Hoppa till innehåll

Digitala kråkläten någon?


Hipshot

Recommended Posts

Ska försöka testa att driva en liten extern högtalare med mobilen men allt jävla bajs jag hittar i digital väg är amerikanska kråkor.. Någon som vet vart man kan hitta nordiskt kråkskrän??

 

Letat som f-n efter ett kassettband som jag har men det har fått ben eller något, hittar det fan inte.. Så det får nog bli ett test med mobilen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår din idé o hade varit as najs men asså är de verkligen bra att prova? Man får ju inte använda de?

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska bli kul att se vad de säger i förbundets arena på din fråga. Sett på tuben att de använder maskiner till den "amerikanska" kråkan på ett väldigt framgångsrikt sätt!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har några gamla aktiva högtalare från Walkman tiden och de funkar busbra till detta! Mycket ljud och drar lagom med batteri.

 

Jag letade upp lite diverse kråkljud på nätet och så fick de bara spela upp i random ordning. Jag har inte så mycket kråkor hemma men de få som var i området flög tveklöst över för att titta.

Nu sköt jag aldrig utan det var mest bara som test men nog sjutton upplevde jag att det fungerade.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flex.. finns lädena så du kan köra in dem i datorn? Isf går det att skicka dem via sprend.com..

 

Ska pilla lite mer med detta så får vi se, letar ffa efter lite bättre ljudklipp. Fått ett som var okay via anonym hjälpsam signatur.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det inte var så krångligt med upphovsrätt så skulle jag kunna samla ihop alla bra inspelade kråkläten och göra en smidig och enkel Android app (gratis!), men har ni inte spelat in ljuden själva så är det inte helt enkelt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas de fixar din rygg snart så du blir sängliggande ett tag och kommer att halvdö av tristess.. Då känner jag mej trygg i vetskapen att det en dag landar ett mail i inkorgen med länk till klockrent kråkläte.. upphovsrättsligt ok eller inte.. med Anonym halvdansk med nyfixad rygg som avsändare  :tongue:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flex.. finns lädena så du kan köra in dem i datorn? Isf går det att skicka dem via sprend.com..

 

Ska pilla lite mer med detta så får vi se, letar ffa efter lite bättre ljudklipp. Fått ett som var okay via anonym hjälpsam signatur.. 

 

Har försökt men det är kodat så det går inte och spela upp så och någon datahacker är jag inte heller :(

 

 

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Foxpro Fury använder ett proprietärt ljudformat som de "uppfunnit" själva och det är nog därför det är lite svårt att sno filerna.

Hade jag en sådan mojäng hade jag med säkerhet kunnat knäcka formatet och även eventuell kryptering, men så var det ju det här med upphovsrätten också...

 

Dock har jag hittat lite kråkljud på nätet efter en snabb sökning som faktiskt låter rätt bra. Skall forska lite i vem som "äger" dessa ljuden.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är de inte enklast att spela in en dag själv o sen bara klippa ihop o köra på repeat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det verkligen är en inspelning från det vilda så är det väl kråkan som är upphovet...

 

Jo om det vore så enkelt ;)

 

Oftast äger inte ens banden som spelar in sin egen musik upphovsrätten utan det är den Label som står bakom som gör det då det handlar om rätt stora pengar att äga en katalog.

Samma sak är rakt applicerbart på all digital media som bilder osv och det ställer till problem med jämna mellanrum när kreti och pleti tror att man kan "dela" vad som helst på Facebook t ex om man har råkat hitta en pryl i Google search... Så är inte fallet och det kan bli dyrt för den personen som gjorde det medans de stora företagen som Facebook och Google kommer undan tack vare en armé av advokater och krångliga juridiska avtal.

 

Att använda någonting utan kommersiellt syfte kommer man oftast undan med men lagen är solklar och det kan bli fort väldigt dyrt. $200'000'000 har ju någon blivit dömd att betala i böter för att ha delat ut en film via p2p och det är ju knappast realistiskt men så är det...

 

Med denna vetskapen och insyn i industrin så törs inte jag chansa med några kråkljud jag har hittat "på nätet" och peta in dem i en app utan då är det nog bäst om någon har spelat in detta själv och sen gör det tillgängligt.

 

Världen styrs av advokater och politiker som enbart skor sig på andras arbete - så är det bara...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upphovsrätten upphör väl en tid efter att upphovsmannen är avliden så om möjligt kanske ni kan hitta några ruskigt trevliga ljud på stenkaka :D Ola sa i andra tråden att bandspelare var förbjudet men inget om vevgrammofon :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...