Jump to content

Grisdödare

etikjakt

Recommended Posts

NS

jag håller med dig i sista inlägget, förutom att TS gör helt rätt i att ifrågasätta detta här.

han kan ju tycka det känns lite fel men undrar om andra tycker samma sak, eller?

sen tyckte jag inte som dig i ditt förra inlägg att det var ok att ta smågrisar för det gör alla, eller klippa ett rådjurskid när dom är små....

jag vet att det händer men detta är ej ok.

men jag tycker ju även att raser eller stammar med hundar som behöver munkorg inte ska avlas på , eller man bör se över detta.

munkorg har man på ett fåtal individer inte på en hel ras!

sen kanske jag har helt fel hur hundar ska vara men hur sjutton ska vi få resten av sverige att respektera oss om vi uppför oss som vargar?

• Like 1

NS

jag håller med dig i sista inlägget, förutom att TS gör helt rätt i att ifrågasätta detta här.

han kan ju tycka det känns lite fel men undrar om andra tycker samma sak, eller?

sen tyckte jag inte som dig i ditt förra inlägg att det var ok att ta smågrisar för det gör alla, eller klippa ett rådjurskid när dom är små....

jag vet att det händer men detta är ej ok.

men jag tycker ju även att raser eller stammar med hundar som behöver munkorg inte ska avlas på , eller man bör se över detta.

munkorg har man på ett fåtal individer inte på en hel ras!

sen kanske jag har helt fel hur hundar ska vara men hur sjutton ska vi få resten av sverige att respektera oss om vi uppför oss som vargar?

Ja det är helt rätt att ifrågasätta det hela.

Sen lite missförstånd...

Jag är inte alls för att hundar tar kultingar. Det är en styggelse !

Dock är det ibland svårt att undvika...

Det måste man ha med i beräkningarna...

Vet man inte om att det är randiga kultingar i såten är det lätt hänt att det går åt fanders...

Vet man att där är smått i marken ska man helt enkelt ge fan i o släppa hund där.

Eller om någon rapporterar smått i såten ska man koppla hund.

Har man hund som tar allt... ska den jaga med munkorg eller inte släppas alls.

Det är i första hand hundägaren som är ansvarig.

Skiter han i vilket är det jaktledaren som ska tala om hur landet ligger..

Sviker även jaktledaren.. avsätt honom/henne.

Går inte det..tja vad har man att välja på...

Polisanmälan eller lämna jaktlaget.

Det första lär ge samma sak som det andra...

Man lämnar laget på ett eller annat sätt...... 

• Like 1

Finns inte några som helst förmildrande omständigheter där djur blir ihjälbitna av våra hundar som är ok. Tycker att gränsen går vid att möjligen hålla fast ett djur vid ett eftersök.

Vad tycker du själv är det mildaste:

Att en hund apporterar en bukskjuten fågel i 300m som slåss för livet med hunden tills den kommer fram till husse, ev släpper hunden viltet flera gånger för att skydda sina ögon på vägen och får jaga rätt på det igen och plocka upp.

Eller en hund som tar fågeln av daga dvs att hunden när den plockar upp fågeln, trycker till med käkarna sen är det över.

Jag förordar det sista, mycket mer etiskt då bägge fallen slutar likadant.

Jag vill ha en hund som skiljer på skadat och friskt vilt, där skadat vilt skall avlivas kvickt och lätt och av den som är bäst på det. I de fall hundar tar friskt vilt. Om det är en effekt av att flera hundar bildar ert team som hetsar varandra så får man åtgärda det med att sära släppa färre hundar.

Munkorg kan vara riskabelt att använda också då hundens enda vapen försvinner i det läge den behöver försvara sig.

Jag läste dessutom om att ela hundar som man gör i andra länder. Fler hundar än man tror slutar jaga för obehaget förknippas med jakten och jaktlusten vilket är rätt logiskt.

• Like 2

Tycker som så att behöver man ställa frågan på ett öppet forum är man redan där ute och cyklar....;)

Jag har min etik klar för mig....där ingår inga hundar som återkommande biter ihjäl smågrisar!

mvh/Urban

Finns det någon jakthund som inte klipper en liten kulting som hamnar framför nosen? Jag skulle tro att i stort alla grishundar som jagar gris gör det när de springer på småkultingar..

Både min laika och ena wachteln har gjort det.

Däremot skulle jag aldrig släppa hund om jag visste att det fanns smågrisar på marken, och jag vill gärna tro att det är likadant överallt. Oftast har man bra koll på vilka grisar som finns på markerna

Inget påhopp på lockrop men vill svara på frågan.

