Hoppa till innehåll

Ladda kaliber 16 för den som vill lite mer


culot

Recommended Posts

Jag lyckades ta ett par bilder när det var inställt och klart , på ena bilden är de tre översta direkt ifrån pressen  ch de två under efter ett kör m OMV  crimper.

/P

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag var till Hemmabanan idag och provade de ovanstående poletterna och dom levererade bra , riktigt bra med en bit över 400 i fart men en aningen orolig träffbild så jag har bytt till en lägre krutbussning ( fr MEC 36 till MEC 35 )  den innan gav 1,48g och jag TROR 35 ger 1,42g nånstans så det borde placera farten till 400 prick enlig mina beräkningar. Det är en åtgärd med bakgrund  att 0.05g +/- ger 8-10ms . Övrigt: Patronen kastade fint ut i min Browning A5 fr 1953 och var aningen hård, dock kan det bero på att friktions ring  inställningen var på  "Light setting" . Det var lite kul att få till en bra " återanvändning " och det gör att 1,80 :- smällen för Jaguar 26g :7 steel inte känns speciellt betungande :P

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag böt till och med till MEC 34 bussning för den gav prick 1,42gram A1, däremot gav den lite lugnare träffbilder, så datan ser ur så här.

Hylsa 16/67 cheddite ( jaguargruppens 16 stål 26g:7 ) tändhatt RIO pistonG 1000 , Krut Vectan A1 1,42x28,4  7,5 SuperNik , sg16/18 förladdning  7,5 SuperNik, träffbilderna vart även trevliga och dessa är skjutna på 35m och är tänkta till duva.

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För de av oss som har Vectan A1sp så har jag även laddat lite 31gram i nya hylsor 

och krutet var JK6 som är rester av det jag köpte 2003, jag har av Maestro Gianni i italien 

fått rådet att använda ovan nämda A1sp som substitut för JK6 då dom laddar mkt lika,

vissa batcher identiskt. När jag nu gjorde 31g m JK6 1,55x 31 så använde jag cheddite 

drago 16/18 förladdning som precis tar 31g som absolut max med stjärnstuk. 

Jag gjorde även en ask med annan förladdning Z2M-21 som jag har en drös av och den 

slöt mkt fint med lätt knäande dämpsektion som gav en tajt och fin slutprodukt. 

Det finns även mkt stor risk att jag " måste" till banan för att testa den sistnämda :P

( är man gräsänkling så är man ) 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite humor är det allt att farbror som annars mest talar för nya hylsor nu faktiskt är helt nöjd med sina omladdade. :) /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Christian N sa:

Lite humor är det allt att farbror som annars mest talar för nya hylsor nu faktiskt är helt nöjd med sina omladdade. :) /C

Ja normalt så förespråkar jag alltid nya, men jag har ju min PW 375C som bara stog och damma, plus att det alltid blir lite patroner slaktade

så att lösa tändhattar finns alltid, sen är det ju kul att kunna råda nån som vill omladda. 

Sedan så behandlar min A5:a 16 hylsorna jäkligt varsamt i stjärnstukningen och fanimej så skulle jag nog kunna ta ut några omladdningar till om jag så ville. 

Dessutom kommer man ju bli pancho nån dag och Ska Svetsar Steffe å Maggan få mig att tro att den nya generationens nysvenskar ska 

finansierna min pension med låglönejobb så har dom ju lite att leva upp till å alla andra  " öppna dammluckor- politiker " för den delen åxå.

/ P

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago 6.5x55SM sa:

Tjänar du mycket på att ladda hagel själv?

så länge du inte räknar in min nördigt dyra utrustning  och jämför patronerna med lågpris-skit fr valfritt öst-balkan land, så tjänar man.

Ska man handla topp-plugg så blir det i bulk om det ska bli billigt , och man vet aldrig när ens fabriks favvo plugg designas om invändigt

För att spara några tiondels ören.  Sen är det även ett rätt stort nöje  jag har i detta  och jag lär känna massa  folk i hela norden

italien , UK , USA    Skulle det dock bara vara ekonomi som drivkraft då blir det snabbt tråkigt. 

övingsammo i 12 lönar sig inte däremot och knappast i nån annan hagelkaliber heller, så det är jaktammo som gäller.

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OM frågan omformuleras till om man tjänar mycket på att ladda själv är svaret beroende av vad man laddar,

 vinsten på laddandet faller med vanligheten av laddningen, vill man skjuta 12/70 32 gram US 3:or i 380 m/s av oklar kvalité är det billigast att köpa fabriks, tillika är det omöjligt att ladda själv och slå stålövningsplugg i pris,

men skjuter man inte kal 12, eller något annat än 12/70 stålplugg och som omtalat ovan så börjar det bli intressant.

