Hoppa till innehåll

Förbud mot AI AX 338LM?


Wizard

Recommended Posts

Apropå det skvaller du hör så undrar jag om det finns några högre upp som inser problemet eller är det bara klubben för inbördes beundran hela vägen upp?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utan att avslöja detaljer så är man medveten om att det är problematiskt med den opinion som just nu råder mot förbundet men ledande personer med störst inflytande ser inte detta som "ett problem för jägarna" utan den "svenska allmogejakten" går före.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det gäller MR1 eller trådens 338 eller liknande så får man nog tänka om lite vad det gäller argument. För som PMT skriver så är allmogejakten högsta prio i förbundet. Like it or not... Så om man inte är ute efter att slåss mot allsköns väderkvarnar så gäller det nog att påvisa att dylika vapen på intet sätt missgynnar allmogejaktens stöd i samhället. Man kunde ju önska att de inom förbundet som är emot dessa vapen lägger fram argument för sin sak men så naiv är inte ens jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det gäller MR1 eller trådens 338 eller liknande så får man nog tänka om lite vad det gäller argument. För som PMT skriver så är allmogejakten högsta prio i förbundet. Like it or not... Så om man inte är ute efter att slåss mot allsköns väderkvarnar så gäller det nog att påvisa att dylika vapen på intet sätt missgynnar allmogejaktens stöd i samhället. Man kunde ju önska att de inom förbundet som är emot dessa vapen lägger fram argument för sin sak men så naiv är inte ens jag.

Jag lade fram det i andra forumet men för att man inte delar robsoftmaffian/trojkans åsikt om att alla vapen skall vara tillåtna och vapengarderoben skall vara obegränsad osv så får man div påhopp.

Jag är med i förbundet och sitter även i deras struktur. Jag tycker inte att ett sådant vapen skall godkännas på jaktlicens. I detta fallet känns det som att klienten i frågan valt ansöka på jaktlicens på ett vapen som mer kan betraktas som ett militär wannabe vapen, då den är lättare att få igenom än tex skyttelicens.

Viss behöver vapenpolicyn ses över och visst skall förbundet få vara remissinstans men bara när det söks på jaktlicens (som i detta fallet) och något annat förbund vara remissinstans åt målskytte osv.

Jägareförbundet är enbart remissinstans och det är inte de som har sista ordet. Dessutom har det beslutet gott igenom två dömande instanser som båda gett PM rätt i deras bedömning. Då bör man istället gå på Naturvårdsverket så de får ändrat sina föreskrifter än att gå till personangrepp på tjänstemän i förbundet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sjf och rps tycker att vapenägare med annat än en hva i endera 6,5 eller 8x57 är sånt som ska gömmas så allmänheten inte ser. Ju mer vi gömmer oss desto mer misstänkliggör vi oss, fram i ljuset och smussla inte.

Frågar någon så visa dom bössorna och tala om att saker har utvecklats till det bättre och förklara fördelarna istället för att förbjuda och gömma sig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

WC

Personangrepp?

MR

Anser du att allmogejakten är död så får det stå för dig. Men fundera på om du vinner eller förlorar mest på om allmänheten tycker du har rätt eller fel?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men visa vart det är allmänheten som kräver det sjf gör med sin policy?

Säg nu bara inte allmänna uppdraget för då bevisar du bara att det jag säger om hjärnspöken stämmer. Så fram med artiklar och insändare från senaste månaden där allmänheten kräver stopp på jakten pga vapnems utseende. Måste ju finnas 13 på dussinet, minst.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För det ärliga är att allmänheten skiter i vapen så länge ingen skjuter in på dom i krogkön, och om det sker skulle det bli samma storm oavsett om.det var en haubits eller en hva m38 6,5x55.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

WC

Personangrepp?

MR

Anser du att allmogejakten är död så får det stå för dig. Men fundera på om du vinner eller förlorar mest på om allmänheten tycker du har rätt eller fel?

