Hoppa till innehåll

URP och 1219 i krutdoserare


Earl Grey

Recommended Posts

Är det någon som (baserat på egna försök eller allmän erfarenhet och sunt förnuft) kan bedöma möjligheten att få bra precision med Normas 1219-krut i en krutdoserare? 1219 skall såvitt jag vet vara mest likt URP. Det är alltså skapligt långa krutstavar, och frågan är om det huggs och klipps för mycket för att få till bra jämnhet i doseringen?

 

Man kan förstås ha olika åsikter om vad som är bra precision när man väger/mäter upp krut. Jag hoppas att det kan hålla sig inom +/- 0,1 gr. Vad tror ni om den chansen med detta krut i en doserare av bättre modell?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1219 är som sagt rätt grovt och +- 0,1 kommer du inte att lyckas med.

Med dem bästa måtten och rätt handhavande kan man komma ned på dina krav med N133 men 1219 skulle jag gissa att man hamnar runt tredubbla

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det var det jag befarade. Men det är bara att anpassa proceduren till de förutsättningarna - det tar lite längre tid per patron bara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tänkt på diffen men jag har kört URP i Lee perfect powder measure med baffel i. Den har sorterat förvånadsvärt exakta portioner om jag gör mitt och exakt lika varje gång. Jag vet att den sorterat så exakt att jag behövt trickla 2-4 krutkorn för att få det helt exakt enl vågen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt min erfarenhet innebär 2-4 krutkort för dessa kruttyper ungefär 0,05-0,1 gr. Det är nog ingen stor precision i den beräkningen, men hur som helst tyder ju det på att du i är i närheten av 0,1 gr eller bättre. Bra! Lee perfect powder measure har ju rykte om sig att hantera grovkornigt krut bra med sin "mjuka kant". Tyvärr har jag inget sådant, eftersom jag valde en dyrare pryl  :wallbash:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt gått över mer och mer till Lee. Finns bara två saker de gör som aldrig kommer till mitt laddrum, deras alupress och våg men krutmåttet är jag ruggigt nöjd med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och jag kör med deras alupress  :smile:

Jag kan inte påstå att jag upplever några problem med den, men jag har å andra sidan aldrig testat någon annan press under någon längre period. Kan man räkna med märkbar skillnad om med t.ex. RSBC RS? I så fall, på vad sätt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...