen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Christian N

Hur är det nu, får man ha en lampa monterad på bössan utan att tända den?

Ponera att du sitter på grisvak/rävvak, drar en smäll med släckt lampa för att därefter tända den och kolla så djuret ligger?

1 skott jakt, 2 skott eftersök?

Lite oenig med min svåger i frågan, jag menar stort no-no, han menar inga problem..

Nu jagar han uteslutande klövvilt och nästan bara vakjakt, så jag förstår ju att han tycker det är praktiskt, både på natten och i skymningen. Men är det egentligen lagligt?

Nej/CHristian

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
M-Ola

Lampan monterar man när det är dags för eftersök. Annars kan farbror blå bli purken.

Men för att ta skillnaden mellan laser och vanlig lampa. Jag har både en vanlig eftersökslampa, Olight M22, samt en laser, Laser Genetics ND3, och de är helt olika eftersökslampor.

Olighten ger en ganska bred ljusbild i vitt ljus, men med filter kan man få den färg man vill ha. Används när jag går i vegetation där mycket ljus behövs.

Lasern ger däremot en koncentrerad ljusbild i grönt som man kan ställa från en liten prick på 100 meter till som bredast en ca 4,5 meter stor grön cirkel på 100 meter. Den ger utanför cirkeln inget spilljus. Det gröna ljuset är ganska svagt och absorberas av grön växtlighet men ger en bild med hög kontrast på övriga färger. Den använder jag ganska sällan, men när man har skadeskjutet vilt på åkrar så kan man effektivt söka av kanterna utan att störa djuren. Går överhuvud taget inte att använda om det finns grenar eller annan vegetation i vägen. Hade jag inte fått ett mycket fördelaktigt pris så hade jag nog inte satsat på laser, då jag hittills bara använt den skarpt en gång. Dock med mycket lyckat resultat.

Men när man går kvällspromenaden med hunden är det rätt kul att kolla runt på fälten utan att störa.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lindgren

Har laserdesignator, lampa och tillstånd..

Lampan för att se, var det finns nasse, Designator för att målbelsya.

Men det gäller endast nasse.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Usko

Okej, hade faktiskt inte den blekaste av att det var olagligt.. Men tack för informationen...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Carl A

fast visst får man väl ha laserdesignatorn fast monterad vid åteljakt på vildsvin, som vilken lampa som hels, väl?

- och då fast monterad även på kojan tornet, eller var/hur man nu sitter.

??

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
simonarvestrand
2 hours ago Carl A sa:

fast visst får man väl ha laserdesignatorn fast monterad vid åteljakt på vildsvin, som vilken lampa som hels, väl?

- och då fast monterad även på kojan tornet, eller var/hur man nu sitter.

??

vad jag vet finns inga restriktioner på vad man får montera fast . 

jag har själv beställt en designator för att se hur det är . har kört med vanlig lampa innan så det skall bli spännande att testa. 

Och ja jag har tillstånd. 

Verkar vara väldigt olika hur svårt det är att få tillstånd enligt rykten. 

jag har både i kalmar och östergötland och den största skillnaden är att i kalmar län gick det ruggigt smidigt med online registrering
och bekräftelse inom en halvtimme i östergötland va det fortfarande pappersform och massa väntetid. ( kanske har uppdaterats nu det va ju några månader sedan )

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Carl A

för att förtydliga; fast monterad, EJ på vapnet utan vid åteln, som vilken åtelbelysning som helst.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop
10 minutes ago Carl A sa:

för att förtydliga; fast monterad, EJ på vapnet utan vid åteln, som vilken åtelbelysning som helst.

TS skrev att han skulle jaga räv. Då är det inte tillåtet med en belysning enbart uppsatt för att underlätta jakt. Det är enbart tillåtet vid åteljakt på vildsvin.

Jaktförordningen:
14 § Fast belysning vid väg eller byggnad som satts upp i annat syfte än att underlätta jakten får användas vid jakt efter vildkanin, rödräv, mårdhund, grävling, mink, mård, tvättbjörn eller vildsvin. Vid jakt efter dessa djur får vidare ficklampa eller annan liknande lampa användas 
1. när djuret ska avlivas i samband med jakt med ställande hund,
2. för jakt vid gryt eller lya, eller
3. när ett fångstredskap vittjas.
   Fast belysning som har satts upp i syfte att underlätta jakten får användas vid jakt efter vildsvin vid för ändamålet anordnade åtelplatser för vildsvin (åteljakt). Förordning (2008:1412).

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Carl A

aha, hade missat det rörde räv, sorry. Jag syftade ju såklart på vildsvin. (väl medveten om §§)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.