Hoppa till innehåll

förklara avslaget


grym

Recommended Posts

Vår styrelse har beslutat om riktlinjer - se nedanstående dokument och artiklar:

 

http://jagareforbundet.se/jakten/juridik-lagar-regler/Aartiklar/Jagareforbundets-syn-pa-vapenfragor/

 

http://jagareforbundet.se/jakten/juridik-lagar-regler/Aartiklar/Riktlinjer-for-tillstandsarenden-rorande-vapen/

 

Värt att notera är att i en artikel i Vapentidningen så tyckte författaren följande:

 

"Är detta ett vapen för jägaren? Absolut inte. Inte ens om man vill. Det är alldeles för tungt och oflexibelt i alla skjutställningar."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vår styrelse har beslutat om riktlinjer - se nedanstående dokument och artiklar:

 

http://jagareforbundet.se/jakten/juridik-lagar-regler/Aartiklar/Jagareforbundets-syn-pa-vapenfragor/

 

http://jagareforbundet.se/jakten/juridik-lagar-regler/Aartiklar/Riktlinjer-for-tillstandsarenden-rorande-vapen/

 

Värt att notera är att i en artikel i Vapentidningen så tyckte författaren följande:

 

"Är detta ett vapen för jägaren? Absolut inte. Inte ens om man vill. Det är alldeles för tungt och oflexibelt i alla skjutställningar."

 

 

Att notera den artikeln är rent SKIT! Jag anser att dessa vapen är väl lämpade för jakt! Han som skrev den artikeln borde lägga mer tid på banan om han inte kan få flexibilitet i sitt skytte!

 

AR plattformar håller jag med om att det ser konstigt ut, men det finns jakt modeller där med. Pistoler och revolvrar är ju förbjudet att jaga med förutom vid fällfångst och då enbart 22lr, ett repetergevär som ser militäriskt existerar inte, dessa konstruktioner är hämtade från sportskytte världen med sinna tubeguns osv. Militära prickskytte vapen var i början vanliga repetergevär. Sen att det står en camo klädd modell bakom bössan!? jag har camo när jag jagar. en vikbar kolv på repeter gevär ser jag som en fördel vid promenad till och från passet och vid transport i bilen.

 

 

  • Användandet av militära eller militärliknande skjutvapen, främst vissa hel- eller halvautomatiska kulgevär, samt andra i jaktsammanhang spektakulära skjutvapen såsom grovkalibriga enhandsvapen, kan anses bidra till att skapa en negativ bild av jakten och jägaren hos allmänheten och dessutom avsevärt minska möjligheterna att långsiktigt försvara det fullt ut berättigade kravet på att inneha vapen för jakt. Stor restriktivitet skall därför prägla yttranden i tillståndsärenden rörande sådana vapen. Ur jaktlig synpunkt motiverade funktionella tillbehör, material och färgsättning ska inte påverka bedömningen huruvida ett vapen ska anses militärliknande eller inte. Exempelvis anses inte benstöd, rekylbroms, ljuddämpare, syntetkolv, mörk färg eller kamouflagemönster medföra att ett vapen anses militärliknande. Det är främst vapnets konstruktionsprincip och utformning av kolven, som avgör huruvida ett vapen ska anses militärliknande eller inte, tillsammans med totalvikt och kaliber. Exempelvis kan samtliga vapen med vik- eller fällbara kolvar samt kolvar av teleskopiskt typ, kolvar med rena pistolgrepp som möjliggör att vapnet kan avfyras utan att stödjas mot axeln, kolvar som omsluter pipan för montering av diverse tillbehör som lampor och lasersikten, anses militärliknande eftersom sådana tillbehör inte är rent jaktligt motiverade.

Möjliggör att vapen kan avfyras utan stödjas mot axeln, vad är detta? 

Sätter helre eftersöks lampa eller liknande tillbehör på kolven än på pipan, detta om man har tillstånd att använda sig av dessa tillbehör.

 

Vart skickar jag mitt klagande?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är Naturvårdsverket som i sina föreskrifter anger att ett gevär ska vara avsett att stödjas mot axeln - annars är det inte godkänt för jakt enligt dem. Om du har synpunkter på förbundets ställningstagande så kan du skicka in en motion till din jaktvårdskrets.

 

Med vänlig hälsning

 

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...