Hoppa till innehåll

Farligt kärvande slutstycke


LGH

Recommended Posts

God eftermiddag.

 

Efter många om och men lyckades jag i går ta mig till skjutbanan för att skjuta in min Sako AII som fått ljuddämpare (RCC Carbon 44), ny bakkappa och kanske framför allt en ny glugg (Zeiss Classic 1,5-6).

 

När jag fick tillbaka bössan från smeden upplevde jag att slutstycket gick mycket trögare än tidigare. Jag satte mig ner och gjorde vapenvård. Efter det gick det lite bättre.

 

Ute på banan hade jag lite problem med skruvandet på siktet, men det löste sig till slut och jag började med glädje krympa mina grupper ned mot något som kanske är godkänt även bland er som faktiskt kan skjuta ordentligt.

 

Då kom det: Klicket. 

 

När jag kramade avtryckaren klickade det till lite lågt och indikatorn i underkant av slutstycket som visar om slagstiftet är uppspänt tror jag rörde sig en millimeter eller en halv, inte mer än så. Försiktigt lirkade jag upp slutstyckshandtaget, tog ur slutstycket och gjorde patron ur samt tömde magasinet. Lirkade lite med slutstycket, satte tillbaka det i oladdat vapen. Testade ett par gånger och det verkar fungera korrekt. Laddade vapnet med resterande skott i serien och tryckte av. Klick.

 

Frustrerad och skeptisk lirkade jag upp slutstyckshandtaget igen, med pipan vänd mot vallen. BOM! Där kom skottet, i början av rörelsen när jag drog slutstyckshandtaget uppåt.

 

Det var ingen vidare rolig upplevelse. Jag tömde genast bössan och började pyssla med slutstycket och kunde konstatera att jag nu kunde återskapa problemet med partiell avlossning.

 

Som jag skrev tidigare, indikatorn rör sig en pytteliten bit, så jag tror att slagstiftet är lossat, men fastkärvat på något vis. När jag sedan lyfter på handtaget far stiftet fram.

 

Jag avbröt givetvis och åkte hem. Plockade isär slutstycket och tyckte inte att det såg så illa ut. Helt torrt och bara en aning smuts. Efter rengöring har jag oljat slutstycket invändigt med Hoppes Elite olja och den klickar inte just nu i varje fall.

 

Vad bör jag göra? Hur ska jag gå vidare?

 

Jag vill inte råka ut för det här igen, någonsin. Frun stirrade surt på mig när jag satt och surfade på fabriksnya bössor av finska och tyska fabrikat hela kvällen igår, men jag vill självklart få den här bössan att fungera tillförlitligt och säkert.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lossa bakre stockbulten, notera skillnaden,

 

om det är som jag tror att det är har din smed dragit skruvarna lite väl hårt och stocken/kolven på din sako gett sig lite. Därav att den är lite kärv och att det hänger sig. /Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vissa Sako A2 / L579 har också den egenheten att slagstiftet kan justeras med en liten insex-skruv. 

Den kan strula om man inte låser den med gänglim.

 

Det borde iof inte orsaka en smäll när du försökte öppna bössan, men kolla om du ha den skruven och den sitter fast.

Stiftet ska sticka ut ca 1,5 mm när fjädern är slackad.

På min Sako L579 lossnade skruven utan att jag märkte det, och vips var stiftet ute ca 2,5-3 mm.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ruggigt obehagligt! Frågan är om det inte vore bäst att du lämnade till smed rakt av? Risken är att du genom puts och studs löser problemet på kort sikt utan att själv kunna klura ut vad som hänt. Och då kan det riskera att hända igen.. Annars tyckte jag Christians teori lät rätt vettig.. Obehagligt som fan oavsett, lite för mycket pulver i dessa tingestar för att man ska vilja fånga rekylen i högerhanden..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla insiktsfulla svar!

 

Ja, jag har nya baser men då en erkänt duktig smed skötte montaget litar jag på att det inte kommer några spänningar därifrån. Men klart värt att hålla ett öga på.

