Hoppa till innehåll

protektor bulldog. nyfiken fan som man är undrar man över denne!


marcus.söderlund

Recommended Posts

Ja som rubriken heter har jag frågor angående en revolver. Tarftlig info angående denna relik. Gott o blandat låda från dödsbo. Det enda jag vet om den är att innermåttet på pipan är 7.9mm mätt med undermåttligt skjutmått.

bilder kommer här i tråden som ni ser.

post-3905-0-94884200-1421190444_thumb.jp

post-3905-0-76814300-1421190472_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förövrigt hade denna äldre herre även med sig in ett par riktigt förtjusande revolvrar av brytmodell. Vissa i väldigt sletet skick. Andra i finfint skick! :)

Men de är en annan historia det. Denna blev jag inte mkt klokare på. Protektor skrivet med k? Jänkare gillsr väl typ enbart c i det ordet. Engelsk revolver får jag fram om jag stavar med c istället för k.

men så mkt mer info vettifan om jag lyckas skramla fram. IG i googlekunskaper

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm videon övers står det fel på ovansidan? Sen kan dom ju såklart ha ändrat namnet på revolvern med tidens gång. Det jag nu enligt mina sedan tidigare nämnda ig i googlandet fått fram är att kalibern bör vara 32s&w. Om man tar längden och djupet i pipan mellan bommarna så överensstämmer det ganska bra.

mystisk liten revolver. Jag fan efter lite putsning på den stämplst 85 på trummans framkant. Dess innebörd är jag inte insatt i dock. 85 kan det vars tillverkningsåret?

Går det ens att skjuta med dessa skapelser längre. Forskade i de hela lite och det finns ju ersättningskrut för svartkrutet.

nu är detta bara efterforskningar på ett vapen som högst sannolikt lär sluta sina dagar som ett brunslock på gatan inom snar framtid.

ändock roligt att fantisera om dessa små saker och beundras över dom. Därför ska jag ge den en totalomgång med mr vapenvård :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var inte så säker, 32s&w är möjlig men du har även 32 short och 32 Bulldog att välja på, kanske nån mer också. Vid hypotetisk skottlossning är det noga då dessa patroner har väldigt olika tryck.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gillar armbandet, 

 

tydligen är detta från början en Webley revolver i kal 41 som därefter som brukligt i Europa kom att tillverkas en mass i Belgien, med inte så bra kvalité, svårt att se på aktuell pang men då det inte står Webley på pipan är jag inne på att det är en belgare. 

 

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Forskningen fortsätter på pickan senare ikväll när man är hemma :) se om man kan lista ut vilken kaliber det är i revolvern hade varit roligt. Även om 85 står för tillverkningsåret.

tack antar jag. Inte världens hippaste men skänker pengarna till en god sak iaf :)

Tackar för infon om pickan. Har inte skådat än något namn på pipan men den är ganska skitig sen längre tid tebax så ska göra rent den o se om något namn döljer sig under smutsen.

överlag känns den rätt raplig o så så belgare är nog inte helt fel ute!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...