Hoppa till innehåll

Toppjakt 2006/2007


Dorro

Recommended Posts

Jag var ut under söndagen.

Lite småkallt.

Skidrade i vackert landskap.

Såg två tuppar och 7-8 orrar.

Tyvärr flög de alla innan jag hunnit se dem.

Nåja, vackert var det iallafal.

Och mycket skönt att vara ute igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 374
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jimbolo

    41

  • Dorro

    21

  • Kongratul

    19

  • maddog

    17

Top Posters In This Topic

Posted Images

Även jag var ut under denna helg och fick uppleva en fantastisk toppjakt! Termometern visade på -30 och konstaterade snabbt att detta skulle bli svårt av allt man hört......men skam den som ger sig! Första tuppen lyfte efter 2 timmar framför skidspetsarna från sin lya i snön sen var jakten i full gång, tupp efter tupp uppenbarade sig i talltopparna....jag trodde inte det var sant! Men som sagt, fåglarna är ju fruktansvärt varska.

Jag konstaterade 12 tuppar inom en timma och jag fick nöja mig med 1 efter ett skott på 172 m (me´avståndsmätare). Jag är ändå helnöjd med resultatet och vet nu var de håller till inför kommande toppjakter! ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag var ut under denna helg och fick uppleva en fantastisk toppjakt! Termometern visade på -30 och konstaterade snabbt att detta skulle bli svårt av allt man hört......men skam den som ger sig! Första tuppen lyfte efter 2 timmar framför skidspetsarna från sin lya i snön sen var jakten i full gång, tupp efter tupp uppenbarade sig i talltopparna....jag trodde inte det var sant! Men som sagt, fåglarna är ju fruktansvärt varska.

Jag konstaterade 12 tuppar inom en timma och jag fick nöja mig med 1 efter ett skott på 172 m (me´avståndsmätare). Jag är ändå helnöjd med resultatet och vet nu var de håller till inför kommande toppjakter! ;D ;D

Jag tycker att det lät fördj*vla härligt  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var toppjakten slut för mig måste jobba sista 2dagarna :'(

Varit i Åsele lördag-måndag lite kallt annars fint.

Blev en värdig avslutning med 2tuppar sista dan och chans på en till men den fick leva.

post-857-1170097672_thumb.jpg

post-51-1170097672_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mörkret sänker sig över jaktmarkerna o de va nästan som om tuppen viska:

- "Better luck next year"

De går inte alltid som man tänkt sig o allt e inte en dans på rosor för nu har dumdristigheten slagit rekord (igen)

Kunde inte låta bli o ge mig ut en sväng på mån em för o se om jag hitta igen tuppen från sön.

Nånstans på vägen får jag för mig att inte leta där, för de såg jobbigt ut. Sprinta upp för ett berg för att kolla in en minimyr istället där jag sett färska betningar o en del sovgropar. Hade ont om tid me tanke på ljuset o de va säkert en timmes skidning dit.

INGEN HEMMA. Jaja fint väder men blåsigt som tusan. Just de, de va ju därför jag for upp på minimyren.  :-[

Idag tog jag en annan em.tur o samma igen, ont om tid o långan väg o skida.

Vindstilla, lätt snöfall o de riktigt lukta tjäder i luften.

Men va nu, glömt ryggsäcken hemma med all dryck o proviant. Äsch, en liten tur pallar man väl utan diverse saker tänker jag oroligt för mig själv.

Bössa, ammo o kikare va ju med. Nu skulle vi ut på säkra marker.

Problemet var bara att jag inte varit där sen 50cm puder fallit med en icke hållbar skarsula under.

Efter 1/4 av resans tänkta tur börjar jag inse att detta tar tid o mkt energi, men närsomhelst kanske tuppen sitter där  :P

Så de ble o pulsa sig fram o för vart skidtag sjönk man ner 2-4dm.

Det jag tänkt skulle ta en 1h sluta med 3h o bara halva turen blev av då mörkret börja sänka sig.

Men jag fick bra jaktpuls o smög mig på en fin tall med en lugn o trygg tjäder i. Stöd me stavar o ser i kikarsiktet att de faktiskt inte va fågel.

Inte första gången man lurat sig själv  :-[

Skrattar gott åt mig själv o glömmer mördarbackarna jag nyss gått uppför. Går ju snabbt hem tänkte ja.

