Hoppa till innehåll

Tips och trix, Bulvanjakt på kråka


Skaunepaug

Recommended Posts

Superbra förklaringar/idéer..Har nyligen börjat intressera mig för denna typ av jakt så detta gav många nya idéer o tankar! Vill du träna din praktiska pedagogik skaunepaug så ställer jag gärna upp som offer för o förevisas i praktiken hur du går tillväga

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På många filmer så springa dom fram efter skottet o hämtar kråkan. Men blir inte dom andra mycket snyggare då?

De är oftast nödvändigt då de andra kråkorna kommer att se den döa som ligger med magen uppåt o vingarna ut eller hur den nu ligger ;)

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skickar också hunden direkt. Man kan ge sig den på att någon naturmupp krälar omkring i buskarna med ett gigantiskt teleobjektiv och får syn på en halvdö kråka. Inte bra..eller onödigt

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har behövt jaga kråkor upp mot 800 meter o de e inte kul... Snacka att man bli andfådd XD

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade använt hund om det inte hade varit just kråkor det handlar om. har två apporterande här hemma till hands.

Varför inte hund till kråkor?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kompis hund blev biten av en kråka för ett par år sedan, sedan dess apporterar den inte alls längre. Jag anser inte det är värt det så jag låter mina vara hemma och hämtar dem i nödfall. Har inte långt hem alls

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har spaniel va? Det är inga problem, de lär sig hantera kråkorna. Trut och ffa korp är avgjort värre. Sitter apporteringen bra så fixar hundarna jobbet..speciellt dina jyckar som får jaga mycket!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En ide jag har också är att om man har en väl inåtlad plats så krävs inte så många bulvaner, satsar hellre på 7 flockade helkropps men är det på en sträcklinje har jag några extra bulvaner och kanske snurran för att få rörelse och få ner de från höjden!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En ide jag har också är att om man har en väl inåtlad plats så krävs inte så många bulvaner, satsar hellre på 7 flockade helkropps men är det på en sträcklinje har jag några extra bulvaner och kanske snurran för att få rörelse och få ner de från höjden!

De har jag oxå märkt. De kommer extremt lågt mot mina brödåtlar. Just nu åtlar jag alltid inför jakt ;) men en sak undrar jag bara. Det jag lyckats bra med e ju då Bulvanjakten på kråka men hur e de med trut? Vet att du har skjutit mkt trut o kommer de ner bra på bara kråkbulvaner? Då med åtel oxå! Vill börja banka de vita nu när de är överallt

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En ide jag har också är att om man har en väl inåtlad plats så krävs inte så många bulvaner, satsar hellre på 7 flockade helkropps men är det på en sträcklinje har jag några extra bulvaner och kanske snurran för att få rörelse och få ner de från höjden!

Helt överens..

Ett par såna här med bouncer kan vara bra om det ska lockas från håll också.

http://www.lockvogeljagd.de/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=227&category_id=36&option=com_virtuemart&Itemid=2〈=de

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Simon, först och främst är det stor överdrift att säga att jag skjutit massor med vita. Har nog totalt inte skjutit 100 än ;)

MEN, jag har nog aldrig skjutit vitfågel enbart för mina kråkbulvaner. Däremot haft stor framgång med enbart 2-3 trutbulvaner.

 

Snickrar dem i frigolit och målar dem, billigt men funkar riktigt bra. Känner jag mig själv kommer jag köpa plastbulvaner inom snar framtid för jag vill kunna kasta ner dem i en påse och frigoliten går av om jag skulle göra det idag. 

 

Åtel är alltid bra, jag är lat och har inte riktigt något bra ställe att åtla på tyvärr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trutbulvaner är förbannat bra.. men.. de måste placeras på rätt ställe. Gödslat med bulvaner på olika ställen där det funnits groteska mängder trut men sitter de inte på rätt ställe så spelar det ingen roll.

 

Vad man kan göra och vad jag tror att ni ska satsa på är några få bulvaner i frigolit.. och sen en duvsnurra med trut monterade. Får ni till fåglarna, alltid utfärgade fåglar, på ett bra sett så de ser bra ut så kommer ni att kunna lura fågel.

 

Snurran kan vara avgörande om ni ska ha ned dem i en miljö där de kanske inte går ned i normala fall. 

 

Utifrån vad jag sett av Skåneland så hitta en vall eller något, tror vall är hetast, och där de syns som bäst drar ni ut bulvaner och snurra. Det är ju ta mej fan alltid fågel i luften i Skåne, tror man i rätt väder kan sitta en hel dag och skjuta helt okay.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trutbulvaner är förbannat bra.. men.. de måste placeras på rätt ställe. Gödslat med bulvaner på olika ställen där det funnits groteska mängder trut men sitter de inte på rätt ställe så spelar det ingen roll.

Vad man kan göra och vad jag tror att ni ska satsa på är några få bulvaner i frigolit.. och sen en duvsnurra med trut monterade. Får ni till fåglarna, alltid utfärgade fåglar, på ett bra sett så de ser bra ut så kommer ni att kunna lura fågel.

Snurran kan vara avgörande om ni ska ha ned dem i en miljö där de kanske inte går ned i normala fall.

Utifrån vad jag sett av Skåneland så hitta en vall eller något, tror vall är hetast, och där de syns som bäst drar ni ut bulvaner och snurra. Det är ju ta mej fan alltid fågel i luften i Skåne, tror man i rätt väder kan sitta en hel dag och skjuta helt okay.

Aa okej då gör jag några imorgon o prövar! De e äckligt många trutar på vår åker. Har åtlat där titt som tätt hela vintern så de vet att de brukar vara där. Truten är där endå då de e en bondgård ;) även mycket kråk där just nu!

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt överens..

Ett par såna här med bouncer kan vara bra om det ska lockas från håll också.

http://www.lockvogeljagd.de/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=227&category_id=36&option=com_virtuemart&Itemid=2〈=de

När ni pratar om snurra menar ni sk triplemotionsnurra med tre kråkbulvaner eller större snurra som duvmagneter med två bulvaner som snurrar runt med utfälld vingar?

Har en sk duvmagnet som funderar på att prova med kråkbulvaner på, men jag har läst att de ska köras på lägre hastighet för kråka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När ni pratar om snurra menar ni sk triplemotionsnurra med tre kråkbulvaner eller större snurra som duvmagneter med två bulvaner som snurrar runt med utfälld vingar?

Har en sk duvmagnet som funderar på att prova med kråkbulvaner på, men jag har läst att de ska köras på lägre hastighet för kråka.

Jag kör två motions o flapper. Funkar perfekt har fått mkt kråkor att slå. Även ormvråkar.

Där har du rätt. Rätt så kraftigt mkt har jag läst. Då duvorna flyger redigt mkt snabbare än kråkorna.

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, hippen använder duvsnurra, jag har en triplemotion som jag använder sommar och höst framförallt. Flapper använder jag inte till kråkjakt.

 

Blir nog själv en liten tur imorgon, skitväder men var ett par hundra fågel där nu i eftermiddag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

 

En film från i somras som börjar med lite blandade fåglar, någon kråka på styvt håll och en kaja på tredubbelt styvt håll och först av allt en tamduva på ungefär 6-7meter.

De flesta klippen är från vår 200+morgon där jag slutade dagen på exakt 100 avlossade skott och exakt 70fågel i backen. Denna morgonen är det dock mest råkor och kajor som skjuts men de säljer sig så stenhårt för bulvanerna och då är det kul. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...