Hoppa till innehåll

Tjejbössa BRNO M21 8X57JS


MarkusR

Recommended Posts

Klåfingrige Herrn drar igång ett nytt projekt :tongue:

 

Jag har i dagboken skrivit lite om en gammal  BRNO som jag fastnat för hos den lokale handlaren. Jag hade den hemma för provskjutning och tycke uppstod. Problemet är att stocken är helt slut. Sprucken överallt, det behöver limmas, stiftas, skruvas och bäddas till förbannelse om den ska gå att rädda.

 

På grund av detta har jag av handlaren fått ett MYCKET förmånligt pris på bössan så det vara bara att slå till nu när 458an verkligen är på väg ut.

 

Tanken med bössan är att ha en liten nättare sak att bära runt på. Tunga långa spett har jag nog av. Dessutom vore det trevligt att ha en bössa det faktiskt går att köpa skott till... :pinch:

 

Nåväl, det slutar inte där, mellandottern som är den av tjejerna som visat mest intresse för jakt och skytte har nu bestämt sig för att läsa jägarexamen. I kommande januari blir hon 15 och kan översiktsjaga. För att hon vekligen ska kunna vara med behöver hon träna med riktiga grejer som passar henne. Vad kan väl vara bättre än en liten 8X57a? :biggrin:

 

Originalskicket på bössan är redan förstört av någon som monterat ett Timneytrycke. Därför har jag inte så mycket skrupler när det gäller att modda bössan. Det vore dock väldigt tråkigt att inte ta till vara den vackra varbygeln och alla skruvar dragna på streck.

 

Följaktligen kommer jag att försöka bevara det yttre utseendet i den mån det går. Om stocken visar sig bortom all räddning ställer sig saken i ett annat ljus.

 

Det första blir att försöka rädda stocken med lim, skruv och bäddmassa.

 

Sedan ska stocken anpassas för att passa en späd liten 15åring och kikarsikte. Njuren kommer att ryka och kolvkammen ska upp till en rak framåtlutande som verkligen tar udden av rekylen. Jag tänker mig en utformning liknande exempelvis Sauer 101. Den ska kapas för att ges en LOP som passar den lilla damen i fråga och förses med en tjock gosig bakkappa, gärna engelskt röd.

 

Om allt går som jag hoppas kommer döttrarna att kunna ha en väl anpassad lätthanterlig bössa att jaga allt från bäver till älg med om andan faller på.

 

För att minimera rekylen kommer jag att ladda relativt lätta kulor i moderata hastigheter. Bössan kommer sannolikt att landa strax under 3,5kg med kikare.

 

Vad tror ni kära forumvänner, finns det hopp? Är det en framkomlig väg? Är 8X57 en allt för tuff kaliber för ungdomar?

post-2426-0-47330800-1430593306_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

From som ett lamm.... jo det kan jag också tycka, men så är jag varken 50 kg eller 15 år. Men i sak har du rätt, jag tror på konceptet.


 


Blir det för jobbigt för tjejerna så är det väl bara att gänga på en dämpare. Det kanske det blir ändå i slutändan.


 


Nu har jag strippat lådan helt och börjat fundera på hur jag ska limma och bädda, en flis som var utslagen ur kolvhalsen har jag redan limmat. Det blir nog skruv och epoxi, så särskilt snyggt blir det kanske inte, men förhoppningsvis funkis.


 


Bäddningen kommer jag att behöva göra i flera steg, minst tre.


 


Jag råkade visst beställa laddverktyg, 100kulor och en Pachmeyer bakkappa av bara farten. 


 


Vem vet, det kanske blir en liten favvobössa så att barnen får konkurrens :wink:


 


Jag ska återkomma med lite mer bilder när jag kommer igång, kanske redan i morgon förmiddag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-2426-14306378549854_thumb.jpg

Rent och fint med rödsprit och tryckluft. Man måste bara älska den lättskruvade, geniala mausermekanismen. alla delar ser ut att vara i fint skick, lite polering av utdragaren och slutstyckskroppen skulle inte skada iofs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en gammal sprucken rubank i bok, eller om det möjligtivis är lönn.  Oavsett är det helt torrt och mycket hårt trä som duger till att bygga stock med. Så farfars gamla rubank får ett nytt liv som skarv i kolven på barnbarnsbarnens bössa :wink:  Inte helt lätt att hitta bra trä till sådant, en frodvuxen halvtaskigt torkad planka från XLbygg är inte riktigt bra nog...

