Hoppa till innehåll

Älgjaktsfråga


henke67

Recommended Posts

Händelsen är så vitt jag förstår preskiberad men jag vill fråga pga risken att det sker igen. Och i så fall kan jag bli inblandad.

 

Scenariot är att en jägare under gemensamhetsjakt skjuter en älg som går några hundra meter innan den faller. Den har då flyttat sig ut utanför villtvårdsområdet och ligger nu på en privat mark som inte ingår i något villtvårdsområde och inte är registrerat för älgjakt överhuvud taget. Det luriga är att marken tillhör skyttens fru...

Köttet delades inom jaktlaget. Men nu i efterhand funderar man på om man verkligen hade behövt betala fällavgift...

Vad gäller? Jag mistänker att villtvårdsområdet inte kan kräva men att staten kan? (Då skadskjuten älg skall räknas av från tilldelningen)

 

// Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av alla konstiga frågor man sett......intressant frågeställning!

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Älg som ramlar på mark som inte har tilldelning tillfaller staten. Man skulle således ringt polisen som fått ta hand om älgen. Att inte göra det är straffbart för samtliga som erhållit kött samt att man blir skadeståndsskyldig gentemot staten.

 

Sedan avräknas den från påskjutande jaktlag som bonus!

 

Mvh

 

Ola

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj. Det hade jag inte koll på. Att den skulle tillfalla staten alltså.

Men det hade nog inte polisen heller med tanke på att de vid ett annat tillfälle ringde upp och meddelade att det låg en påkörd älg på samma (ej registrerade) mark...

Men jag tror nog att jag skall flytta ett visst torn...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Händelsen är så vitt jag förstår preskiberad men jag vill fråga pga risken att det sker igen. Och i så fall kan jag bli inblandad.

Scenariot är att en jägare under gemensamhetsjakt skjuter en älg som går några hundra meter innan den faller. Den har då flyttat sig ut utanför villtvårdsområdet och ligger nu på en privat mark som inte ingår i något villtvårdsområde och inte är registrerat för älgjakt överhuvud taget. Det luriga är att marken tillhör skyttens fru...

Köttet delades inom jaktlaget. Men nu i efterhand funderar man på om man verkligen hade behövt betala fällavgift...

Vad gäller? Jag mistänker att villtvårdsområdet inte kan kräva men att staten kan? (Då skadskjuten älg skall räknas av från tilldelningen)

// Henrik

Precis så sköt jag en tjur i höstas, förrutom det där med frugan då. Älgen lade sig på en oregistrerad markremsa mellan två lag. Jaktledaren ringde jourhavande på polisen och efter mycket om och men och diskussioner hit och dit eftersom polisen inte visste vad de skulle göra. Till sist fick vi beskedet "gå in och ta den". Lärorik dag för både skytt och jaktledare.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henke - trafikälgar är något annat - de tillfaller staten men då har NVV i sina föreskrifter angett att de tillfaller jakträttshavaren. Man behöver ingen tilldelning alltså för trafikälgar - de får man ändå!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rensvind - staten får ge bort älgar till vem de vill. Problemet är bara livsmedelslagstiftningen som kräver att den i så fall går via en vilthanteringsanläggning...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...