Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
culot

Samma laddning i olika hylsor A1x 34g

Recommended Posts

culot

Ett par bilder där 1,75x34g levererade en av de vackraste jag sett på länge, så,trots att farten var onödigt hög

Så ska jag röna ut om brutna elr obrutna flikar har med den vackra bilden att göra.

Bilderna är ifrån sista cx2000 1,70 vs 1,75x34g skjutningen ( A1 krut )

post-16336-0-94148300-1425213538_thumb.jpost-16336-0-71919700-1425213579_thumb.j

culot

Jag fick idag en sk controdose laddning fr min Italienske kompis Aldo som är en riktig raket ,

Vad sägs om 28g @ 536ms dock är den i överkant på det mesta med ett tryck på 980-1030bar

Jag ska ladda upp den med 6: SuperNik hagel och se om den funkar i min bössa ,

Controdose : man tar en lätt hagelvikt och ökar krutet rejält som bildar mkt gas

Mao den jobbar på ett lite annat sätt än det traditionella ...

Sen att jag dryftar den här kan bero på att den innehåller Vectan A1 krut ;-p

Laddningen borde kittla Wizard som har skjutit FITASC med 36g @ 503ms

/P

culot

Jaha! Nu har man provat 28g laddningar som kan få de som går igång på allt över 450ms i " ask prestanda" gå upp i brygga;-)

Dessa missiler rasslade iväg så kronografen höll på att få spel, men jag fick ett par mätningar på 536 resp 524ms iaf .

Jag hade ju förväntat mig en sjuhelvetes rekyl men den var hanterbar i min Fabarm XLR5 ( 1630bar rejtad )

Rekylen var påtaglig och " snärtig" Det sköts även lite träffbilder som jag ska lägga in senare då jag fyllt i träffarna .

Jag ska prova denna laddning på Skarvjakten senare i år,

/P

culot

Vi fortsätter väl å " blogga" För det sköts även lite A1 1,75x34 med brutna respektive obrutna flikar ( SG19 förl )

Och i fortsättningen ska alla flikar brytas det är helt klart ...

Sen dagens överraskning ! Jag hade även laddat upp några 1,75 x 34g med rullstukning och Z2M förladdning,

Och hylsan var den äldre Fiocchi med grå bottenproppen och 616 tdh , och den gav riktigt fina bilder med 6:or (2,7mm)

Datan är Fiocchi 12/70 616 A1 1,75x34g Z2M18 rullstukad till 64mm med gualandi disk över haglen.

Lite bilder kommer vart det lider..

/ Ppost-16336-0-28812500-1426943685_thumb.jpost-16336-0-22691000-1426943769_thumb.j

När bilderna ser ut så här är det kul att rullstuka ;-)

culot

Jag har laddat upp ytterligare en liten expriment 34g , tanken var att göra en herrejösses duvpatron .

Basen är samma Rullstukade data som patronen ovan , skillnaden är att istället för sexor kör jag

7,5 SuperNik hagel och tanken är att kunna köra med rejält öppen choke för att få en " vägg " av visslande 2,4mm hagel ;-)

Hade kanske räckt med 32g men beslöt att gå " all in "

Vi få,se vad pappret säger , bild kommer vart de lider

/P

W.T.

den siste testendu gör där är jag riktigt nyfiken på. likaså de 6:or du skjuter med bra fart. 

Jag har fått Henriks hagel nu och det kommer funka finfint. de är inte toppenrunda men det visste jag redan. ska bli kul att se sen hur det blir.

vet du när prylarna kommer till dig från siarm?

jag vill ha fart på min 410a, likaså är jag nyfiken på det du skrev om fejjan och 410an

/Kalle

• Like 1

Christian N

Nu behöver jag bara få tag på vectan krut så har jag allt för att göra mina egna roliga 34 grams laddningar, Siarm levererar stort inom kort till Sverige. /Christian

culot

Då lär ju 410 slug subsonic och hagel subsonic vara ännu intressantare ;-)

culot

Nu behöver jag bara få tag på vectan krut så har jag allt för att göra mina egna roliga 34 grams laddningar, Siarm levererar stort inom kort till Sverige. /Christian

Kolla lokalt om det finns nån som kan ta hem A1

Gyttorp amf har agenturen

culot

Jag har laddat upp ytterligare en liten expriment 34g , tanken var att göra en herrejösses duvpatron .

Basen är samma Rullstukade data som patronen ovan , skillnaden är att istället för sexor kör jag

7,5 SuperNik hagel och tanken är att kunna köra med rejält öppen choke för att få en " vägg " av visslande 2,4mm hagel ;-)

Hade kanske räckt med 32g men beslöt att gå " all in "

Vi få,se vad pappret säger , bild kommer vart de lider

/P

Lite träffbilder sköts idag och det både m 2/10 & 5/10 choke och för att få den " vägg av hagel "

Som är ide'n med laddningen så krävs av 2/10 choken att man backar ifrån 35m till 30 m

Och ska man ha riktigt stora täta bilder på 35m så vill det till 5/10 choke, 30m med samma choke

Och laddning genererar i överdödad fågel m en kärnträff så det beror på syftet när man jagar

Ätbar duva 35-40++ meter Och skräpfågel 25-40m , troligen får man lite öppnare svärm med

Opläterade hagel och ordinarie nickelhagel , dessa sköts med SuperNik hagel som är exklusiva

Specialpläterade hagel tillverkade av en entusiast i Italien ( Ni kan ju fråga PMT vad han anser om dom )

Eller för att citera Herrn ifråga. " SuperNik , dom snackar man inte bort "

Träffarna är ifyllda och bilder kommer .

/P

culot

den siste testendu gör där är jag riktigt nyfiken på. likaså de 6:or du skjuter med bra fart. 