Kommer tillslut fram till första myrstråket med finfin terräng men ingen fågel o där fick jag sedan vända om hem i samma spår.

Kom aldrig fram till de säkra markerna!  :'( :'( :'(

Blodsockret gör sig påminnt att de e dags för intag o oron stiger då jag varit törstig ett bra tag också.

Kommer på att jag glömt smörja/valla nyskidorna o de går knappt staka sig ner för backarna ens. Börjar sakna vita blixten.

Kommer sent i kolmörker fram till bilen då jag fått ta det väldigt lugnt på slutet för att inte "tuppa" av  ;D

Bilen sitter fast o måste knuffas ut med mkt besvär men vid detta lag var humöret sådant att de gick rätt lätt.

Snabbt ner till byn o inhandla diverse godsaker å åter e blodsocker o humör normalt.

Skulle ha lyssnat till tuppens vishets-viskningar men då hade man grämt sig ett helt år att man inte gav sig ut :-

Va har jag då lärt mig av detta? Inget, för jag viste redan innan jag gav mig av hur de skulle sluta.

Men jaktdjävulen tog överhand då de va MIN sista toppjaktsdag för året o ville inte vända om då jag fart 5mil, stortuppen kunde ju suttit där.

Samma e de me fisket! Man lovar sig själv att det e sista kastet, minuten, dagen, gången, platsen mm men gör liks om ett.

Konstiga dragningar naturen har på en!

Iof lärde jag mig en sak, MÅSTE köpa ny kikare till nästa år  ;)

Nåväl, hemma o me livet i behåll, än en gång, lovar jag mig själv att ALDRIG gör om en liknande händelse, [glow=red,2,300]eller[/glow]?????

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja så var min toppjakt över för iår.. har aldrig kämpat så hårt! sista veckan jagade jag nästan varje dag, super fina marker men vädret hade kunnat vara bättre. såg inte så mycket som en fjäder. har inte sett en enda tjäder i år. har dock lyckats skjuta ett flertal orrar tidigare under jakten. nåväl jag har tagit några bilder. kommer ut senare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.. har aldrig kämpat så hårt...såg inte så mycket som en fjäder. har inte sett en enda tjäder i år.

Välkommen i: "[glow=red,2,300]GE ALLT - KAMMA NOLL[/glow]" toppjakts-klubben ;)

Låter som mina äventyr.

Men många o fina naturupplevelser har de blivit.

Har hittat många betesplatser men inte en fågel sista dagarna.

Här har jag bara kunnat vara ute me skidor 6-8ggr vilket lett till få topp-situationer.

Snön e int hårdare än att de fortfarande kan hitta mat på backen, här iaf.

Men man får fortfarande skjuta med kamera :) Ska ge mig utt på ngr sådana expeditioner i år om jag hinner.

Nu e de hundträning o ripjakt fram till 15 mars som gäller!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min sista toppjaktshelg har krönts av många frågetecken och diverse utropstecken. Frågetecken p.q.a. snödjupet är över metern, ändå satt fjäderfäna på backen och betade på grenverket strax ovanför snöytan. Utropstecken p.g.a. mängden fågel jag lyckades skrämma, mest hönor dock men jag vet var jag skall slå upp tältet till hösten med trädskällare och .22 WM!

Nu vill jag inte se ett par skogsskidor på åtminstone 10 månader...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen i: "[glow=red,2,300]GE ALLT - KAMMA NOLL[/glow]" toppjakts-klubben ;)

Låter som mina äventyr.

Men många o fina naturupplevelser har de blivit.

Har hittat många betesplatser men inte en fågel sista dagarna.

Här har jag bara kunnat vara ute me skidor 6-8ggr vilket lett till få topp-situationer.

Snön e int hårdare än att de fortfarande kan hitta mat på backen, här iaf.

Men man får fortfarande skjuta med kamera :) Ska ge mig utt på ngr sådana expeditioner i år om jag hinner.

Nu e de hundträning o ripjakt fram till 15 mars som gäller!

Haha tur att man inte är ensam! som du säger så har det blivit en hel del naturupplevelser! lägger in bilder vid senare tillfälle.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rödingfiskarn

Kan sammanfatta en hyfsad toppjakt denna vinter. Vet inte hur många fåglar det blivit, har inte räknat. Skjutit ganska mycket tjäder iaf, bra mycket mer än orre. En del tomdagar men också ganska många bra dagar. Har bara använt norma DL där jag limmat spetsen och kan konstatera att den fungerat mycket bra! Har haft en del sönderskjutningar men absolut inte mer än med scenar och heller inte mer skärande skott där fågeln flugit trots bra träff än scenaren.

