Hoppa till innehåll

kastrera tik, rätt eller fel?


Hälleforshunden

Recommended Posts

Hej!

Har fått möjligheten att få köpa en jämthundstik av en bekant. Funderar på att kastrera den så fort som möjligt då det är ganska hundtätt där jag bor och jag vill inte råka ut för en tjuvparning. Sedan är det såklart skönt att slippa alla löp.

Men vill såklart inte göra ett ingrepp om det skulle kunna vara negativ påverkan för hunden dels jaktligt och hälsomässigt, så vad tycker ni mer erfarna? kan jag göra det med gott samvete eller bör jag låta bli?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För inte hemskt många år sedan var det inte ens tillåtet att kastrera/sterilisera hundar om inte det fanns starka medicinska skäl... "Nuff said"!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur länge sedan är det Qvarnhill? Jag tog veterinärexamen 1999. Under hela utbildningstiden (dvs från 1994) och fram till nu (21 år), har det varit helt Ok att kastrera friska tikar.

Kan inte säga när, vet bara att det inte varit tillåtet... Uppenbart före 1994 då i alla fall!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla gör ju självklart som dom vill men jag har haft en tik som hade jobbiga löp och skendräktigheter och fick vid 4 års ålder livmoderinflamation. Henne var det självklart att kastrera trots att vet erbjöd att medicinera inflammationen. I min värld ingen bra tik att avla på och en överhängande risk att det kommer åter vid nästa löp. Hon är en mycket mer balanserad hund nu. Den andra tiken jag har är inte tillräckligt bra i psyket för avel, hon blir också kastrerad inom kort.

Rätt eller fel men jag tycker att man gott kan kastrera tikar som inte är tänkta att gå i avel då risken för pyo och juvertumörer minskar. Jag tycker även att det är ganska praktiskt att slippa löp och skendräktigheter under säsong.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det någon risk att hunden blir tröttare och får minskad Jaktlust då? Känns ju som att kastration har mer fördelar än nackdelar, men har hört om "slöare" hundar som tappat jaktlust och det vill man banne mig inte riskera :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att den gode doktorn glömmer en tänkvärd nackdel:

En operation är alltid ett riskmoment och det kan gå åt pipan, oskuret är bäst i min värd om det inte finns en historia av problem bakåt i hundens härstamning.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satt i relation till vad TS vill uppnå, slippa löp och ev tjuvvalpar, så tycker jag ev nackdelar överväger. TS vill göra en bekvämlighets/skönhetsoperation på en frisk hund utan medicinsk diagnos.

Eller är risken så pass stor att tikarna får t ex livmoderinflammation att alla egentlige borde steriliseras?

Min sambo jobbar som röntgenläkare och jag är nog tyvärr lite skadad av hennes arbete. Kniven helar inte alltid tyvärr och de patienterna är inte vackra på insidan....

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

märkte ingen skillnad på jaktlusten på våran jämthundstik som fick gå igenom op. Kan säga att hon blev som en valp igen, skulle helt plötsligt börja leka med unghunden hemma vilken hon aldrig brytt sig om att göra innan.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...