Det är aldrig, aldrig, ALDRIG ok att en hund tar en kulting (eller annat friskt djur)

Just nu har jag en tysk men haft flera innan.

det är skjutit +25st? grisar på jakt i mycket varierad storlek och +40st? på eftersök för henne.

Jag skulle bli skogstokig om hunden gick ock tog ett friskt/oskadat djur och lika dant om det var en annan hund som gjorde det när jag var med.

(har hänt och som tur var va jag jaktledare den jakten och hann gick inte med den hunden något mer innan han garanterade att det inte inträffade igen)

eftersök är en annan sak och hunden KAN skillnad på friskt/skadat djur då hon utan att blinka ex skulle dra ner ett rå som var bukskjutet skulle hon aldrig bita ett oskadat.

(inte någon av mina tidigare hundar heller)

Denna åsikt gäller klövdjur, fågel sympatiserar jag med ovanstående

Jag skulle ta upp det med jaktledare när alla är närvarande att det inte är lämpligt. det är inte jakt utan djurplågeri

Ett forum är väl för att diskutera saker som man undrar över, man behöver inte svara. Har fått svar på min ursprungsfråga och dem flesta har svarat vad dom tycker, tack för det. Har beslutat mig för att lämna jaktlaget med omedelbar verkan.

I övrigt kommer jag att starta en ny tråd, kommer att skaffa mig en wachtelvalp.

Musköt

I övrigt kommer jag att starta en ny tråd, kommer att skaffa mig en wachtelvalp.

Vi får hoppas du får en som inte biter kultingar då. ;)
  • Like 1

Ang att ela hund va det jag som skrev det.

Vill bara säga att jag tycker givetvis att det är helt galet.

Men i det fallet har inte ägaren så mycket att välja på...

Funkar inte med munkorg. Då jagar inte hunden.

Han har försökt vänja hund vid munkorg men det verkar lönlöst.. provat flera modeller.

Utan korg klipper jycken mindre gris om där finns några.

Ägaren har blivit och är "skogstokig" när de händer.

Eftersök kanske hund funkar till men det är få uppdrag hos honom. De har bättre hundar till den biten.

Omplacering norrut där inga grisar finns kan va ett alternativ men söket passar inte i Norr....

Återstår att ha hund som sällskap eller avliva.

Som han ser det så är el värt ett försök....

Hunden jagar älg bra. 

Hur han gör eller vad som händer återstår att se.

Ett forum är väl för att diskutera saker som man undrar över, man behöver inte svara. Har fått svar på min ursprungsfråga och dem flesta har svarat vad dom tycker, tack för det. Har beslutat mig för att lämna jaktlaget med omedelbar verkan.

Tycker definitivt att hundägaren/jaktledaren ska veta att hans hundar och sätt att jaga är fel för han kommer tydligen bara förstöra fler jakter/medlemmar/grisar om det fortsätter så här.

Lycka till med nya hunden. 

Ang att ela hund va det jag som skrev det.

Vill bara säga att jag tycker givetvis att det är helt galet.

Men i det fallet har inte ägaren så mycket att välja på...

Funkar inte med munkorg. Då jagar inte hunden.

Han har försökt vänja hund vid munkorg men det verkar lönlöst.. provat flera modeller.

Utan korg klipper jycken mindre gris om där finns några.

Ägaren har blivit och är "skogstokig" när de händer.

Eftersök kanske hund funkar till men det är få uppdrag hos honom. De har bättre hundar till den biten.

Omplacering norrut där inga grisar finns kan va ett alternativ men söket passar inte i Norr....

Återstår att ha hund som sällskap eller avliva.

Som han ser det så är el värt ett försök....

Hunden jagar älg bra. 

Hur han gör eller vad som händer återstår att se.

eller att hunden byter ägare. man vet aldrig förrän efteråt vad som var bra eller dåligt val känns det som....

det var inget påhopp på dig NS, bara ren info som jag känner den. jag satte mig in i det för ett antal år sen och tog kontakt med folk som kunde principen. av ren nyfikenhet.

det är verkligen sista utvägen, och vad jag förstod så användes elhalsbandet i de fallen när man vill bryta helt. 

det kan ju bli så att den slutar jaga gris, vilket kanske är bättre i sig.

tanken slog mig igår att man kanske använder fel ras till jakten och att det möjligen finns bättre linjer som inte biter som man om man har skallen med sig, bör satsa på.

.

inte utan att yttra dig sakligt i frågan till den det gäller hoppas jag.