Hoppa till innehåll

Förslag på lämpliga sikten till Sako Quad 22lr


Mulle mek

Recommended Posts

Ska du jaga och på vilka avstånd, har du avståndsmätare? Eller ska du skjuta på bana och på vilka avstånd?

Finns typ inget sikte som är bra på allt i prisklassen så man måste kompromissa med sina egna prioriteringar utifrån användningsområde. Vill du t.ex. kunna skjuta på längre och varierande avstånd så "måste" du nästan ha en väl "trackande" taktiskt ratt eller ett vettigt taktiskt riktmedel för att få någon precision (jag kör med det senare). Personligen prioriterar jag nog väl fungerande mekanik och features före optiken till 22lr då jag nästan bara använder den typen av bössa i bra ljus, det sistnämnda måste ju dock vara "good enough".

Jag har inte tittat eller känt på något av de föreslagna siktena. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Malx sa:

Ska du jaga och på vilka avstånd, har du avståndsmätare? Eller ska du skjuta på bana och på vilka avstånd?

Finns typ inget sikte som är bra på allt i prisklassen så man måste kompromissa med sina egna prioriteringar utifrån användningsområde. Vill du t.ex. kunna skjuta på längre och varierande avstånd så "måste" du nästan ha en väl "trackande" taktiskt ratt eller ett vettigt taktiskt riktmedel för att få någon precision (jag kör med det senare). Personligen prioriterar jag nog väl fungerande mekanik och features före optiken till 22lr då jag nästan bara använder den typen av bössa i bra ljus, det sistnämnda måste ju dock vara "good enough".

Jag har inte tittat eller känt på något av de föreslagna siktena. 

Både jakt och målskytte på 50-150m. Därför är det bra att kunna ha lägsta förstoring på 4x. Och 12x fungerar hyfsat på 150m också. Tror att jag slår till på Nikko siktet 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör ett burris fullfield E1 3-9x40 på min kvadd.

Övar bara på banan med .22lr och skjuter kråkfåglar med .17hmr.

Siktet har klar och fin skärpa och jag har med lätthet skjutit nötskrikor ut till 140-150m med bra stöd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Flintbüchse sa:

Jag kör ett burris fullfield E1 3-9x40 på min kvadd.

Övar bara på banan med .22lr och skjuter kråkfåglar med .17hmr.

Siktet har klar och fin skärpa och jag har med lätthet skjutit nötskrikor ut till 140-150m med bra stöd.

Jättefint sikte, jag bara måste ha parallaxjustering på en 22:a. Står ofta och skjuter spinners på 30m. Tävlar liggande på 50m och skjuter mycket på 100m också, ibland när vinden tillåter så skjuter vi på golfbollar på 200m :). Därför känns det bra att ha parallax och kunna köra med åtminstone 12x.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...