Jag har fått Henriks hagel nu och det kommer funka finfint. de är inte toppenrunda men det visste jag redan. ska bli kul att se sen hur det blir.

vet du när prylarna kommer till dig från siarm?

jag vill ha fart på min 410a, likaså är jag nyfiken på det du skrev om fejjan och 410an

/Kalle

Grejerna kommer till mitt jobb nu på Måndag , skulle ha kommit i Fredags men dom ringde och var försenade

/ P

W.T.

Kommer ev förbi dig när jag ska till Nyköping/Studsvik den 27e och plockar upp eller om vi ses på ett bra ställe

culot

Kommer ev förbi dig när jag ska till Nyköping/Studsvik den 27e och plockar upp eller om vi ses på ett bra ställe

Södertälje Är de bättre ?

culot

Lite träffbilder sköts idag och det både m 2/10 & 5/10 choke och för att få den " vägg av hagel "

Som är ide'n med laddningen så krävs av 2/10 choken att man backar ifrån 35m till 30 m

Och ska man ha riktigt stora täta bilder på 35m så vill det till 5/10 choke, 30m med samma choke

Och laddning genererar i överdödad fågel m en kärnträff så det beror på syftet när man jagar

Ätbar duva 35-40++ meter Och skräpfågel 25-40m , troligen får man lite öppnare svärm med

Opläterade hagel och ordinarie nickelhagel , dessa sköts med SuperNik hagel som är exklusiva

Specialpläterade hagel tillverkade av en entusiast i Italien ( Ni kan ju fråga PMT vad han anser om dom )

Eller för att citera Herrn ifråga. " SuperNik , dom snackar man inte bort "

Träffarna är ifyllda och bilder kommer .

Här har vi en bild på 35meter 5/10 choke och den är jävligt fin på gränser till för tät om man ska äta viltet

/P

Här kommer bilderpost-16336-0-03969200-1429655499_thumb.j

culot

Här har vi samma laddning men nu har klivit fram 5 meter (30m) 5/10 choke genererar

En mycket död fågel , är det skräpfågel så kan det vara spektakulär skjutning , ska man äta viltet

Så får man åka till Mac Donalds den dan om man fått kärnträffar eller Om man dragit in hållet ytterligare

5M till 25m

post-16336-0-00650900-1429655802_thumb.j

culot

Laddningarna i den här tråden kräver Vectan A1 krut , och det hittar ni bland annat hos 

Sportshooter.se  i Värmland 

dea.se i stockholm    ( dock har dom flyttat fr bagarmossen till Nacka )

/ P

culot

Lite trådlyft då det labbats med samma 1,65 x34 fast :3 ans hagel och det ser fan så bra ut för att vara så grova hagel ...ponera att det är skjutet i en IC (0,25) pipa image.thumb.jpeg.e5282c679164990600a3c896209f709f.jpeg

• Like 1

knappåsarn

det gjorde det allt det! vad får du för hastighet på dessa?

culot
13 hours ago knappåsarn sa:

Har inte provat då min Magnetospeed inte riktigt samarbetar med mina piprekylerande Auto 5:or ,  men om vi tittar i tråden vad de olika doserna gav för fart så skulle jag säga  410-415 ms  och 0,05 sänkningen gjorde patronen trevligare att skjuta med ifall skyttet skulle bli intensivt. 

culot
13 hours ago knappåsarn sa:

Har inte provat då min Magnetospeed inte riktigt samarbetar med mina piprekylerande Auto 5:or ,  men om vi tittar i tråden vad de olika doserna gav för fart så skulle jag säga  410-415 ms  och 0,05 sänkningen gjorde patronen trevligare att skjuta med ifall skyttet skulle bli intensivt. 

culot

Faktum är att för en nybörjare som vill ha en pålitlig laddning att börja med så är den här perfekt, och man kan göra den ännu mer traditionell och sänka haglet till 32g samt byta förladdningen till sg22  , dosen 1,65 räcker alltså till för båda vikterna bara man byter förladdningen,  Vectans A krut verkar ju finnas stadigt hos Sakab Sweden efter ha vart lite torka på ett bra tag,  så om man vill  täcka upp ett stort spann så köper man AS , A1,A0  och förladdningar från stl 17- 26  så kan man täcka 28-38g lätt.

/P

• Like 1
  • Thanks 1

culot

Så här kul vart 1,65x34:5 or med 

MOD  5/10 choke på 35m  

262E378F-AC6C-4653-8647-004954FBB997.jpeg

627D4056-CC0D-4748-8B7F-3E0090C61215.jpeg

• Like 2

Christian N

Rätt så vasst, ser jag en eller två luckor i nr 2 skottet, men i övrigt sjukt bra. Pappen är 80-90 bred? /C 

culot
3 minutes ago Christian N sa:

Rätt så vasst, ser jag en eller två luckor i nr 2 skottet, men i övrigt sjukt bra. Pappen är 80-90 bred? /C 

Du ser på sidoanteckningarna vad som är upp och ned, pappen är 75-76bred sk mjölkpapp från Bauhaus, inte lika dymliga att rodda med som 1,2m bredd , kräver dock att man centrerar. jag fick  lite rester kvar i loppet så ev tar jag ner höjden en tiondel eller byter cripmper till en m 2.00 mm djup mot 1,6 som SP12-2 har.

/P

culot

Det är lite stört , jag satte in en bild av den m :3 or på PDC och En av moddarna gjorde cirkel och delade in i sektioner och vi pratar 85%  vilket är obegripligt från en IC, dessutom var haglen inte särskilt jämna i storlek så de varierade mellan 3,3-3,5mm men även om alla skulle vart klockrent 3,3mm så är procenten sjuk ! 

/P 

• Like 2