Hoppa till innehåll

Äntligen en Browning A5:a


culot

Recommended Posts

  • 1 month later...

Kommer förhoppningsvis kunna sålla mig till klubben inom en snar framtid. Har en A5:a från 1922 hemma på låns som jag ska utvärdera lite. Trodde att den skulle kännas lite som ett järnspett men det som verkligen slog mig var hur välbalanserad den var. 

Nu återstår bara att se hur den...eller snarare jag...skjuter med den.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Holz sa:

Kommer förhoppningsvis kunna sålla mig till klubben inom en snar framtid. Har en A5:a från 1922 hemma på låns som jag ska utvärdera lite. Trodde att den skulle kännas lite som ett järnspett men det som verkligen slog mig var hur välbalanserad den var. 

Nu återstår bara att se hur den...eller snarare jag...skjuter med den.

om du väger den så säger vågen " spett " men som sagt är det annorlunda när man svingar den, 1922 är rätt gammalt 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vägde den faktiskt och den vägde in på ca 3450g. Jämförde den samtidigt med en Benelli M2 och tyckte nog att A5:an var trevligare i svingen.

Jo, det syntes j att bössan varit med om en del under sin livstid men förhoppningsvis skjuter den ett tag till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Holz sa:

Vägde den faktiskt och den vägde in på ca 3450g. Jämförde den samtidigt med en Benelli M2 och tyckte nog att A5:an var trevligare i svingen.

Jo, det syntes j att bössan varit med om en del under sin livstid men förhoppningsvis skjuter den ett tag till.

Hoppla !  Är det en 16 ? För är det en 12:a så är det riktigt lätt då en lightning twelve kan väga 3,7-3,8 iaf om den är gjord av miroku 

Det går att få tag på grejer även om det är en -20 talare. Vill man ha delar så finns det alltid nån tvärful man kan köpa och rensa på allt utom låda och slutstycke, dock bör man besiktiga sitt eget slutstycke först. 

/P

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago culot sa:

Hoppla !  Är det en 16 ? För är det en 12:a så är det riktigt lätt då en lightning twelve kan väga 3,7-3,8 iaf om den är gjord av miroku 

Det går att få tag på grejer även om det är en -20 talare. Vill man ha delar så finns det alltid nån tvärful man kan köpa och rensa på allt utom låda och slutstycke, dock bör man besiktiga sitt eget slutstycke först. 

/P

 

Nopp, en 12:a. Testade att väga om den på köksvägen hemma och det diffar lite beroende på var man placerar bössan men pendlar mellan 3450-3590g.

Ok, låter ju lite lovande. Vad är det man ska titta på på slutstycket primärt?

Benellin stod hemma hos polarn som jag lånade bössan av. I mitt skåp har den sällskap av Hva 310AS från 1923.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Holz sa:

Nopp, en 12:a. Testade att väga om den på köksvägen hemma och det diffar lite beroende på var man placerar bössan men pendlar mellan 3450-3590g.

Ok, låter ju lite lovande. Vad är det man ska titta på på slutstycket primärt?

Benellin stod hemma hos polarn som jag lånade bössan av. I mitt skåp har den sällskap av Hva 310AS från 1923.

Vet nog var den kommer ifrån, det kommer regna paddor hos avfällingen ?

det är vid de halvmåne formade uttagen i slutstycket där dito i låskroken löper som det kan ge sig och ibland inte ens på 100 år

if it aint broke dont fix it

/P

  

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det damp ner ett kal 16 speedload kit i lådan idag som Jag köpte av MarkusR 

känner ni någon som har TVÅ  speedload kit  kal 16 i RESERV...... De gör jag ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago culot sa:

Det damp ner ett kal 16 speedload kit i lådan idag som Jag köpte av MarkusR 

känner ni någon som har TVÅ  speedload kit  kal 16 i RESERV...... De gör jag ?

Jag kommer säkert att ångra mig när jag kommer igång och börjar använda min lilla 16 mer.... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago MarkusR sa:

Jag kommer säkert att ångra mig när jag kommer igång och börjar använda min lilla 16 mer.... 

Lyd mitt råd jag gav dig , och vem vet ... kanske dyker det upp en speed load kittad 16  i

stor-stockholm  ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det damp ner ett kal 16 speedload kit i lådan idag som Jag köpte av MarkusR 

känner ni någon som har TVÅ  speedload kit  kal 16 i RESERV...... De gör jag ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-08 at 07:53 culot sa:

Lekte vapensmed igår kväll ? så nu ere halv choke istället för fullchoke  ✌️?? lämnade 0,53 isch kvar så finns det lite att polera på. 

93B717A6-183C-4705-A8FF-7F0FE3136E18.jpeg

370D4009-24B4-4BD3-B3D0-9CFFB48DCE4E.jpeg

Jag citerar mig själv då detta är en fortsättning på ovanstående. 

När man öppnar från full (0,90) till halv (0,50)  så blir paralelldelen lång och konan innan larvigt kort, och det sista stör mig ... jag har med framgång använt brotschens första del som är svagt konisk till att återställa den kona som nu fattas . Men till 12:an dröjde det till igår och det för att jag hittat en ritning över hur choken gjordes på B25: trap , och den börjar med en rätt kort kona följt av en 3-4 gg längre flack kona och avslutas m en 11mm paralell del . Det hela jobbet bör tänkas igenom innan och man måste ha koll på var brotschens kona slutar, sen får man inte bli för ivrig utan kolla av när konan börjar ” äta bort ” paralell-delen . 

