Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
josc72

Hjälp mig påverka ! Riktiga kläder för vinterjakt...

Recommended Posts

lsjonsson
2 hours ago CaneHenrik sa:

Nu har jag blekt ett par bomullsbyxor från Norröna. De var mörkblå från början och är nu nån slags smutsvit. Körde först avfärgning med Remol, två bad. Då försvann det mesta av den blå färgen och de var nån blandning av beige och ljusrosa. La dem i en klorinlösning, och dö blektes återstående färg bort. Det går nog att få dem ännu vitare med högre klorinkoncentration och/eller längre tid i badet. Risken med klorin verkar vara att det sliter på tyget, så jag kanske nöjer mig så här. 

Jag kan rekommendera Remol för avfärgning, men det funkar inte på polyester, bara bomull. Synd, för det finns ju mycket kläder i polycotton som är lämpliga för aktiv jakt. Tråden på mina byxor är nog syntet, därför som den inte har blekts.

För överkroppen blir det antingen den billiga anoraken från uk eller något hemmasytt i etaproof- eller ventilebomull, eller climatic som finns i vitt på shelby (varifrån jag köpt jackmönster).

IMG_0929.JPG

IMG_0933.JPG

IMG_0934.JPG

Jag har en helvit snödräkt till salu. Jag kan ta fram den till imorgon om du är intresserad o lägga ut foton på den. Den är lång o jag är lång ca 190 cm. Det är en bekants fru som har sytt den åt mig. Jag kan inte anv. den längre eftersom jag inte kan åka skidor längre. Om jag inte minns fel så är blixtlåset till bröstfickan trasigt men det går ju att byta.

lsjonsson
17 hours ago CaneHenrik sa:

Nu har jag blekt ett par bomullsbyxor från Norröna. De var mörkblå från början och är nu nån slags smutsvit. Körde först avfärgning med Remol, två bad. Då försvann det mesta av den blå färgen och de var nån blandning av beige och ljusrosa. La dem i en klorinlösning, och dö blektes återstående färg bort. Det går nog att få dem ännu vitare med högre klorinkoncentration och/eller längre tid i badet. Risken med klorin verkar vara att det sliter på tyget, så jag kanske nöjer mig så här. 

Jag kan rekommendera Remol för avfärgning, men det funkar inte på polyester, bara bomull. Synd, för det finns ju mycket kläder i polycotton som är lämpliga för aktiv jakt. Tråden på mina byxor är nog syntet, därför som den inte har blekts.

För överkroppen blir det antingen den billiga anoraken från uk eller något hemmasytt i etaproof- eller ventilebomull, eller climatic som finns i vitt på shelby (varifrån jag köpt jackmönster).

WP_20170922_08_58_06_Pro_LI.jpg.4cee41b5f2a7e2ed006159ab1b1e23a6.jpg

Resår i midjan o runt handlederna. Kapuschong med knytning.

WP_20170922_08_58_48_Pro_LI.jpg.7d16e38fb0e953871d4af34a97a0b15d.jpg

Resår i midjan o runt anklarna.

josc72

Jag hann köpa ett par Fjällröven byxor i vitt innan de lade ner produktionen efter en säsong. Till det hittade jag en vit Craft softshell jacka som är riktigt fin för vinterjakt. Är nog egentligen till för att trycka en massa sponsormärken på. Kostade 1200 kr tror jag.

1506788999476914045163.jpg

15067890184151446724746.jpg

• Like 1

lsjonsson
4 minutes ago josc72 sa:

Jag hann köpa ett par Fjällröven byxor i vitt innan de lade ner produktionen efter en säsong. Till det hittade jag en vit Craft softshell jacka som är riktigt fin för vinterjakt. Är nog egentligen till för att trycka en massa sponsormärken på. Kostade 1200 kr tror jag.

Se där ja! Inget att göra något åt.

josc72

Tack i alla fall! Måste säga att jag är full av beundran för all kunskap, hjälpsamhet och öppenhet på forumet. Man blir mycket nyfiken på personerna bakom alla alias. Skulle vilja träffa er. 

• Like 1

josc72

Äntligen en fin jacka för fysiskt arbete och minusgrader. Egentligen tre men Klättermusen och Amundsen går bort pga det alltid sanslöst höga priset. Men Norröna har gjort en mycket fin anorack i bommull och polyester. Bra armslut, mycket fin huva med möjlighet att fästa skinn, bra fickor och ventilationsmöjligheter. Äntligen!! Testat den nu under toppjakten och är mycket nöjd. Byxor är svårt men jag hann lägga vantarna på ett par Fjällröven i vitt innan de lade ner tillverkningen. Nu är jag äntligen nöjd med vinterkläderna för jakt.

1517602581101200585443.jpg

• Like 1

Silver

Jag gillar denna tråd, många bra tips och sedan Josc72´s freudian slip på det som man kan småfnissa åt!

josc72

Hörru Silver, din jävla paltskalle, vad menar du att jag skulle ha för problem som du sitter och småfnissar åt?! 

