Hoppa till innehåll

Sätta ut fågel?


Ken1

Recommended Posts

Det är roligt att kläcka vilket innebär att man får vara med på hela resan. Jag har provat kläcka under höna och det fungerar bra. Jag har också kläckt i maskin vilket också fungerat bra. Även de maskinkläckta har fått en fostermamma efter att de tittat ut. De maskinkläckta la jag under en höna, som fått ruva en två porslinsägg några dagar, när kycklingarna var 1 dygn. Fosterhönan tog an kycklingarna väl.  

 

Att kläcka och hålla fåglarna vid liv de första veckorna är teoretiskt sett väldigt snarlik att kläcka vanliga kycklingar/änder varvid den kunskapen brukar finnas i närområdet i alla byar. Det som skiljer är kläckprocenten/överlevnadsförmågan vilket är väsentligt lägre än för våra tamankor (rasen är svensk gul anka). 90% + av äggen kläcks vad det gäller änderna medan 60% av fasanäggen kläcks. Änderna går inte att ta död på, de överlever vad de än matas med eller har för bur/strömaterial. Av fasanerna dog 50% innan 6 veckor trots det dyraste startfodret för kycklingar, ordentlig ströbädd av kutterspån, ordentlig värme och så vidare. 

 

Här finns bra information från Jägareförbundet i ämnet. https://jagareforbundet.se/Global/L%C3%A4n/Halland/Dokument/Viltvard/tema_uppfodning_och_utsattning.pdf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var matnyttigt, trumpetarn. Jag har ringt runt lite och snackat med uppfödare. Det verkar som halvvärpta är en bra idé. Tyvärr så hade NB Fasaneri fullbokat på sina. Har nån tips på var man kan köpa såna? Gärna i västra Sverige. Google är inte så behjälplig som önskat. Verkar som folk inte annonserar halvvärpta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var matnyttigt, trumpetarn. Jag har ringt runt lite och snackat med uppfödare. Det verkar som halvvärpta är en bra idé. Tyvärr så hade NB Fasaneri fullbokat på sina. Har nån tips på var man kan köpa såna? Gärna i västra Sverige. Google är inte så behjälplig som önskat. Verkar som folk inte annonserar halvvärpta.

Vad kostar halvvärpta idag?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad har de legat på tidigare/på andra ställen?

Nu är det ett tag sedan, typ 10-15år, då gav vi 150 riksdaler.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte från ett gods i närområdet (Skåne) sist. Jag tror inte att de skickar med post så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en kamrat som ska sätta ut på sina marker utanför Varberg så vi tänkte samköpa.

Att åka till Skåne är inte så farligt. Beroende på var i Skåne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en kamrat som ska sätta ut på sina marker utanför Varberg så vi tänkte samköpa.

Att åka till Skåne är inte så farligt. Beroende på var i Skåne.

Jag har beställt från Karsholm.se och Henrik Svensson

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Då var 10 halvvärpta hönor beställda, utsättes i början av juni. I slutet på juli sätter vi ut 50 kycklingar. Ska även försöka mig på att kläcka egna men det är ett sidoprojekt som får gå som det går. Räknar inte med nåt därifrån.

 

Dock säger de som bor uppe vid marken att en havsörn byggt bo runt sjön vi jagar vid. :sad: -nån som har erfarenhet av fasan och havsörn?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bekymra dig över duvhöken istället, där har du en marodör.

Roligt projekt, hoppas det faller väl ut.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

En undran? Måste man ha voljär nät i taket på voljären. Eller duger vanligt höns nät? 

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago hs_merkel sa:

En undran? Måste man ha voljär nät i taket på voljären. Eller duger vanligt höns nät? 

S.

Beror lite på vad för fågel du tänker ha. När jag hade fasaner så körde jag först med vanligt nät för frukt träd, funkade ok tills de blev större. Sen så flög de igenom det. Du kanske kan få tag på beg lastnät till bra pris.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago hs_merkel sa:

En undran? Måste man ha voljär nät i taket på voljären. Eller duger vanligt höns nät? 

S.

Vanlig hönsnät fungerar fram till fåglarna är 4-5 veckor. Därefter börjar de kunna ta till vingarna bättre. Det som händer är att pionjärerna flyger in i nätet, om och om igen. Det resulterar i fåglar med skadade huvud/nacke som måste avlivas. Jag skulle således rekommendera ett mjukare nät om du är rädd om fåglarna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago faxe sa:

Beror lite på vad för fågel du tänker ha. När jag hade fasaner så körde jag först med vanligt nät för frukt träd, funkade ok tills de blev större. Sen så flög de igenom det. Du kanske kan få tag på beg lastnät till bra pris.

Funkar lastnät? Är de inte för stora maskor? Rapphöns

10 hours ago trumpetarn sa:

Vanlig hönsnät fungerar fram till fåglarna är 4-5 veckor. Därefter börjar de kunna ta till vingarna bättre. Det som händer är att pionjärerna flyger in i nätet, om och om igen. Det resulterar i fåglar med skadade huvud/nacke som måste avlivas. Jag skulle således rekommendera ett mjukare nät om du är rädd om fåglarna. 

OK! Får bli något mjukt

10 hours ago Ken1 sa:

Jag har ett gammalt container nät om du vill ha. Lite hål i men dom går ju att laga. 

Kan titta på de vid tillfälle! tack!

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...