Hoppa till innehåll

En dum fråga till....


Islänningen

Recommended Posts

Då jag vet ingenting om handladdning ännu.

 

Hur ofta kan man ladda om samma patron??  Tänker på Norma´s 6.5x55 hylsor, alternativt Lapua & Sako

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj allt från 1 gång till 10. Beror helt på hur mkt du sliter på hylsan med kalibrering och laddning. Jag måste kalibrera mina 9,3 hylsor riktigt hårt pga litet låsmått så trots norma hylsor så laddar jag om max 2ggr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är som sagt helt beroende på hur man kalibrear,laddar och kvaliten på hylsan, men normalt kan man väl säga att 10ggr ska hylsan klara.

 

6,5x55 är en kaliber där övningsammunitionen är rätt billig så köper man en 50ask har man nya hylsor för en liten slant så ingen ide att pressa det sista ur hylsorna.

 

I tex bänkskytte där man lägger en del jobb på hylsorna plus att dem är rätt dyra försöker man nyttja dem maximalt, har själv hylsor där som laddats över 50ggr med laddningar som skulle få QL att skrika rödare än rött men dem håller ändå :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har likt lars en batch ppc hylsor som gått över 50 gg med laddningar över max. Har en batch 358w hylsor som gått ca 80 gg. När jag började ladda (9,3x62) höll dom inte mer än fem gånger och då fick jag trimma också. Nu trimmar i regel bara en gång per livstid på hylsorna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...