Hoppa till innehåll

Fröblandning till viltåker för klövvilt?


Per Gustafsson

Recommended Posts

Har idag plöjt en gammal åker där vi ska anlägga en viltåker. Åkern är inte plöjd på bortåt 20 år och det kändes då det gick rätt tungt att plöja. Tanken är att dela upp åkern i 3 delar med lite olika grödor. Men vi har inte riktigt bestämt vad vi ska satsa på för grödor ännu. På den innersta delen som är relativt skyddad hade vi tänkt att satsa på något som grisarna uppskattar t.ex en blandning med ärtor, havre, vete och någon insådd. Den andra delen delas av ett dike så det får nog bli att så olika sorter på var sida om diket med. Raps ska ju dra älg bra så det satsar vi nog på in mot skogskanten o så någon gräsblandning på den sista biten.

Har ni några förslag på bra blandningar annars?

Och är det några sorter man absolut inte ska blanda? Kanske ska tillägga att det är främst lerjord.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite på den sidan :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tidigt sådd höstraps funkar på dom flesta djuren och sent sådd havre har kostat många älgars liv. ska du så in gräs föredrar rådjur vitklöverblandningar och dovhjorten vill hellre ha rödklöver. Med raps får man tänka på att den kan drabbas av klumprotsjuka om man odlar den på samma ställe år efter år. Inom lantbruket sår man raps med sjuårsintervall för att vara säker på att slippa sjukdomen (drabbar bara plantan)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Foderlupin är rådjur förbannat glada för. Det bästa om man har tid är att så flera småbitar med några dagars mellanrum vilket ger en längre period med blommor på åkern.

Fodermärgkål är annars en klassiker som är ätbar när det är frost.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det vore ju intressant att hitta en viltåkerblandning där utsädet inte är så dyrt? Hos agro ligger de flesta kring 1300kr/ha, 100ha blir då trist att stå för, även 10ha känns tufft. Hur gör ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

 

Kan även tips om vårt nya samarbete med Granngården, vilket gör att det blivit lättare att få tag på utsäde:

 

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=mm6bmjx5&gInitPage=1

Bra jobbat!

 

Har sett en del brittiska sidor och kataloger med rätt spännande blandningar och även vettiga priser..

Länk?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Raps kräver en hel del, både av gödning och bekämpning. Har åkern legat länge kan det nog vara smart att inte satsa på alltför krävande grödor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kan även tips om vårt nya samarbete med Granngården, vilket gör att det blivit lättare att få tag på utsäde:

 

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=mm6bmjx5&gInitPage=1

kräver och kräver, det beror på vad man är ute efter. När jag är bonde kan jag hålla med dig att den kräver både gödsel och hyfsat ogräsfritt. Men när jag byter skepnad och blir jägare och bara sår rapsen för dom vilda djuren tycker jag inte den är krävande. Jag flyttar runt mina viltåkrar på trädesremsor vi har mot skogen. Vid midsommar sprutar jag med roundup, när det börjar vissna ner kör jag över det med en betesputs och därefter med en tallriksharv. Vid hyfsat bruk sår jag i slutet av juli. Man kan utan problem hoppa över roundup, betesputs och tallriksharv och istället plöja marken, vilket är bättre för rapsen. Anledningen till varför jag inte plöjer här stavas STEN och åter igen sten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beroende på när man sår kan man få rejäla problem med jordloppor och för att få rejäl produktion krävs det enligt min erfarenhet gödning såvida man inte har en väldigt väl gröngödslad åker, vilket ju inte var fallet här.

 

Vill man även gynna fälthöns och annat som äter insekter så får man vinsten av alla kålfjärilslarver, men det gynnar förstås inte produktionen för klövvilt.