 

Danne, jag ska kolla om jag har en insexskruv även om jag inte minns att jag skulle ha sett någon. Var skulle den sitta? Jag förstår inte riktigt utifrån din förklaring och jag har inte bössan framför mig just nu.

 

Först och främst ska jag testa Christians teori som låter mycket trolig. Om skillnaden är påtaglig och jag inte kan känna några tendenser till spänningar igen så ska nöta hemma vid köksbordet eller TV:n en kväll till jag känner mig hyfsat trygg. Annars åker den självklart tillbaka till smeden enligt Hipshots förslag.

 

Men ska det vara helt torrt i slutstycket eller ska man använda en tunn olja? Åsikterna verkar gå isär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.............Obehagligt som fan oavsett, lite för mycket pulver i dessa tingestar för att man ska vilja fånga rekylen i högerhanden..

 

Nä, så fort du lyfter spaken kommer spännkurvan fram och innan klackarna släpper har spännkurvan dragit så långt bak att stiftet inte kan nå hatten. Det är inte så mycket Mauser kvar numera - men den detaljen har vi kvar.

 

Jag lutar mig i förstan hand åt Christians kommentar, i andra hand kolla om skruvarna sticker genom lådvalvet/muttern. Vad som förmodligen händer är att slutsyckskroppen trycks åt ngt håll av en skev låda eller en skruv. Då hamnar uppspänningstanden lite fel relativt uppspänningstanden på slagstiftsmuttern och då får man sådana här symptom.

 

1 kolla att inget går ner i låsläge eller låda från fästet.

2 Lyft upp mekanismen ur stocken, kontrollera att slutstycket löper helt fritt.

 

Skulle det behövas så får du lägga en bricka under den bakre lådskruven.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla insiktsfulla svar!

Ja, jag har nya baser men då en erkänt duktig smed skötte montaget litar jag på att det inte kommer några spänningar därifrån. Men klart värt att hålla ett öga på.

Tänkte om en skruv till basen är för lång när du sa slutstycket går trögt.

/Lars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Danne, jag ska kolla om jag har en insexskruv även om jag inte minns att jag skulle ha sett någon. Var skulle den sitta? Jag förstår inte riktigt utifrån din förklaring och jag har inte bössan framför mig just nu.

 

På slagstiftets mutter som sticker ut under styrhylsan.

Det är inte alla Sako-slutstycken som har den, och det är inte säkert att den har orsakat dina problem.

 

MEN - det är värt att kolla. Skruven kan absolut orsaka klick om den är feljusterad.

Eller tändhattsgenomslag för den delen.

Jag gillar verkligen Sakos konstruktioner, men jag har också jävlats med dom x antal gånger genom åren.

 

 

.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla även listen på slutstycket den kan pressa slutstycket snett. Antar att du inte skruvat på baser på en sako utan använder spåren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I bästa fall kan det finnas manualer och sprängskisser till vapnet på SAKOs hemsida, kolla. ( Hittade till min )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var nog en hel del spänningar mellan stock och låda. Jag lossade bakre skruven en bit och lossade sedan den främre en smula för det kändes som om hela underbeslaget satt väldigt hårt. När jag sedan ruckade en smula på underbeslaget kom det ett bestämt knakande ljud från stocken och det kändes som om hela systemet lade sig till rätta. Skruvade åt båda skruvarna måttligt och nu går slutstycket betydligt bättre, om än inte lika bra som innan besöket hos smeden.

 

Jag ska om möjligt testa på banan i dag (jobbar hemma i dag så kanske kan jag ta en långlunch :)) då jag inte upplever att slutstycket hänger sig längre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nähäpp. En problemfri serie, sedan bara strul. Det är fruktansvärt tråkigt att behöva peta på indikatorn (vad det nu heter egentligen?) under slutstycket för att skottet ska gå. Riktigt olustigt.

Det får bli ytterligare en tripp till smeden för bössan. Sedan får jag se hur jag gör. Jag var tvungen att hindra mig från att åka till XXL i kväll och i vrede och frustration köpa mig ett tyskt systemvapen då jag inte har något utöver denna, en hagelbock och en 22:a.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...