Hoppa till innehåll

Trofébedömning av kranier


Stened

Recommended Posts

Hej, jag sköt en stor rävhane för ett tag sedan som jag ville bedöma. Kokade ur och mätte själv innan jag lämnade till SJF trofémätare.

Enligt CIC vars poängnivåer är 24,0-24,5-25,0 för brons silver guld höll trofén brons men trofemätaren sa att SJF gränser är högre (25-26-27cm) så det blev ingen medalj.

Varför har man så olika kravgränser hos CIC och SJF?

27cm känns orimligt stort - finns det rävkranier som är mätta till guld?

Mvh

Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är riktigt att SJF och CIC för närvarande har olika medaljgränser för bland annat rödräv. De vi har i dag för räv har vi tagit från Finland. Vi har under flera år jobbat för att likrikta bedömningar och medaljgränser med CIC men de har först denna vinter fått sin nya handbok klar som kommer att ersätta deras "red book". Det arbetet har pågått sedan 2010 och vi har inte tyckt att det har varit lönt att justera något innan deras nya handbok är beslutad och klar. Den är fortfarande inte 100% klar. Först när den är det kan vi får en svensk översättning och skicka ut den till våra trofémätare. Förhoppningsvis sker det till sommaren. När så sker går vi också fullt ut över till de medaljgränser som gäller enligt CIC.

 

Hoppas detta förklarar läget! 

 

Hälsningar Björn Sundgren, ansvarig för trofémätning inom SJF

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Då kanske man tjänar på att vänta lite med att bedöma alternativt skjuta en större räv...

Mvh

Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...