 

Skitsvårt utan en riktig planslip att få helt plana limfogar, epoxin fyller dock ganska bra. Det är ingen altartavla vi gör, som pappa brukar säga. :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaherrejössen, det bara sprack mer och mer när jag började karva runt rekylklacken. det blev inte mycket trä kvar. Jag drog i en skruv från utsidan som armerar bäddmassan. Jag hoppas verkligen det räcker. Det kommer lite bilder snart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-2426-0-08267500-1430673352_thumb.jp

Man börjar ana vart jag är på väg med formen på stocken.

 

post-2426-0-25071200-1430673386_thumb.jp

Klart det ska vara bubbelgumrosa bäddmassa...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir fint detta!

Får skyttarna vara med i konstruerandet?

Ang rekyl: min dotters favvoritvapen har varit min bygel sedan hon var 16. Hon uppskattar en eftertrycklig rekyl, hon skjuter bättre med den än vad jag gör...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skitsvårt att forma kolven med snygga linjer när snittet genom originalstocken inte harmonierar med tjockleken på trät i den nya formen. En stockmakare hade gråtit...

Jag återkommer med bilder

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

c584fb12eed8fa701b968d998e8d50bf.jpg

Linjalen ligger i pipans centrumlinje. Bakkappans mitt är flyttad 40 mm uppåt och kolvkammen lutar framåt. Rekylupplevelsen kommer sannolikt att vara mycket mer behaglig, särskilt med 25mm pachmayr decelerator.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där kanske blir en av de bäst (om-)stockade BRNO jag har sett i mina dar!

Kalibern är också helt klockren eftersom den kommer att funka till precis allt som presenteras framför den - utan att ge allt för obehaglig rekyl.

Dock är det lite alarmerande att höra hur sprucken kolven var och man kan bara fundera på varför det blivit så och vad det hade kunnat leda till? De CZ/BRNO jag har klämt på har alla haft sunda träbitar - även om de inte haft någon finish direkt...

 

Min äldsta grabb har också fattat tycke för skytte och än så länge använder han min CZ 453 Varmint att skjuta med, men den är på tok för lång för honom så anläggningen är allt annat än optimal...

Har funderat på att köpa en Tacticool stock och kapa ner den till rätt längd för honom men då har ju inte jag någon .22LR att träna med längre och 2 st på licensen känns inte som rätt lösning... Här hade en teleskopisk kolv varit perfekt men jag betvivlar på att det finns någon - och till humant pris - så han får växa på sig helt enkelt ;)

 

Har du berättat att det finns Duracoat i alla regnbågens färger? Det kanske inte bara blir bäddmassan som är rosa framöver... hehe...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där kanske blir en av de bäst (om-)stockade BRNO jag har sett i mina dar!

Kalibern är också helt klockren eftersom den kommer att funka till precis allt som presenteras framför den - utan att ge allt för obehaglig rekyl.

Dock är det lite alarmerande att höra hur sprucken kolven var och man kan bara fundera på varför det blivit så och vad det hade kunnat leda till? De CZ/BRNO jag har klämt på har alla haft sunda träbitar - även om de inte haft någon finish direkt...

 

Min äldsta grabb har också fattat tycke för skytte och än så länge använder han min CZ 453 Varmint att skjuta med, men den är på tok för lång för honom så anläggningen är allt annat än optimal...

Har funderat på att köpa en Tacticool stock och kapa ner den till rätt längd för honom men då har ju inte jag någon .22LR att träna med längre och 2 st på licensen känns inte som rätt lösning... Här hade en teleskopisk kolv varit perfekt men jag betvivlar på att det finns någon - och till humant pris - så han får växa på sig helt enkelt ;)

 

Har du berättat att det finns Duracoat i alla regnbågens färger? Det kanske inte bara blir bäddmassan som är rosa framöver... hehe...

 

Trevligt att du tror på stockdesignen :wink:

 

När det gäller 22a så köpte jag när barnen var mindre en gammal HDF22a jag kapade både pipa och stock på, kolvbiten gick att sätta på när jag skulle skjuta. DEn var väldigt funkis till barnen. Tveksamt om jag hade gjort det med CZan dock, jag har också en 453 varmint, klockren bössa för övrigt. En extrastock i så fall, att våldföra sig på.