Jag lämnade ca 15 mm kvar av paralelldelen då det är en jaktbössa och att B25 trap ritningen   Var före stålets tid. 

/P

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då jag skaffade Brotscharna i 12 & 16  så köpte jag även sk Flex-hone  poleringsgrejer.  

Dock köpte jag inte  deras Flex-hone oil  då  min kompis inte  vågade skicka vätskor. 

Jag har inte riktigt vågat använda dom fullt ut då jag inte fått tag på " honingsolja "  som tydligen är nåt jäkligt speciellt ?

Men då jag till sist diskuterade med min Amerikanske kompis så länkade han till Flex-hone info sida ( som jag missat) 

Den korta versionen vart att jag kunde använda vanlig Mineral motorolja ..... Snopet ! men då kom jag igång iaf.

Det blir spegelblankt när man juckat diamant-bollarna fram och åter ett tag, så detta har löst ett problem jag grubblat länge på.

Jag passade även på att skära en lång övergångskona i patronläget då jag har  en sån brotsch  åxå.

/ P 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FYI ..... ???

Jävla skit sorg och bedrövelse !    Torsbo Handels har  höjt priset för

Jaguargruppens fina 26g :7  16/67 stål övningsplugg till 2:15kr st vid köp av 1000st

Visst det är inget som kommer kasta mig ut på obestånd, däremot lär det inte få snålkukarna att samla i ladorna precis ..... Faktum är att ALLA som skjuter 16 har ett jävla ansvar att inte kalibern försvinner,  själv har jag   Inom kort fyra kal 16 i skåpet  .

edit: fem ska det vara ?

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar inte bättre än att kolven jag köpt är  till 16 och inte 12, dock passar det bättre då jag behöver en 16 kolv mer än en 12 dito. Anledningen till köpet var att den var snygg ? och det var slumpen som avgjorde då vinnaren bangade ur och den gick till mig ist.

EFC936D7-1E2C-422F-A2DD-365ABB51D1F0.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Monterade 76 cm invector pipan på -89:an och drog till banan för att testa,

larvigt lättpekad vart det nästan fusk ? 76 cm + X2 Briely = 78+ ger stadig swing.

/P 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-02-14 at 12:01 culot sa:

Nu är förvandlingen av min A5 16g till speed load modellen fulländad :D mao att köpa en i bra bruksskick

Billigt Fr Tyskland och konvertera kan ge en grym halvis för livet.. Delar inkl frakt tull moms ca 1700:-

Bössan ropades in på egun.de för 158 € + 79€ i frakt ( ca 2200:-) och på det tillkom licens och import avgift

Så kanske allt som allt 4500:- för en legendarisk halvautomat med inbyggd charm som inget modernt vapen innehar.

Bössan är 9 år äldre än vad jag är 1953 vs 1962 mao 64 år och att jaga med en A5 är en upplevelse

Tjong tjong tjong låter det när den jobbar och rätt inställd är det den mjukaste bössa människan skapat.

Och det är myyyycket stor risk att jag skaffar en till och då allra helst 16/70 3-shot modellen som har kortare

framstock med plats för 3+1 Drömmen är en fin sådan med ventilerad spång , speed load , och 1/2- 3/4 choke.

/P

Ja så här lät det 2016-02-14 och se hur det gick ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2019-02-08 at 07:53 culot sa:

Lekte vapensmed igår kväll ? så nu ere halv choke istället för fullchoke  ✌️?? lämnade 0,53 isch kvar så finns det lite att polera på. 

93B717A6-183C-4705-A8FF-7F0FE3136E18.jpeg

370D4009-24B4-4BD3-B3D0-9CFFB48DCE4E.jpeg

Hur mycket material kan du ta bort per drag med en sån justerbar brotsch och med bra resultat, 0.025mm?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Prestige sa:

Hur mycket material kan du ta bort per drag med en sån justerbar brotsch och med bra resultat, 0.025mm?

Har inte mätt exakt men det går att ta rätt rejält i början, dock går det då mkt tungt att vrida handtaget. Jag vrider justermuttrarna max 1 varv i taget, och när det börjar närma sig mål måttet får man ta det vackert och utan trepunkt mikrometer är det trixigt och att lämna några hundradelar för ev korrigering/polering är i mitt tycke klokt. Sen som jag skrivit om förut är att öppna paralelldelen är lätt, men att återställa konan mycket trixigare, poleringen likaså och den senare använder jag ett sk Flex-hone verktyg som jag smörjer med mineral motorolja 10-30w 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Min ögonsten bland de A5:or jag har pajade idag med ett brott på hanen. 

Jag kände att nåt var fel när avtryckaren var slak och med facit så är det en indikator. 

Det otäcka var att ett skott brann av ( i säker riktning)  Det är fanken att efter bara 55år 

så pajjar den helt sådär ?  Men då jag har förmånen att frugan åxå har ett par 16 A5 

så tog jag hela avtryckarmekanismen ifrån en -62:a och stoppade i Sweet -64:an... Så nu är den fit for fight  igen ??

Jag har inte skjutit den på ett tag och den har alltid vart speciell och så idag med riktigt fina träffar . 

/P

A6C9439E-7FB2-4C79-8506-4D84B1330237.jpeg

46F9C7B2-C120-4AD6-BDB3-DD12A31573D8.jpeg

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...