För att jämföra sköt jag 4-5 tuppar och några orrar med olimmade kulor och fick tyvärr ganska rejäla sönderskjutningar, även på långa håll. (Precis som scenar..)

Kan dock konstatera att jag ännu inte funnit den perfekta kulan i 6,5 för toppjakten. En kompis ska ladda upp Normas gamla jaktmatchkula åt mig i hög hastighet. Den kulan har jag hört mycket gott om och den har ju det där rätta "killerutseendet", kort och rund, liknar 7x33an. Dock har den ju dålig BC så kulbanan lär inte bli optimal för toppjakten tyvärr.

Använde ett tag Lapuas trubbiga 6,5grammare laddad till 970m/s och det fungerade väldigt bra förutom kulbanan. Elektronkulan tycker jag är ett skämt för fågeljakt precis som andra långa spetsiga helmantelkulor. De som påstår att alla kulor dödar bra bara man duger till att skjuta pratar skit och har antagligen för lite erfarenhet.

Nån som har goda erfarenheter av olika 6,5mm kulor till toppjakt? Tipsa gärna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

intressant kommer att testa normas snabba dl själv. har provat golden target men den gillar inte bössan men en dl i 900 m/s stabiliserar bättre med min stigning.

har du märkt några problem med att byta mellen moly kulor och vanliga.

använder bössan till 90 % med helmantel men ibland vill man använda andra kulor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rödingfiskarn
intressant kommer att testa normas snabba dl själv. har provat golden target men den gillar inte bössan men en dl i 900 m/s stabiliserar bättre med min stigning.

har du märkt några problem med att byta mellen moly kulor och vanliga.

använder bössan till 90 % med helmantel men ibland vill man använda andra kulor.

Har inte märkt några problem med att byta kulor med/utan beläggning. Har bara använt belagda kulor sen lapua kom med sin belagda 7 grammare. Innan det använde jag allt möjligt. Men som sagt: har inte hittat nån perfekt kula än. Det är nog omöjligt att få en kula med minimal risk för sönderskjutning och samtidigt ha god dödande effekt och bra kulbana! En olimmad lång hålspets dödar bra men tippar och exploderar alldeles för lätt. Missförstå mig inte, det är bra att ha god dödande effekt men det känns inte bra när varannan fågel ser ut att ha gått genom en köttkvarn! Idealet i effekt är nog en kort trubbig kula, den tippar inte lika lätt och om den gör det så massakrerar den inte lika mycket som en lång kula samt ger en "knock down" effekt som är mycket bra. Risken för skärskott blir också mycket liten.

Nackdelen är givetvis att BC blir låg på en sådan kula och kulbanan trots höga hastigheter dålig. Detta kan givetvis kompenseras genom att skjuta på korta håll och det tycker jag är att föredra jämfört med att ha en flackskjutare och skjuta på långa håll. Dessutom massakrerar en lång flackskjutande kula även på långa håll då hastigheten sjunkit.

Ofta skylls sönderskjutningar på hög hastighet hos kulan men jag tror att en del av sanningen ligger i kulans utformning snarare än fart! (Men givetvis har båda faktorerna inverkan.)

Det finns flera mycket bra 6,5 kulor till fågeljakt då avstånden är korta.

Kanske skulle det optimala vara att använda en av dessa kulor till toppjakt och istället korta ner avstånden då man får en mycket liten felmarginal vid avståndsbedömningen. Men för att då vara riktigt säker skulle jag behöva avståndsmätare och tds riktmedel. Men det bär mig emot av olika anledningar..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha...jag får väl gå till kammanoll klubben mina sista jakt dagar... :'( Jag har då sett en del tjäder , man alla satt under träden i stället för i dem. :-[ Det är så mycket snö under tallarna att tjädern gå under dem och betar, vi såg massor med tjäderspår och en del fågel som vi skrämde upp från snön. Ingen hittade vi igen trotts massor av skidåkning. Så resultatet av min sista toppjakt blev en...RÄV  :o dock satt den inte i topp. :D