För alla kalibrar under 12, med undantag för kal 20 där tillgången trots allt är ok så är det svårt att få fram ammo, där är tillgängligheten svår att sätta pris på men kan man ladda så är man klar på tillgången. 

Men jag har exempelvis laddat upp 36 grams IT NI 6:or som gör 420-30 m/s, det är inget man kan köpa egentligen och det närmsta man kommer den sortens plugg är Hull preimum skott och Gamebore premium ammo, dvs skott som kostar på att köpa in, när de drar över 4 kr smällen för köpeskotten blir det plötsligt relevant att ladda själv.

För egen del som hittils laddat upp en hård 28 grams IT 6 och 7,5 IT, spridarladdningar för 33 grams IT 7:or och IT 4:or, 33/34 grams vanliga, laddningar med nickelpläterade hagel, samt 38 grams IT 4:or som gör 420 enligt data kan jag kommentera det hela med att ladda själv att det är ruskigt trevligt och tillfredställande att se hur mycket bättre det tar, både träffmässigt men främst i frågan om dölighet, jag upplever att många köpeskott, helt enkelt har för klena prestanda och eller att de på grund av prispressen inte har de egenskaper man egentligen köper dem för.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag befarar att det kan vara lite trixigt att få tag på flera av dessa gamla godingar.

Eftersom jag inte vet så mycket om handladdning, hur är svårighetsgraden för att göra egna med liknande prestanda (kanske bättre)?

Jag fattar att det blir lite inköp av utrustning...men det är kanske billigare än att åka runt till en massa affärer för att försöka hitta ammo som borde passa.

 

16.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Engelbrekt sa:

Jag befarar att det kan vara lite trixigt att få tag på flera av dessa gamla godingar.

Eftersom jag inte vet så mycket om handladdning, hur är svårighetsgraden för att göra egna med liknande prestanda (kanske bättre)?

Jag fattar att det blir lite inköp av utrustning...men det är kanske billigare än att åka runt till en massa affärer för att försöka hitta ammo som borde passa.

 

16.jpg

Det går att ladda rullstukade papphylsor med fiberförladdning, men faktum är att dessa komponenter är relativt dyra jmf plast dito, i italien där att ladda hagel är mega stort och har alltid vart finns hängivna nostalgiker som letar upp gamla papp hylsor som oftast var försedda m tändhatt , och gärna att krutsorten var tryckt utanpå, vårt Svenska JK6 Bofors är legendariskt i Italien medans svenskar inte har en susning.

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ju införskaffat ett amerikansk krut IMR hi skor 800-X , det är ett mkt elastiskt dubbelbaskrut och är det nåt som jänkarna älskar så är det deras nitrostinkande dubbelbaskrut, som inte påverkas av temperaturer lika mkt, tål längre lagring mm mm 

men jag är inte jätte förtjust i DB  då jag får ont skallen av Nitron. Men jagvskaffade det mest för att italienarna höjer det till skyarna trots att det är skitdyrt m italienska mått.

men jag hittade en laddning på italienska 16 forumet calibro16.it 

cheddite hylsa ( ny) cx1000 tdh , 800-X 1,55x31gram , z2m21 stärnstukad till 59mm 

receptet slöt ihop mkt väl och vart snygga , en lätt patron att ladda då det inte alltid är så lätt i 16 om man vill upp i 31-32gram med stjärnstukat , rullstukat är mkt enklare.

jag gjorde även några m samma dos fast böt förladdning mot cheddite Drago 16/18 och den är en favorit för mig i 16 , Fiocchi hylsa och 616 tdh gjordes åxå för att jämföra. 

Jag tippar på att den gör 400ms eller straxt under.

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag stressade iväg till skjutbanan för att i bilens strålkastare testskjuta de 800-x laddningarna ovan , det jag tyckte mig såg var att svärmarna var jämna och fina vissa var tätare än de andra . Det lär komme lite bilder vart det lider om jag drycker de SR bra ut .

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha,ha,ha.. Jeg kjenner meg igjen. Skyting i strålkasteren fra bilen. Det er det eneste vi får til i Nord-Norge. Jeg har skutt i lyset av strålkasteren fra bilen i en månad og i delvis storm. Alt for vetskapen ! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag provade 32gram med 800-X krutet och det gick finemang  och likt de jag testat i 12

väldigt mjuka  i rekylen , dock är fullpipan i min nya Sweet sixteen 1:00mm så det 

blir överchoke m moderna komponenter, så den pipan skall öppnas framöver  och jag har en beställning på 2 ställbara brotchar som kan matas från patronläge sidan, beställde även till kaliber 12 när jag ändå höll på..

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lekt med tanken att få till en 24gram patron i 16 , dock är det svårt som fanken 

att hitta data för de kruten jag har, dock har jag en rejäl slatt Vectan C7SV sedan jag slaktade ett X -antal hundra Gyttorp Klubb 24 , men  det är ju ett utpräglat 24gram krut 

dock publicerar Nobel sport endast data i 12 så det vart att modifiera receptet lite.

receptet i 12 var 1,35x24 så jag gjorde 16/67 1,25x 24  AZ förladdning , sedan samma sak men 16/70 hylsa . 24gram i 67 mm hylsa laddade inte om, men det gjorde däremot 70mm hylsan  och då har jag en lättare duvladdning att ta till om man tycker att 28g är för mkt . Sen känns det bra att kunna återvinna ett krut istället för att slänga bort det.

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1,25x24 med 67mm hylsa ville inte funka i min nya A5:a sweet , däremot samma laddning

med 70mm hylsa funkade fint, så den ska det testas lite mer av  och det kan nog vara en juste patron att skjuta duvor med, så jag ska testa 1,30 &  1,35 och den sista  är vad man stoppar i en 12:a för att få 405ms @ 2,5m

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur ser träffbilderna ut? Intressant att du går ner i hagelmängd.

Blir det inte glest att skjuta duvor med? Lerduvor räcker det med en kula för "träff" men en riktig duva vill jag gärna ha några hagel genom för slippa leta efter skadade fåglar. Intalar jag mig ska tilläggas. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jr_Moberg sa:

Hur ser träffbilderna ut? Intressant att du går ner i hagelmängd.

Blir det inte glest att skjuta duvor med? Lerduvor räcker det med en kula för "träff" men en riktig duva vill jag gärna ha några hagel genom för slippa leta efter skadade fåglar. Intalar jag mig ska tilläggas. 

Jag har inte kommit så långt ännu med 24g, men om jag tittar på mina bilder m 28,5g

7,5  @ 35m  så är det  tätt och om man backar till 30m mycket tätt för att på 25m och 

kärnträff skjuta sönder,  jag litar på PMT som hävdar att 2 st 7,5 genom maskinrummet 

sänker en vanlig duva, sen har ju jag hund enl lag vid duvjakt ;) som sköter ev letande.

Det och ett tredje skott samt speed load :P   Sen är det inte helt gratis att få hem bly 

ifrån italien, så skulle man hitta billiga kal 12  28-30g :7 för säg 1:- så är det lönsamt att 

slakta dom och ladda 16.  Jag TROR i skrivande stund att 24-26g i 16 tecknar hur fint 

helst, och om man kan spara lite bly så varför inte ?  Jag vilar ju inte på avtryckaren 

som du vet B)

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart intressant.

Det är inget självändamål att sprida bly. Kan mängden bly/patron minskas är alla glada. I vår tänkte jag ta laddningen till nästa nivå (för mig) och skjuta mer träffbilder för att utvärdera choker mer noggrannt. 

Hur många patroner bör man skjuta per laddning och choke för att det ska vara repressentativt? Jämfört med kulskytte där man skjuter 4-5 kulor för att kunna säga något om precisionen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inga skrupler att sprida bly 

men om jag inte behöver 28g för att plocka ner duvor så är det väl nån form av Win-Win , jag brukar göra 4  ifall man gör ett avfyrningsfel , annars så brukar jag skjuta 3 st för att se vad det  barkar , men det för att jag skjutit tusentals bilder i mina dagar , av samma anledning räknar jag inte procent längre .

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Jr_Moberg sa:

Klart intressant.

Det är inget självändamål att sprida bly. Kan mängden bly/patron minskas är alla glada. I vår tänkte jag ta laddningen till nästa nivå (för mig) och skjuta mer träffbilder för att utvärdera choker mer noggrannt. 

Hur många patroner bör man skjuta per laddning och choke för att det ska vara repressentativt? Jämfört med kulskytte där man skjuter 4-5 kulor för att kunna säga något om precisionen. 

Hade du en chrony M1 ?  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Jr_Moberg sa:

Sorry. 

Ingen fartmätare. 

Jag har ju en Magnetospeed , men jag misstänker att bajonett-givaren inte gillar 

A5: ans piprekyl  för det strular mer än lovligt när jag skjuter A5, så därför ångrar jag 

att jag sålde min M1 chrony 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är 24:grammarna provskjutna

omladdade jaguar gruppens stål:7

rio tdh 1,33x24gram , Z 16/21 förl

24h superNik 7,5 , och skjutavstånd är fulla 35meter med

0,63 choke  och spontant så räcker 24g 7,5 mkt väl till duva.

C7SV är ett rent 24g krut i kal12 , men det används även i Klubb24 så det är knappast " raketbränsle"

/P

IMG_1997.JPG

IMG_2001.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...