Kan också meddela att jackan från Craft inte var så bra som jag trodde. Den är bättre än alla membranjackor jag provat men tätare än önskvärt i alla fall. Den ventilerar dåligt och gör dig blöt. Köp den inte då den ger mer fukt för pengarna än den är värd.

josc72

De militära kläderna jag testat är mycket bra och genomtänkta men stora i förhållande till längden på armar och ben. Det jag började med tidigt var att jag sökte kläder utan membran. Och, att jag sökte kläder med bra passform. Alltså INTE överdragskläder typ militära överdragskläder. Men, bra är de!  Som ett överdrag ska vara om man kanske sitter på pass och vill dra något över sina vanliga jaktkläder ( eller jobbat sig till den kroppsformen ;-)). Har man de pengarna och inte bryr sig om passformen ska man absolut se på våra svenska militära överdrag från www.coldskills.se. Kläderna är fina oavsett vad jag tycker om butiken som man kan läsa om tidigare.

Silver
13 hours ago josc72 sa:

Hörru Silver, din jävla paltskalle, vad menar du att jag skulle ha för problem som du sitter och småfnissar åt?! 

Kan också meddela att jackan från Craft inte var så bra som jag trodde. Den är bättre än alla membranjackor jag provat men tätare än önskvärt i alla fall. Den ventilerar dåligt och gör dig blöt. Köp den inte då den ger mer fukt för pengarna än den är värd.

Hoppsan, hårda ord, så tillvida vi inte känner varandra i verkligheten men det är isåfall utan min vetskap. .

Fjällröven som du väljer att skriva här och var "kan" tolkas som en freudiansk felsägning. Alltså en omedveten handling som beskriver vad du egentligen tycker/tänker/känner om något. Vilket jag drar på munnen åt varje gång jag läser det.

josc72

Sorry Silver, men läser man förklaringen till en stackare med "freudian slip" verkar jag betydligt dummare. Kopplade inte ihop Fjällräven, Fjällröven och bemötandet av firman med ditt småleende. Blev nog rätt omotiverat småförbannad! Ber verkligen om ursäkt för det. Jag är nog aningen rödhårig också...

Holz
6 hours ago Fredde_piteå sa:

På den sidan fanns mycket intressant! Tack för länken!

De har dessutom den bästa kundsupport jag varit med om!

• Like 1

Silver
2 hours ago josc72 sa:

Sorry Silver, men läser man förklaringen till en stackare med "freudian slip" verkar jag betydligt dummare. Kopplade inte ihop Fjällräven, Fjällröven och bemötandet av firman med ditt småleende. Blev nog rätt omotiverat småförbannad! Ber verkligen om ursäkt för det. Jag är nog aningen rödhårig också...

Ingen fara på taket, ursäkten mottas gladeligen då jag inte skrev för att jävlas utan det var positivt menat.

Jag gillar din inställning till jakten och hur du bedriver den, och följaktligen dom krav du ställer på utrustningen även om jag inte plågar mig själv och min utrustning lika hårt. Trots mindre extrem utövning så gynnar din kunskap och materialval mig, allra helst eftersom jag jobbar ute jämnt.

• Thanks 1

josc72

Nöjd nu! Fjällräven byxor i softshell och bomull/poplin och Norröna annorak i bomull/poplin. Grymma kläder för min jakt. Bra ventilation och extra dragkedjor på rätt ställe.

20190122_131131.jpg

IMG_17151.jpg

IMG_17141.jpg

• Like 1

josc72

Är nästan helt säker på att de är de grymma kläderna! Efter nästan två mil på skidor har jag tre till i dag 😀20190123_131718.thumb.jpg.ea74bbefca15ea36a726438135f3ad6b.jpg

20190123_134544.jpg

Silver

Blir lite avis på din kollektion må jag säga, men grattis till fåglarna ändå!

josc72
2 hours ago Silver sa:

Blir lite avis på din kollektion må jag säga, men grattis till fåglarna ändå!

Tack! Men det tog en jäkla tid att komma fram till just de kläderna. Är dock sanslöst nöjd med både materiel och funktion nu!

josc72
På 2018-02-11 at 17:58 Silver sa:

Hoppsan, hårda ord, så tillvida vi inte känner varandra i verkligheten men det är isåfall utan min vetskap. .

Fjällröven som du väljer att skriva här och var "kan" tolkas som en freudiansk felsägning. Alltså en omedveten handling som beskriver vad du egentligen tycker/tänker/känner om något. Vilket jag drar på munnen åt varje gång jag läser det.

Silver, nu finns den som riktig tröja också!!

Screenshot_20190729-095303_Instagram.jpg

• Haha 1

LGH

Bara ett tips, var på Fjällräven och Naturkompaniets outlet i Örnsköldsvik för ett par veckor sedan och de hade Fjällrävens vita jaktställ för närmast en struntsumma om man jämför med vad de kostar i vanlig butik.

Också ett tips: Tvätta inte vinterjaktkläderna med vittvättmedel - fåglar ser i varje fall delar av UV-spektrumet så kläder tvättade med blekmedel lyser i deras ögon. :)

Man kan också roa sig med att belysa olika plagg med UV-ficklampa och se hur mycket de reflekterar.

josc72

Jackan tycker jag bara var klumpig men byxorna är fantastiskt sköna. Tighta kring vristerna och lite svåra att få över ett par kraftigare skor. Där är de ganska korkat konstruerade men man får bara sy om dem.