Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

• Similar Content

• Jakob Levenkrans
      By Jakob Levenkrans
      Tjena, det är som så att jag införskaffat mig en Tjäder lockpipa av märket Hubertus men jag tvivlar på att den fungerar. Det enda ljud man kan få ur den är ett slags "väs" ljud.
      Jag har hittat liknande trådar men de flesta är 10 år gamla utan någon vettig slutsats. Jag vänder mig därför hit ifall någon här kanske har någon erfarenhet eller tankar? //Jakob 
    • Nils l
      By Nils l
      Dags för en ny tråd med nytt år i lockjaktens elfte timme. Fruktansvärt trögt år i år. Lyckades få in en pytteliten tik nu på morgonen. Den kom längs en sjökant efter att ha förförts av smäktande toner från HS strut,s raspy old hen membran. Fruktansvärt effektiv sak om man tar sig tid att lära sig den. Dessutom så får man oftast respons med ljud från intresserade rävar. Så också denna gång även om det mera lät som en stressad lavskrika än en räv som svarade. Hann rikta om och göra mig beredd fem minuter innan den visade sig. Skottet tog lite högt då jag hade en liten buske precis i vägen och var tvungen att skjuta ovanför några kvistar. Den dog absolut omedelbart och hörde aldrig smällen.

• WRoos
      By WRoos
      Tjena!
      Undrar hur ni har löst det med att äga hund och jobba? Har ni möjlighet att ta med hunden till jobbet, vilket yrke har du ifall du har den möjligheten? Skriv gärna lite hur ni gör. Om hunden får stanna hemma hela dagarna, hur har ni löst det då? 
    • Williams24
      By Williams24
      Halloj! 
      Har en 6 månader gammal irländsk setter som jag kan stanna i de flesta situationer då det inte är stora störningar, är han själv kan jag stanna på hyggliga avstånd också. Däremot går det inte jättefort ner. Ibland vänder han också och tar ca 10 steg mot mig innan han stannar. Söker tips på hur jag kan gå tillväga för att få till detta? Jag vill att han på stannakommando ska göra allt han kan för att stanna direkt! 
    • JaktOscar
      By JaktOscar
      Hej!
      En kompis wachtelblandis har nu börjat göra utfall mot andra hundar vid både jakt och hemma. De kan leka först men sen så ryter han till och biter. Han har blivit attackerad av andra hundar har jag förstått om det kan ha lyft fram detta beteende. 
      Någon som har tips på hur man kan ta bort detta beteende då han jagar i ett ganska stort lag med mycket hundar. 
      Sen efter skott så vaktar han viltet mot andra hundar då det är hans men det tycker jag inte är så farligt då det bara är att vissla in honom så kommer han. 
      Vad ska vi göra tycker du?
      Skitjakt!!
Sign in to follow this  
Foffe

Den stora Älgjakts tråden

Recommended Posts

Foffe

I samma anda som en tråd om Hockey som stefan startade så gör jag samma sak om Älgjakten. Här kan vi duiskutera allt som har med Älgjakten att göra. Samlar allt i en tråd så behöver vi inte starta nya trådar i ämnet Älgjakt.

Foffe

Vi tog ett beslut på årsmötet att skjuta upp starten för årets Älgjakt till den 19 sep, Vi anser att det är för varmt att jaga i början av sep. så det blir 3 dagar i sep sen kör vi igång igen den 10 okt.

Kommer att kännas skumt att inte smyga ut till passet den första måndagen i sep iår. Men tycker detta är ett klokt beslut.

• Like 1

Foffe

Upp så att alla ser denna tråd så att allt som handlar om Älgjakt hamnar här fällavgifter och annat som berör älgjakten.

Foffe

Måste ju ha lite älgjaktsbilder.

post-386-0-14487200-1428433525_thumb.jpg

post-386-0-84839500-1428433547_thumb.jpg

post-386-0-24695000-1428433662_thumb.jpg

post-386-0-92292000-1428433742_thumb.jpg

post-386-0-93512900-1428433763_thumb.jpg

post-386-0-06105800-1428433815_thumb.jpg

MKJ

Skjuter du nån älg foffe eller fikar du bara? :smile:

• Like 1

Foffe

Fikar bara o sparar på skotten :D nä har aldrig riktigt varit rätt läge så då har dom fått löpa, fel djur eller fel skottläge

Takko

Är jaktkorven god, är helt hängiven i alla rökta korvar :yes: Har inte sett den i Småland där jag bor!

Bra tråd för övrigt!

• Like 2

Foffe

Ja jag tyckte den var helt ok

lsjonsson

Är jaktkorven god, är helt hängiven i alla rökta korvar :yes: Har inte sett den i Småland där jag bor!

Bra tråd för övrigt!

Först kommer Jokkmokkskorv :wub:  sedan Nordcharks :wub:  o sedan inget o därefter kommer scan o resten sedan.

Takko

Först kommer Jokkmokkskorv :wub:  sedan Nordcharks :wub:  o sedan inget o därefter kommer scan o resten sedan.

Ingen av dessa finns här :wallbash: Men vi har ju ganska goda tillverkare här i Småland också men Scan = :yucky:

Takko

Angående fällavgifter, hur ser det ut i dom olika distrikten. Vi har ganska höga i vårt skötselområde men det kanske finns dom som har högre?

