Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
defransson

Projekt Big Boar

Recommended Posts

exabit

Gott! Pappa hade en liten patronsamling och det "värsta" i den (förutom den genomhemska 9,3x62) var just ett par 10,75x68or. De var faktiskt inte helt ovanliga vid älgjakt i socknen öster om Kungsbacka under första halvan av 1900-talet. Finns många historier om dessa "kanoner". De var väl hemskt stockade i lätta bössor med hårda bakkappor - kan ju knäcka vem som helst...

• Like 1

defransson

Verktyg och hylshållare landade igår från Gråvargen.
Bössan sägs vara på väg hem från smeden efter en fruktlös utflykt norrut men den har ju fått en fin reseupplevelse i alla fall och kanske fått några vänner för livet i kasunen hos bössmakaren  :tongue:

Om bara nu hylsorna landar så ska allt få sig en tur till skjutbanan för att provskjutas innan några nya grepp tas.

• Like 1

Njåmmelåive

Hur blev det med din bössa? Jag har själv blivit med 10,75X68 och snappar gärna andras erfarenheter.

defransson

Jag väntar fortfarande på hylsorna. Försöker jaga enstaka hylsor så länge för att kunna provskjuta. Har alltså inte provat bössan än.

Njåmmelåive

Jag har gjort ett helt orationellt och knappast ekonomiskt försvarbart ombygge. Jag är vänsterskytt och marknaden svämmar inte över av lämpliga lås i attraktiv prisklass. Så efter att ha velat ha en sån härn kaliber i 40 år byggde jag om min CG 1900 vänster till 10,75X68. P-O Stenmark gjorde ombyggnationen, han passade in en lothar walther och byggde om kolven till ett afrikainspirerat utseende. Recknagel järnsikten. I byn där jag bor finns två jägare med äkta vara, en av dom dessutom försedd med oanvända laddverktyg som jag skall få låna. Jag har köpt dels omladdade patroner märkta kynoch och S&B originalpatroner av en snubbe i Värmland, har drygt 60 patroner och en ask woodleigh 350 grs sp for starters... Har ännu bara provskjutit skapelsen, pipan har gått sex skott hittills. LBF i Tyskland verkar sälja färdigladdad ammo, nämnde Stenmark hade hemma deras ammo fast i 450-400-3" så jag GISSAR bara att han kan ta hem. 20 st kostade dock på hemsidan runt 1200 sek, vet inte vad kostnaden blir hemma på köksbordet.

Njåmmelåive

Sorry, skylle ha vart LFB, " Labor Für Ballistics"

defransson

Två frågor :

Hur upplever du rekylen?

Och

Du har inte lust att sälja en eller två hylsor?

Njåmmelåive

Rekylen: Har inte så mycket att jämföra med, bra tjong och lång knuff. Kolven är väldigt rak och det sitter en pachmayr bakkappa på den som absorberar det mesta. Liknar mest rekylen på en 375H&H, men det beror ju på hur bössan är skapt. Olika bössor i samma kaliber kan sparka olika. Och ja, du får köpa två hylsor, har dock bara berdan-hylsor.

defransson

Äääntligen provskjutning! 

Upplevelsen av rekylen var att det inte var så farligt. När jag kollar på filmen ser jag ju att jag vacklar till rätt bra. Nu stod jag rätt illa men det kommer att krävas lite övning med denna bössan. 

Nya öppna blir nog nästa projekt så att det går att lära sig skjuta med den. Kikare får komma senare. 

20160713_215412.mp4

Njåmmelåive

Hur gick det med deFransson's projekt? Blev det järnsikten och kikare? Har du kvar den, jagat nåt? 

Själv har jag bara skjutit fyra älgar med min. Provat tre olika kulor, woodleigh 347 & 400 grs, samt North Fork 380 grs. 

• Like 1

defransson

Har kvar den och har provskjutit den lite.
Fick till slut tag på hylsor och verktyg så egentligen finns det inga ursäkter längre men projektet har gått lite i stå.

Borde få dit kikarfästen (vill nog ha Picatinny för det vore smidigt eftersom jag har det på nästan alla andra bössor men det vore väl kanske att häda) och byta till ett Timney med sidosäkring, men det lär inte bli i närtid för jaktkontot är inte på topp just nu.
Det där pistolskyttet tär lite på plånboken, men det kommer att lätta lite snart, tror jag.

Holz
20 minutes ago exabit sa:

Eh, JA! Sluta med de onda tankarna NU! :tongue:

Säger som han! ^_^ Passa på att vända det låga jaktkontot till något positivt och träna att skjuta med de öppna riktmedlen på banan. Det är ju både kul och bra träning. :)

• Like 1

defransson
5 minutes ago Holz sa:

Säger som han! ^_^ Passa på att vända det låga jaktkontot till något positivt och träna att skjuta med de öppna riktmedlen på banan. Det är ju både kul och bra träning. :)

Jo absolut. Fast med befintliga öppna kan man nog både diskutera hur kul och nyttigt det är 😊. De är rätt usla, men det är klart de kanske duger på banan trots allt.

Holz
1 minute ago defransson sa:

Jo absolut. Fast med befintliga öppna kan man nog både diskutera hur kul och nyttigt det är 😊. De är rätt usla, men det är klart de kanske duger på banan trots allt.

Ajdå! Men träning ska ju vara tuffare än själva matchen så de kanske uppfyller det syftet då. :lol:

• Like 1

MarkusR

För att vara en projekttråd är det TRAGISKT lite bilder här... :ph34r:

:whistling:

:lol:

• Haha 2