Ja...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sjf och rps tycker att vapenägare med annat än en hva i endera 6,5 eller 8x57 är sånt som ska gömmas så allmänheten inte ser. Ju mer vi gömmer oss desto mer misstänkliggör vi oss, fram i ljuset och smussla inte.

Frågar någon så visa dom bössorna och tala om att saker har utvecklats till det bättre och förklara fördelarna istället för att förbjuda och gömma sig.

Vad grundar du det på? Jag vet flera som har fått licens på flera andra kalibrar utan att ens motivera[emoji39]

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad grundar du det på? Jag vet flera som har fått licens på flera andra kalibrar utan att ens motivera[emoji39]

Mjo, mellan raderna var det ja.;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

när man går på vägen och pangen hänger på ryggen, eller någon dag på älgtorn som är på vägkanten, mer än så är det inte

Undra om det är sådana tillfällen som menas när allmänheten börjar ogilla jägare.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undra om det är sådana tillfällen som menas när allmänheten börjar ogilla jägare.

Nä men jag enligt mig är det inte på den faktiska jakten allmänheten kommer i kontakt med jägare utan alla som slänger ut bilder hit och dit på fb, youtube osv med lampor (kom nu inte och säg att det är ok för alla de djuren är inte skjutna på eftersök!) påbyggda hit eller dit. Det skjuts huvudskott på vakgrisar, osäkra skott osv och läggs ut bilder med glada människor och djur i blodpölar. Det är de som den stora allmänheten ser inte någon jägare på en buss... Min åsikt iallafall

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä men jag enligt mig är det inte på den faktiska jakten allmänheten kommer i kontakt med jägare utan alla som slänger ut bilder hit och dit på fb, youtube osv med lampor (kom nu inte och säg att det är ok för alla de djuren är inte skjutna på eftersök!) påbyggda hit eller dit. Det skjuts huvudskott på vakgrisar, osäkra skott osv och läggs ut bilder med glada människor och djur i blodpölar. Det är de som den stora allmänheten ser inte någon jägare på en buss... Min åsikt iallafall

Och tvivelaktig etik botas med att en bössa inte får ha en viss kaliber eller frärg och form?

Jäkla tur att sjf inte är ansvariga för skolan, då skulle väl usla betyg åtgärdas med ny färg på ytterdörren. :-S

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och tvivelaktig etik botas med att en bössa inte får ha en viss kaliber eller frärg och form?

Jäkla tur att sjf inte är ansvariga för skolan, då skulle väl usla betyg åtgärdas med ny färg på ytterdörren. :-S

Nu får du hålla isär allt.

Förbundet tillfrågades ang ett spec vapen sökt på jaktlicens. Det svaret, grundat på förbundets vapenpolicy vann tyckte hos PM samt de två dömande instanserna. Hade klienten sökt på målskytt tex hade säkert utfallet varit annat

Förbundet visar allmänheten med sin policy att de inte ställer sig bakom denna våg med påbyggda militär wannabe vapen. De är en mkt liten del av medlemmarna som ser rätten att få ha vilket vapen de vill som den mest avgörande saken för medlemskap i SJF och bortser från allt det, bl att vi fortfarande har vilt i skogen, att ens jaga eller att alla har lika rätt att jaga, blykulor, jakttider osv. Tror de känner sig mer hemma hos tex vapenägarnas förbund för att tillfredsställa ca 200 000 individuella vilja är svårt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

WC nu är det så att det är NVV:s föreskrift som reglerar att man får jaga med ett sådant gevär. SVJ får tycka vad de vill. Att SVJ och PM lyckas lura domstolen och att

han som sökte var en klant är ytterst olyckligt.

Era gamla militära bajonettspett (som är en direkt designade som militärvapen) där kolven skev vid första bästa regnskur borde snarare förpassas till sophögen.

AI designade från början civila vapen och han som startade firman var sportskytt. Att sedan militären får upp ögonen för ett praktiskt civilt vapen och anmanar det må väl vara hänt.

 

Titta hur ett modernt viltmålsgevär ser ut, utseendet är långt ifrån de gamla bajonettspetten:

gevarviltmal.jpg

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu får du hålla isär allt.

Förbundet tillfrågades ang ett spec vapen sökt på jaktlicens. Det svaret, grundat på förbundets vapenpolicy vann tyckte hos PM samt de två dömande instanserna. Hade klienten sökt på målskytt tex hade säkert utfallet varit annat

Förbundet visar allmänheten med sin policy att de inte ställer sig bakom denna våg med påbyggda militär wannabe vapen. De är en mkt liten del av medlemmarna som ser rätten att få ha vilket vapen de vill som den mest avgörande saken för medlemskap i SJF och bortser från allt det, bl att vi fortfarande har vilt i skogen, att ens jaga eller att alla har lika rätt att jaga, blykulor, jakttider osv. Tror de känner sig mer hemma hos tex vapenägarnas förbund för att tillfredsställa ca 200 000 individuella vilja är svårt...

Det var ju du som började raljera om huvudskott osv som om det visar att förbundet bör hitta på en egen policy.

Om det nu är så mycket dålig smak och etik som du säger så finns det ännu inga bevis att allmänheten klagar, för vart är mediastormen som skulle bevisa det? Lägg fram lite bevis nu.

För inte går du igång på ett drev i kommentarsfältet på nån fb inlägg? Det är knappast allmänheten.

Näe , hjärnspöken varesig mer eller mindre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä men jag enligt mig är det inte på den faktiska jakten allmänheten kommer i kontakt med jägare utan alla som slänger ut bilder hit och dit på fb, youtube osv med lampor (kom nu inte och säg att det är ok för alla de djuren är inte skjutna på eftersök!) påbyggda hit eller dit. Det skjuts huvudskott på vakgrisar, osäkra skott osv och läggs ut bilder med glada människor och djur i blodpölar. Det är de som den stora allmänheten ser inte någon jägare på en buss... Min åsikt iallafall

Jo jag håller med om att detta är inte bra men det har inte mycket med avslagen på AIAX och MR1 att göra.
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I denna tråd diskuteras även mr1 som är ett civilt vapen. Som även varit uppe i kammarätten där den sökande fick rätt. Även NVV har konstaterat två gånger att vapnet är ok för jakt.

Men SJF och PM fortsätter sin kamratliga allians med faktafel som grund och hävdar massa felaktigheter och konstigheter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var ju du som började raljera om huvudskott osv som om det visar att förbundet bör hitta på en egen policy.

Om det nu är så mycket dålig smak och etik som du säger så finns det ännu inga bevis att allmänheten klagar, för vart är mediastormen som skulle bevisa det? Lägg fram lite bevis nu.

För inte går du igång på ett drev i kommentarsfältet på nån fb inlägg? Det är knappast allmänheten.

Näe , hjärnspöken varesig mer eller mindre.

Ang skotten mot huvudet är min egna reflektion ang vad som läggs upp för allmän beskådan på internet

Det är konstant drev mot att inskränkta jakten, förbud mot jakthundar, blyförbud osv, nu senaste polisanmälan för jaktbrott mot de av vargen drabbade fårbönderna, som samlat ihop de döda fåren. Kolla bara vargjakten som många vill stoppa men som tack vare förbundet gick igenom i Dalarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ang skotten mot huvudet är min egna reflektion ang vad som läggs upp för allmän beskådan på internet

Det är konstant drev mot att inskränkta jakten, förbud mot jakthundar, blyförbud osv, nu senaste polisanmälan för jaktbrott mot de av vargen drabbade fårbönderna, som samlat ihop de döda fåren. Kolla bara vargjakten som många vill stoppa men som tack vare förbundet gick igenom i Dalarna.

Ja, även från polisens sida. Varför ska då SJF hjälpa motståndarna på traven och på egen hand inskränka ännu mer mot jakten, och det på ett sätt som skapar konflikter i jägarkåren och skapar ett mindre solidariskt jägarsverige. Vi behöver snarare en starkare och än mer solidarisk jägarkår i dessa vansinniga tider.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...