Vuxen 1000 kr och kalv 100 kr.

Hur ser det ut hos er? Frågan är uppe ofta i vårat skötselområde.

lsjonsson

Ingen av dessa finns här :wallbash: Men vi har ju ganska goda tillverkare här i Småland också men Scan = :yucky:

Jag tror inget slår Jokkmokkskorven o Nordcharks. :wub:

Takko

Jag tror inget slår Jokkmokkskorven o Nordcharks. :wub:

Och en annan skall leva i ovisshet om dessa... Kommer kanske ett PM med en inköpslista :whistling:

lsjonsson

Och en annan skall leva i ovisshet om dessa... Kommer kanske ett PM med en inköpslista :whistling:

Annars får du väl flytta norr ut så att du får fri tillgång till dessa i våra butiker i norr. :tongue:  :biggrin:

• Like 1

Foffe

Angående fällavgifter, hur ser det ut i dom olika distrikten. Vi har ganska höga i vårt skötselområde men det kanske finns dom som har högre?

Vet inte vad fällavgiften är för just västerbotten, det där sköter VVO´t om det ingår i vår avgift för jaktkortet vi löser varje år för att få jaga Älg o småvillt.

lsjonsson

Då är den billig här i länet. :thumbsup:  :smile: Texten nedan är kopierad från lst Norrbottens hemsida:

Fällavgiften för vuxen älg är under 2014 års jakt 400 kronor och 100 kronor för årskalv.

:biggrin:

Takko

Vet inte vad fällavgiften är för just västerbotten, det där sköter VVO´t om det ingår i vår avgift för jaktkortet vi löser varje år för att få jaga Älg o småvillt.

Ok, ganska smidigt :-)

Takko

Annars får du väl flytta norr ut så att du får fri tillgång till dessa i våra butiker i norr. :tongue::biggrin:

En bra anledning men kanske behövs nåt mer än "körven" :-)

Då är den billig här i länet. :thumbsup::smile: Texten nedan är kopierad från lst Norrbottens hemsida:

Fällavgiften för vuxen älg är under 2014 års jakt 400 kronor och 100 kronor för årskalv.

:biggrin:

Men nu börjar det väga över te en flytt;-)

lsjonsson

En bra anledning men kanske behövs nåt mer än "körven" :-)

Men nu börjar det väga över te en flytt;-)

Länet är stort så det finns väl plats för dig också, tror jag. :biggrin:

• Like 1

Takko

Länet är stort så det finns väl plats för dig också, tror jag. :biggrin:

Trodde att de hade nog med en smålänning :-) utan att få fler :-)

lsjonsson

Trodde att de hade nog med en smålänning :-) utan att få fler :-)

Det är ingen fara. :thumbsup:  :biggrin:

Dom har vänt sig. :whistling:  :laugh:  :P

Takko

:yes: Ja dom har väl gjort det, men du har inte planeterat in gös i vattendragen där uppe? Det är sånt som gör Småland fint!

lsjonsson

:yes: Ja dom har väl gjort det, men du har inte planeterat in gös i vattendragen där uppe? Det är sånt som gör Småland fint!

Det finns gös här uppe i Kalix älven el. rättare sagt Kamlungeträsket som Kalix älven rinner rakt igenom o än har jag inte fått någon. Sedan finns det några ställen till visst.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=g%c3%b6s%20i%20norrbotten

Kamluingträsket är som en stor insjö med in- o utlopp. Den är lite större än det som syns på fotot i länken.

http://www.viastar.eu/Karta/15/Karta_Kamlungetrasket/

Var bor du i Småland? Småland är stort. Jag hade stuga n. Aneby när jag bodde där nere. :smile:

Takko

Det finns gös här uppe i Kalix älven el. rättare sagt Kamlungeträsket som Kalix älven rinner rakt igenom o än har jag inte fått någon. Sedan finns det några ställen till visst.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=g%c3%b6s%20i%20norrbotten

Kamluingträsket är som en stor insjö med in- o utlopp. Den är lite större än det som syns på fotot i länken.

http://www.viastar.eu/Karta/15/Karta_Kamlungetrasket/

Var bor du i Småland? Småland är stort. Jag hade stuga n. Aneby när jag bodde där nere. :smile:

Jag bor i Kvillsfors, 3 mil öster om Vetlanda. har fiskat mycket gös och har båt i Solgen utanför Eksjö. Fiskat en del i Nömmen också utanför Nässjö. Sedan finns det utplanterat i en del sjöar runt omkring men inte riktigt tatt sig. :smile:

lsjonsson

Jag bor i Kvillsfors, 3 mil öster om Vetlanda. har fiskat mycket gös och har båt i Solgen utanför Eksjö. Fiskat en del i Nömmen också utanför Nässjö. Sedan finns det utplanterat i en del sjöar runt omkring men inte riktigt tatt sig. :smile:

Ok! Då vet jag vars det ligger på ett ungefär. Solgen har jag fiskat i med en bekant från Eksjö. Nömmen har jag bara metat i (tävling). Ok! :smile: