Hoppa till innehåll

Lämplig kula till rådjur


adde_81

Recommended Posts

Tycker att Normas Hornady V-Max 110gr ser ut som vettigt alternativ.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

V-max är en kula som kräver selektiv skottplacering.

 

I 270 Win skulle jag rekommendera den lättaste AB Accubond som går att hitta i kalibern, jag skulle tro att den kan väga runt 130 grain, ( jupp jag kollade det precis) om man då glömmer sig och även fimpar en liten gris eller två under jakt så kommer det också att gå bra, men vara mindre förenligt med reglerna. 

 

Jag har liten erfarenhet av AB men den jag har är god, öppnar ok, grisar inte ner för mycket och är bondad så förbu(n)det blir nöjda. /Christian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En v-Max är nog det sämsta alternativet.. Vill säga en 110gr kula i dryga 950m/s... Nej tack.

AB kan nog funka, har iof aldrig prövat den kulan men att den är bondad gör ju inte saken sämre.. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du råkas inte ha en vettig kolv till sauer 101 hemma?

V-max är en kula som kräver selektiv skottplacering.

 

I 270 Win skulle jag rekommendera den lättaste AB Accubond som går att hitta i kalibern, jag skulle tro att den kan väga runt 130 grain, ( jupp jag kollade det precis) om man då glömmer sig och även fimpar en liten gris eller två under jakt så kommer det också att gå bra, men vara mindre förenligt med reglerna. 

 

Jag har liten erfarenhet av AB men den jag har är god, öppnar ok, grisar inte ner för mycket och är bondad så förbu(n)det blir nöjda. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Från Mcmillan menar du? Nej det har jag inte, oklart om de har en "plugg" dvs inlett för den modellen än men det går bra att fråga och ta hem en kolv om man vill köpa en. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skjutit två rådjur med Core-Lokt 130 med bra resultat. Var dock inga maxladdningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

V-max är en kula som kräver selektiv skottplacering.

 

I 270 Win skulle jag rekommendera den lättaste AB Accubond som går att hitta i kalibern, jag skulle tro att den kan väga runt 130 grain, ( jupp jag kollade det precis) om man då glömmer sig och även fimpar en liten gris eller två under jakt så kommer det också att gå bra, men vara mindre förenligt med reglerna. 

 

Jag har liten erfarenhet av AB men den jag har är god, öppnar ok, grisar inte ner för mycket och är bondad så förbu(n)det blir nöjda. /Christian 

Jag har skjutit några rådjur med 130gr Accubond i 6.5,öppnar fint i rådjur trots litet motstånd så den lär öppna ännu bättre i 270.

 

Du blir garanterat nöjd.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt 3st rådjur i höstas med 9.7g Oryx och det lämnade inget att önska. Nu är det ingen statistik och de är lite dyra men funkar bra för mig som inte laddar själv [emoji2]

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjutit 140 gr varianten av Accubonden i .270.. sköt förbenat bra. Till rådjur hade jag inte tvekat en sekund, lättaste AB:n hade jag valt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hornady 150gr sst sköt 6 st i höstas med den funkade fint Med vänlig hälsning affe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har använt Barns Tsx 140 gr i 270w i många år och den är helt klart grym.

Känns lite fel att ladda med en 130 gr här nere i Skåne då det ofta dyker upp gris

när man sitter på tex bock,jo jag vet att 130 gr räcker länge till gris oxo :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför så lätta kulor bara för det är bockjakt?? jag kör med samma kula rakt över och

just nu så är det Woddisar 150 gr.

Därför att det känns fel att skjuta rådjur med en älgstudsare. Jag resonerar iaf så men givetvis är det vettigt om man även vill kunna skjuta gris på passet.

Sen brukar jag inte ladda ner klass 1-kalibrar och handikappa dem till klass 2 bara för att det ska kännas rätt, utan jag föredrar att jaga rådjur med kalibrar som aldrig kan komma upp i klass 1 (i år blir det 6 PPC med V-Max 65). Det har något att göra med att anpassa kalibern till viltet. Skulle kunna tänka mig att göra ett undantag med en 6,5x55 som ju är en väldigt nätt klass 1-kaliber ;)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hammerhead 156gr öppnar sig jättebra har jag förstått på ett par finnar som brukar komma och jaga rådjur. Kan du inte prova så jag vet ifall jag köper en 270? Skjutit hammerhead i 3 kalibrar och har alltid levererat! Finns fabriksladdat också såklart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Därför att det känns fel att skjuta rådjur med en älgstudsare. Jag resonerar iaf så men givetvis är det vettigt om man även vill kunna skjuta gris på passet.

Sen brukar jag inte ladda ner klass 1-kalibrar och handikappa dem till klass 2 bara för att det ska kännas rätt, utan jag föredrar att jaga rådjur med kalibrar som aldrig kan komma upp i klass 1 (i år blir det 6 PPC med V-Max 65). Det har något att göra med att anpassa kalibern till viltet. Skulle kunna tänka mig att göra ett undantag med en 6,5x55 som ju är en väldigt nätt klass 1-kaliber ;)

Tror detta kan ha lite med mognad att göra.

 

Jag föredrar också klass2 kalibrar för rådjursjakt,skulle det komma en gris så ja den kommer säkert nästa gång också,man måste inte skjuta allt som visar sig bara för att man kan.

 

Vidare så är min absoluta uppfattning att klass2 kalibrarna med sina lättare kulor och bättre energiavlämning dödar det mindre viltet mycket snabbare än vad klass1 förmår,således är mina val för stunden 243 och 5.6x52R.

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad detta skulle ha med mognad att göra  :smile:

Man kan jo inte kalla alla dom som jagar bock med en 308 W för omogna  :smile:

Jag kan förstå dom som typ använder en 222 R eller en annan ren

klass 2 bössa,men att byta kula på en 270 w bara för det skall vara bockjakt 

har jag svårare att förstå.

Men det är så klart roligt att prova lite olika laddningar,men en lätt kula i

270 w sölar till det mycket mer än en tyngre kula.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo då, 

 

helt utan ett missbruk av smilies så kan det nog ses som en mognadsfråga, alt en fråga om att man jagar lagom mycket, med en viss mättnad så att man tar en klass 2 pang med sig ut för att medvetet jaga klass 2 vilt, att man sedan r vill hålla möjligheterna öppna för allt vilt som är lagligt att jaga enligt tabell talar inte för omognad, även om man skulle kunna förledas att tro det.

 

När jag enbart hade en 308 Win hade jag tre laddningar, en räv o oknytt laddning, en klass 1 laddning samt en målskytteladdning, idag har jag enbart en laddning för varje kaliber och vapen jag skjuter med, det gör livet enklare. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upplever också att klass 2 tar bättre livet av klass 2 vilt, men jag jagar fortfarande rådjur med både klass 1 och 2. Mycket beror på kulvalet och placeringen ändå. Det är nog inte bara en fråga om mognad, men också en fråga om tillgång på vapen och tycke. Vissa kanske helt enkelt jagar med en klass 1 för att de föredrar det, och andra för att de saknar ett bra klass 2 vapen. En lätt eller medel klass 1 gör inte anmärkningsvärt mycket skada i ett rådjur. Börjar det gå över 9,3 kanske det börjar kännas fel även om det också går med rätt kula. Jag förstår tanken dock. Jag använder oftast klass 1 p.g.a att jag är van med den bössan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...