Hoppa till innehåll

fågel- art- och habitatdirektivet


Foffe

Recommended Posts

EU-kommissionen håller på att göra en översyn av fågel- samt art- och habitatdirektivet. Har ni inom Jägareförbundet hört nått om detta?

Om ni hört något om detta hur jobbar ni med frågan. Finns det någon risk att Skogsfågel jakten kan inskränkas då det inte finns Skogsfågel i hela Europa. Har ni koll på övriga villt vad som händer.

Kan även detta påverka lodjurs,Björn och Vargjakten i framtiden? Är lite orolig att dom starka miljö organisationerna kan påverka detta åt fel håll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

TAck för svaret, jag litar på att ni har stenkoll på vad som händer. Skulle va bra om vi fick börja jaga korp i Sverige, för det är mycket korp där jag bor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wow!! Är det sant??

 

Hade inte en aning om att detta var på G.. synd att Linkis inte nämnde det på föredraget han höll på jaktkryssningen! 

 

Samtidigt låter detta lite konstigt.. krasst sett borde ni släppa precis ta mej fan allt annat och bara jobba med detta, så pass viktig är frågan men något sådant har inte ens antytts..?? 

 

Nu har det varit en del turer kring detta men om jag minns rätt så kraftsamlar förbundet nu för att få styrsel på den nya jaktmyndigheten.. Är det inte som så att fågel och art-habitat direktivet är viktigare? Detta skit ger ju jaktmyndigheten ramarna för att jobba vidare?

 

Som du/ni kanske märker.. inte helt uppdaterad men tja vad gäller ang ovan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok...

Kan vi stolpa upp det lite?!?

Finns det risk för att vi kommer att få inskränkningar i jakten på skogshöns?

Finns det möjlighet att öppna upp för jakt på övertaliga stammar(i norr...) På tex ekorre, korp, tranor, svan, gäs av annan art än Kanadagäs  osv..??

Med tanke på bly/miljögifter, hur långt bort är förbundet från att förorda bågjakt? Med tanke på att bågen är eg det bäst lämpade "vapnet" för avlivning av vilt på avstånd under 30m. Inga gifter eller miljöförstörande komponenter. 

Klart mindre risk för tex flanörer osv i tätortsnära miljöer, iom att en pil går i marken inom typ 150-200 m , medans kulan kan susa vidare i 2-3 km till... Samtidigt som pilen inte stressar djuret som en kula vid träff. Pilen skär och djuret fortsätter inte sällan att beta tills urblodning skett. Medans kulan skapar ett stort trauma där djuret känner smärta/omskakning, och flyr i sårlega istället...?!?

 

Vidare är jag nyfiken på hur ni tänker kring en ny jaktmyndighet...

Vilka indikationer finns det som säger att en ev ny jaktmyndighet blir effektiv? Jag kanske kraxar runt som en olyckskorp. Men är det inte så att en ny jaktmyndighet kommer att bli tvungen att samspela med 3, 4, 5 andra myndigheter innan ev beslut kan tas? Jakt och viltvård gränsar ju mot intressen inom jordbruk, industri, jordbruk, skogsbruk, miljö och så klart jakten och viltvård!?! Visst om den nya myndigheten får ensamrätt att styra över vilket vilt vi ska ha i landet, vilka nivåer på stammarna, och hur vi ska hantera miljöfrågorna som berör jord/skogsbruk och därmed viltet förutsättningar. Mja då kanske det är en bra idee. Men ska myndigheten kohandla med andra berörda myndigheter.... Ja då törs jag gisa att vi endast kommer att få en myndighet som tynger jakten som företeelse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Extremt viktigt, men (i dagsläget) bara för de arter som tas upp i bilagorna. Bara bland de frågor jag personligen arbetar med så påverkas inte blyfrågan, avvägningar mellan jordbruk, skogsbruk och viltförvaltning, möjligheten att utfodra vilt, allmän jakt på kron, utökad skyddsjakt på kron och dov, möjligheter att sätta ut fågel,

Att sätta ut fågel, eller att fodra vilt för få stora stammar att jaga.... Det är något som jag verkligen hoppas att inte SJF arbetar för.

Utsättning av av fågel/vilt ska enbart ske i syfte att bevara en art art som riskerar utrotning. Inte för att få levande måltavlor att skjuta på. Så jag hoppas verkligen att SJF har samlat tankarna i ämnet. För vem vill stå i en ko hage och skjuta en oxfile? Vilt ska vara vilt! Om viltet har problem att överleva, Visst uppfödning och utsättning, tillsammans med ett jaktförbud. I syfte att bygga upp en naturlig och livskraftig stam. Men för att ha något att skjuta på...... Åk på en skjutbana istället!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Kias Husse,

har missat fortsättningen på tråden; sorry för det. Du tar dock upp en hel massa vitt spridda frågor. Det blir alldeles för omfattande att svara på alla i en tråd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...