 

Jag har allt tänkt på evt lackering av stocken, men nu har jag börjat olja den så det får bli så i första rundan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir fint detta!

Får skyttarna vara med i konstruerandet?

Ang rekyl: min dotters favvoritvapen har varit min bygel sedan hon var 16. Hon uppskattar en eftertrycklig rekyl, hon skjuter bättre med den än vad jag gör...

 

Skyttarna har inte varit delaktiga mer än att få prova anläggningar med stocken. 

 

Skrammelbössa har jag ingen, den enda som kunde vara aktuell för mig är en Browning BLR, annars har jag inte mycket till övers för byglar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ju riktigt lovande ut detta :) Ska bli roligt att följa.

 

När blir det provskjutning ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provskjutning kan bli senare i veckan. Måste dock köpa ringar till kikaren också

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är projekttråden för 22bygget Wizard, kör hårt!  :wink:

 

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/18132-22kort/#entry367924

 

Boyds verkar ha slutat med sin Tacticool så jag vete sjutton vad man skall basera bygget på men hittar jag en vettig taktisk stock med låg vikt så är jag inte främmande för att kapa originalkolven så den passar grabben lite bättre.

Hittar jag någon snorbillig kolv så kapar jag hellre sönder den och behåller originalet, för jag har faktiskt en i riktigt fin valnöt och det vore ju synd att sabba den... Grabben växer ju som ogräs och risken är ju att den är för kort nästa år.

Nåja, jag har några andra projekt som har högre prio innan detta så vi får se ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Limmat, skruvat och bäddat. Monterat ihop hela rasket. Jag funderar lite på att lägga i lite mer bäddmassa under lådstjärten, runt trycket, men jag tror inte det gör någon större skillnad.

 

Orkar inte ta några bilder nu.

 

I morgon ska jag se om jag kan få tag på eller beställa ringar till kikaren samt köpa en ask jaktmatch eller två. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Boyds verkar ha slutat med sin Tacticool så jag vete sjutton vad man skall basera bygget på men hittar jag en vettig taktisk stock med låg vikt så är jag inte främmande för att kapa originalkolven så den passar grabben lite bättre.

Hittar jag någon snorbillig kolv så kapar jag hellre sönder den och behåller originalet, för jag har faktiskt en i riktigt fin valnöt och det vore ju synd att sabba den... Grabben växer ju som ogräs och risken är ju att den är för kort nästa år.

Nåja, jag har några andra projekt som har högre prio innan detta så vi får se ;)

 

Boyds har inte slutat med Tacticoolstocken till CZ, men de kallar den numer ProVarmint för att kringå exportreglerna för militärmateriel. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-2426-14309059701899_thumb.jpg

Första provskjutningen med stocken fixad. Bilden ligger ner. Träffbilden är stor, 18 snabba stående skott på 50 meter. Väldigt högt träffläge med de öppna riktmedlen. Kikare behövs. Ringar beställda, kommer troligtvis på fredag.

Nåväl, syftet med skyttet var bara att se om stocken håller. Jag har inte lyft ur systemet och tittat än men det ser lovande ut.

Rekylupplevelsen var väl lite som förväntat, en knuff i axeln, inget annat. Nu känns inte mer skytte relevant förrän kikaren är på plats. Då kan jag låta dottern börja också. Planen är ett par askar jaktmatch, hundra hylsor får räcka till att börja med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stock och bäddningar kontrollerade, det ser bra ut. Ingen antydan till att systemet rört sig i stocken eller att något spruckit i bäddningar. Befintliga limmade sprickor är oförändrade. Nu är det bara 18 skott, men det känns ändå som att jag kan andas ut. Så väldigt mycket mer är de ordinarie 12 på älgbanan skjuter man kanske inte mdd denna. den klena förstocken glr att man håller i den tunna pipan och den blev rejält varm på 18 skott.

Laddverktyg är på väg från torsbo tillsammans med 100st TTSX160gr. Egentligen har jag det dottern behöver för en bra start på jägarlivet. :-) (bortsett från den lilla detaljen med hagelbössa)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...