Hoppa till innehåll

Vad betyder viltvård för DIG!


Lecha

Recommended Posts

Just det! Vad betyder viltvård för just dig. Hur går ditt tänke? Sträcker det sig längre än vad DU kan skjuta till nästa säsong eller de kommande säsongerna?.

 

I bland stöter man på folk, som i mina ögon har lite "skygglappar" för ögonen. Viltvård är med andra ord, "Det jag själv kan skjuta till nästa säsong, resten/konsekvenserna tar jag där ifrån". Hur många av er planerar tex för nästa generation? Det vill säga att era barn/ barnbarn är med i planeringen i det du gör i detta nu. Självklart arrenderar man ett år i taget så kanske det inte blir så mycket tänk på nästa generation. Men en fråga från alla dessa barn som ännu är små eller inte ens är födda, Vad gör du, konkret för framtidens jägare när det kommer till viltvård?  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man räknar min far. Trotts att marken kommer från mammas sida så är jag sjunde generationen som jagar på den marken. Så det är klart att man hoppas det skall finnas jakt för några generationer till. Det tänker jag mycket på varje gång vi talar om avverkningar, röj och gallring. Och nu fötsöker jag köpa tillbaks delar av marken som styckades av för ca hundra år sedan. Detta för att effektivisera både villtvård och avverkningar. Det rör sig dock inte om så stora marker att man kan ha en egen stam av något villt. Men jäklar vilken effekt lite extra löv ger på järpe och orre. Och allsköns rovfågel...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis! Viltvård handlar inte "bara" om predatorsjakt utan också den viktiga biten- markförvaltning. Hur förvaltar jag skogen/ marken bäst, till viltets och till människans fördel. Och då pratar jag inte det  skjutbara viltet utan allt som rör sig i detta viktiga kretslopp.Detta gigantiska omlopp som får och ger föda till allt vilt på ett naturligt sätt. Stödutfodring tex blir allt viktigare och viktigare för viltet. Skogsbolagen klassar snart allt klövvilt som paria och hör inte hemma i dagens moderna skogsbruk :sad: .Men, vad levde viltet av innan? Granen och tallen tillhör, de mest dominerande planteringarna som görs i dag. Nämnda plantor ger ingen "tillåten" föda åt viltet.  Det oroar mig något så hemskt vart skogs och markförvaltningen barkar, jakten blir också där efter. Man jagar för dagen/säsongen och inte för framtiden. Med andra ord- Förvalta viltet till nästa generation, verkar inte längre betyda något. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja svara vackert och politiskt korrekt. Men går jag tillhjärtat så är viltvård för mig att tveklöst skjuta räv, grävling, svartfågel när läge kommer - även om det innebär val mellan predator och frysfyllarvilt. Att köra ut räv ur gryt, att se till att man får föryngringar som klarar sig och överlever. Annars finns det inget att vårda ju.

Om jag bjuder med en gäst som inte skjuter på räv för att spara läget om det kommer nåt annat, då blir jag bitter...

Som sagt, viltvård är så mycket.  :yes: Allt som gynnar framtiden är viktigt.  :thumbsup:  :thumbsup: Men som sagt. Är det något annat någon annan går och "ruvar" på till framtiden, så är det jäkla spännande att få veta. Minsta lilla nya tanke och fundering för att göra livet bättre för viltet ,på lång sikt, är mycket intressant  att få ta del av.  :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra frågeställning! Viltanpassat brukande av jord och skog, helt klar! Och i mina undersökningar uppger häldten av de markägande jaktkortslösarna att de de viltanpassar markanvändningen. Vilket blir 50 000 skogsägare...

Högröjning, prioriterar föryngring med tall och löv, begränsad markberedning för att inte missgynna bärris, viltåkrar, utfodring, urhuggning och anläggning av sluttande bryn... listan kan göras lång!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Viltvård för mig är först och främst predatorkontroll. .med få predatorer får viltet ökat livsutrymme.

Biotopförbättringar med holkar och skydd. ..foder i växande form. Sist ut kommer stödutfodring. .friskt vilt bör finna föda på en för arten lämpad biotop.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säsongens absolut bästa viltvårdsinsats måste ha varit minus åtta grävlingar på skogen vid sidan av hösilagebalen som placerades skyddat nog men ändå bredvid bilspår så att rådjuren kunde äta lugnt men ändå ha enkelt att snabbt ta sig ifrån alla lodjur, utan att behöva springa i djupsnö och därmed förhoppningsvis klara livhanken.

 

Annars så känner jag ärligt att min vildsvinsåtel är en win-win situation... Inte bara vildsvinen lockas till åteln (till min stora glädje) den drar en hel del smågnagare som både dagjagande och nattjagande rovfåglar förser sig med, även småfåglarna har en foderkälla i skogen. När så resterna av bl.a skjutna vildsvin körs ut på skogen så är det inte bara svartfågel som gynnas, havsörnarna har full koll när det finns mat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...