Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Anders S

Unghund som hoppar och nafsar/hugger

Recommended Posts

culot
På 2015-03-31 at 19:25 Bulldog sa:

Känns ju jävligt smart att gå ut med inställningen att man ska skapa obehag för hunden..... Skärpning! Uppfostra hunden på ett kamratligt, hjärtligt, tydligt och ledarmässigt sätt istället för att ta dumma genvägar.

Hade ni själva blivit så lyckliga av att bli dragna i öronen av farsan istället för att få en förklaring till varför saker inte accepteras? Strypkoppel är ett djävulens påfund för lata förare.

Sätt ett vanligt halsband utan stryp på hunden! 

Jag hade nog inte själv brytt mig om att "rätta" hunden i detta läge om det inte gått en längre tid och det inte mognar bort. Jag tycker du ska vara glad att det finns lite go i hunden. Jobbiga hundar åker ofta tillbaka till uppfödarna och de har enligt mina och kompisar erfarenheter alltid visat sig vara de bästa hundarna. 

Många använder positiv förstärkning för att belöna hunden när den gör rätt istället för fel. Givetvis är detta bra om man önskar träna tex ett kommando men glöm det i vardagen.Man kan inte berömma allt hunden gör men skita i det hunden gör fel! En tydlig handflata som för hunden bort och ett tydligt nej förstår hunden hundra gånger bättre. Fortsätter hunden studsa och bita? Ja avled den då med en aktivitet, inga understimulerade hundar mår bra! Kanske är din vovve ett energiknippe som visat sig behöva mer aktivitet än vad normen för rasen säger? Ja var du då glad för det! Är du inte glad för det har du fått fel hund Med aktivitet och avledning bör du inte trigga upp hunden genom lek. Få hunden att använda huvudet, leta godis eller spåra typ.

Jag tror dock du kan vara lugn över att denna fasen försvinner. Under tiden får du förekomma hunden istället för att förekommas.

Har själv haft detta problem med ungefär 100%   av mina rottisar och schäfrar och det har alltid gett sig efter ett tag. Markera, totaldissa och avled är bäst. Husse blir ju jävligt tråkig om man inte får respons eller hur?

Glöm inte att man får den hunden man förtjänar......

Flexikoppel är jävulens påfund och oftast i händerna på fel personer,  och i kombo med sele  borde det vara straffbart ! 

strypkoppel  är i min värld ett riktigt koppel och har du lärt hunden från början att inte dra så behöver man sällan använda det.

Alla mina hundar har haft stryp ( retriverkoppel mest)  och alla har kunnat gå med slakt koppel ..

/ P

/ P

• Like 1

culot
22 hours ago Camilla sa:

Hej! Jag har en labbe på 8 månader. På senaste tiden har han börjat hoppa och bita på armarna. Vi tränar passivt, går på promenad i skogen, nosträning osv, men inget hjälper. Tips?

Har du stryp på honom ?   en labbe ska inte vara några större besvär som inte ett kort snärtigt ryck i strypet kan få bukt med.

DU är chefen det måste han få in i skallen, lite snabbt obehag följt av glad avdramatisering när han uppför sig. 

Mina Grannar har skaffat en fin jaktlabb som tyvärr nu när han börjar bli grov är helt kass i kopplet som självklart är ett flexikoppel

Dom har sumpat att från början bygga upp kontakten med honom och det har bara vart flams och bus , och ännu värre är det när deras 

mobilgloende ungar går ut med honom, dom flyger som vantar efter honom.  Du måste ta kommandot nu för annars ballar det ut ännu värre. Sen måste man inte " handbusa " med hundar  som många gör , för speciellt unghundar har ju lite svårt att fatta när du vill sluta leka. 

/ P 

Eamonn

Jag håller med culot, det är inget fel med strypkoppel så länge man kan använda det. Det är till för att kunna korrigera på ett snabbt och odramatiskt sätt samt bara vara ett koppel som är enkelt att ta av och på.

Skaffa ett bra nylonstryp och få det så att det ligger direkt bakom öronen när hunden hoppar och för kopplet bort ifrån dig utan att rycka eller dra för hårt enligt detta.

22 minutes ago culot sa:

lite snabbt obehag följt av glad avdramatisering när han uppför sig. 

Men en bra början är att bara ta ett steg bakåt och lugnt kommendera sitt eller liknande som hunden kan med godis för att distrahera och dirigera om och sedan berömma lite snabbt utan att hetsa upp och så gå vidare som om inget har hänt.

nuke

Är det din första hund?

Tror inte det hjälper med ökad aktivering så det kommer nog att ta ett bra tag att få ordning på tyvärr. Du har helt enkelt inte varit tillräckligt konsekvent med hundens uppfostran.

Passivitetsträning med kadaverdisciplin alt sök hjälp, finns inget enkelt sätt. Det är snarare du än hunden som behöver ändra sitt beteende i första hand.

/Markus

• Like 1

Arctic

Det är aldrig lätt att ge råd över internet till kring en hund som man aldrig sett. 

Vår senaste valp var den i kullen som var mest intresserad av att tugga på händer och längre ärmar. Inte aggressivt utan snarare leksugen. Han var rätt bra att hoppa också. 🙂

Nu låter han bli att nafsa mot mig till i princip 100%, och hoppande mot mig och andra är också i det närmaste borta. Han kan fortfarande nafsa frun när han blir riktigt uppspelt, men det är mest för att han får...

Det som fungerat för oss är mycket aktivitet samt ett fungerande nej-kommando. De flesta dagar är det 2-4 timmars aktivitet. Då får han utlopp för sitt aktivitetsbehov och kan hålla sig från dumheter. Det är betydligt svårare att lära en understimulerad hund att bete sig.