 

Själv kör jag ekologiskt och vill varken behöva spruta eller använda konstgödning. Då framstår raps som svårt. Är man beredd att spruta och gödsla så framstår det fortfarande som arbetsamt och dyrt, jämfört med havre med rödklöverinsådd. Men visst, även exempelvis blastrovorna jag föreslog ovan ställer motsvarande krav för att bli bra. Slutligen upplever jag nog att raps och fodermärgkål ställer litet större krav på kvalitet på såbädden, och även där kan man nog få problem med en åker bruten efter lång träda om man inte är rutinerad och har bra utrustning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu ska vi se...

Ekologisk havre, vad krävs. plöja, harva vettigt bruk och sedan sådd, ev extra körning med såmaskinen för insådden.

Ekologisk raps, vad krävs. Plöja, harva vettigt bruk och sedan sådd. Om det nu är en viltåker som legat som gräs/klöverblandning som man plöjer upp finns det näring gott och väl till en viltåker. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade nu på första inlägget, lerjord kräver att man har lite känsla och inte klabbar när den är för blöt. Annars inga problem

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men jag behöver bara göra det vart 3-4 år... för rapsen måste du göra det varje år. Men havren är förstås bara gröda ett av åren.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja en insådd är att jämföra med en harunge då det är många faror som lurar. Nackdelen med havre som insåningsgröda stavas gris, har man inte massor av dessa kritters funkar det som regel bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

ekologiskt= rycka upp eller putsa ner den innan blomning. har för mig att den är tvåårig så kämpar du på i några år så minskar antalet.

 

Konventionellt=  Gamla hederliga MCPA är effektivt mot tistel  och skonar gräset. Roundup funkar så klart också men då försvinner allt (utom rävrumpor/spergel så vida du inte tar en hisklig hög dos)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ekologiskt= rycka upp eller putsa ner den innan blomning. har för mig att den är tvåårig så kämpar du på i några år så minskar antalet.

 

Konventionellt=  Gamla hederliga MCPA är effektivt mot tistel  och skonar gräset. Roundup funkar så klart också men då försvinner allt (utom rävrumpor/spergel så vida du inte tar en hisklig hög dos)

Tack för tipset. Får bli ryggspruta och roundup nästa år (vilket jobb haha) :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Putsa just när de satt knopp funkar väl. Ett annat ekologiskt sätt är att sätta tät hampa, som kväver allt och ger skydd. Man kan förstås köra det på halva åkern ena året och andra halvan andra året. Var dock beredd på att det blir rejält med vegetation att ta ned/få bort...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Får bli ryggspruta och roundup nästa år (vilket jobb haha) :)

om du vill bekämpa bara tisteln med Roundup kan du byta ut ryggsprutan mot en meter plastslang som du "tätar" ena änden med tvättsvamp eller nått annat som blir fuktigt men som det inte rinner igenom. sen fyller du i lite roundup-blandning i röret och bestryker plantorna. håll koll på vätskan bara så den inte kommer ut i andra änden (som du håller i)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klipp ner tisteln innan den går i blom, på så vis inga nys frö och mao inga nya tistlar..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande det här med viltåkrar och grödor som planeras räcka till olika vilt under stora delar av året. Jag har läst med stort intresse men förfasas över den liberala inställningen till round-up. Att industiell verksamhet ännu kan använda det är illa men att använda det till en viltåker som närmast kan benämnas som hobbyverksamhet verkar galet. Det pågår en stor utredning för tillfället och förmodligen kommer det att förbjudas då det accumuleras och påverkar grundvatten och allt däri levande. Dessutom finns indikation att djur som utsätts för det får reproduktionsproblem, och viltåkern avvattnas troligt i vatten som används av viltet.

 Många upprepar ekologisk odling och det verkar finnas stor kunskap här med plantering av marktäckande växter som missgynnar "ogräs". Kom igen, det är viltåker som diskuteras och inte levebröd på industiell skala, hur kan användandet av glyfosfat motiveras? Är det verkligen något man vill hålla på med som viltvårdare.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja du har säkert rätt. bort med det. Eller åtminstånde borde det inte gå att köpa överallt av vem som helst. Dom högsta siffrorna för uppmätt glyfosat i dagvattnet är så gott som alltid i eller runt samhällen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...