Men jag är nöjd med mina järpar, 17st orre och 2st tjäder, så mitt gråfågelår blev ändå hyffsat. Snart kommer ju ripjakten :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så resultatet av min sista toppjakt blev en...RÄV  :odock satt den inte i topp. :D

Inte??...men det var konstigt...den kanske hade klättrat ner ???......... ::);) ;) ;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte märkt några problem med att byta kulor med/utan beläggning. Har bara använt belagda kulor sen lapua kom med sin belagda 7 grammare. Innan det använde jag allt möjligt. Men som sagt: har inte hittat nån perfekt kula än. Det är nog omöjligt att få en kula med minimal risk för sönderskjutning och samtidigt ha god dödande effekt och bra kulbana! En olimmad lång hålspets dödar bra men tippar och exploderar alldeles för lätt. Missförstå mig inte, det är bra att ha god dödande effekt men det känns inte bra när varannan fågel ser ut att ha gått genom en köttkvarn! Idealet i effekt är nog en kort trubbig kula, den tippar inte lika lätt och om den gör det så massakrerar den inte lika mycket som en lång kula samt ger en "knock down" effekt som är mycket bra. Risken för skärskott blir också mycket liten.

Nackdelen är givetvis att BC blir låg på en sådan kula och kulbanan trots höga hastigheter dålig. Detta kan givetvis kompenseras genom att skjuta på korta håll och det tycker jag är att föredra jämfört med att ha en flackskjutare och skjuta på långa håll. Dessutom massakrerar en lång flackskjutande kula även på långa håll då hastigheten sjunkit.

Ofta skylls sönderskjutningar på hög hastighet hos kulan men jag tror att en del av sanningen ligger i kulans utformning snarare än fart! (Men givetvis har båda faktorerna inverkan.)

Det finns flera mycket bra 6,5 kulor till fågeljakt då avstånden är korta.

Kanske skulle det optimala vara att använda en av dessa kulor till toppjakt och istället korta ner avstånden då man får en mycket liten felmarginal vid avståndsbedömningen. Men för att då vara riktigt säker skulle jag behöva avståndsmätare och tds riktmedel. Men det bär mig emot av olika anledningar..

jag själv slutade med scenar just för att många av fåglarna såg jävliga ut. den kulan som har funkat bäst i fågeln är nog laupas trubbiga fmj men den funkar inte bra precistionmässigt men det kanske är jag som kräver för mycket.

har använt ganska snabbt laddade norma fmj 120 gr denna säsong och är ganska nöjd den har aldrig vält i fåglen men det är lite för lite dö i den. den kanske skulle funka bättre om man gjorde en trubbigare spets på den.

fick till mycket bra precistion dock fullt jämförbar med scenar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det är svårt att hitta en helmantlad 6,5 kula med bra BC. som även dräper bra.

Själv använder jag 6PPC laddad med hornady 80g. som har dålig BC. men är en bra fågel kula annars och den är rätt lik lapuas 6,5grams 6,5 kula ;)

Jag tycker det är viktigare hur kulan beter sig i fågeln än maximal BC. då jag sällan skjuter över 200meter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jamen upp med dig! Det börjar ju så smått dra ihop sig. Orrtupparna har börjat sitte i topparna ute i markerna och laddning är under utprovning. Blir 90 grains sceenar som ska testas i år.. Satan vad jag längtar!

Hur ser det ut runt om i landet? Har ni något vinterväder på g?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir 90 grains sceenar som ska testas i år.

Vad har du för hastighet på den laddningen? Det ska bli kul att höra andras erfarenheter med den kulan, för mig gick den riktigt bra ifjol.

Såg faktiskt några tjädertuppar i topp i helgen som betade tall men jag väntar några veckor till så att vi i alla fall har snö på backen innan jag plockar fram PPC:n.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

laddar den med 42 grains hodgdons h4350. Har hittills i tester visat bra precision. Kanske lite snabbt krut för 243win men det är det krut som gett överlägset bäst precision av de jag testat. Hastighet har jag dock inte orkat testa för det är ju så bökigt att ta med den :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är för mig jakten med stort J. Jag kan bara instämma, längtan är stor.

I år blir det till att ta med sig en kompis på hans första toppjakt, d.v.s. om han kan stå på skidorna (hans ursäkt är att han kommer från Australien ??? , men han har trots allt bott i Sverige de senaste 10 åren så lite krav kan man väl ha på honom ;) ).

Väntar på en ny Range finder och snö på marken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...