Jump to content

Räv, grävling och ev toppfågel .222?

Recommended Posts

Letar efter ett mindre alternativ till min 308:a för att ha till räv, grävling och ev toppfågel. Lutar just nu åt en .222 men hör gärna era kommentarer på det.

Har kollat på dessa: Sako .222 och Tikka M55 .222

Några kommentarer på detta?

sidelock

Jag är m55-fantast, jag hade valt Tikkan över typ alla andra 222or. :)

Priset är dock lite i överkant.

• Like 1
exabit

Det där är en M55 Lyx. Mycket trevliga bössor! Min första studsare var en M65 Lyx i 300 Win Mag :)

• Like 1
Stalkern

Jag har för mig att det står en m55 .222 i västerås interjakt för 3500kr.

• Like 1
Stalkern

Tips att kolla m595 också de är kort låda och de kan man ibland hitta lågt dom med 4000-5000, boyds mfl gör eftermarknadskolvar till dom om man vill ha rak kolv, stor fördel vid toppfågeljakt vill jag påstå.

• Like 1

Det där är en M55 Lyx. Mycket trevliga bössor! Min första studsare var en M65 Lyx i 300 Win Mag :)

Vad innebär Lyx? Finns det andra modeller av M55? 

Om ja, för resp. nackdelar?

Hade en kollega att kolla på bägge bössorna. Enligt honom var Tikkan i det närmaste nyskick (optiskt) Han har inte skjutit med den. Saken hade någon form av kindstöd påklistrat. Såg inte snyggt ut, men jag antar att det går att rengöra.

sidelock

Annan stil på kolven.

Min 7mm-08 är en standard, 222an är en Continental, den har lyxkolv och grov pipa. :)

exabit

De vita "effektplattorna" samt förstocksknoppen i annat träslag. Rent visuella skillnader enbart, vad jag vet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

• Similar Content

• Per_B
      By Per_B
      Jag har en Tikka M77k 12/222. Nu sitter ett aimpoint 5000 på men jag skall sätta på ett kikarsikte för att kolla vilken av 222 ammunitionen som jag har går bäst i bössan. Jag har de här i kaliber 222:
      Vilken av de här tre tror ni går bäst i bössan?
      Norma Soft Point 3,2g
      Norma Soft Point 4,0g
      Sako Gamehead 3,2g
      Samtliga är vanliga blyspets ammunition. Vilken tror ni kommer ge bäst precision på 80 meter (minst diameter 3 skotts-grupp)? De brukar ju prata om stigningen / räfling i pipan när det gäller 222... vet ni vilken jag har i min Tikka M77k? Spelar det någon roll i detta fallet med de här tre patronerna? Tacksam för input! 

Skall testa Jaktmatchen också (men det är mest på kul, skall ha bössan till rådjur inte fågel)
      Norma Jaktmatch 3,6g
      Sako FMJ 3,2g
    • Tobias90
      By Tobias90
      Hej! Jag köpte nyligen en ny sako 85 med valnötsstock och har lite frågor om hur man på bästa sätt håller den vädertålig. Har inför varje jakt hittills smort in den med skyttens stockolja men känner att den behöver något bättre. 
      Hittar mycket på nätet om hur man återupplivar sin gamla stock men jag vill ju få min nya bössa vädertålig! Hur göra? 
      Mvh.
    • Granatz
      By Granatz
      Sugen på ny bössa och behöver lite hjälp, tips.
       Står mellan Tikka t3x super varmint. T3x Tactical och T3x CTR.
      alla känns hyfsat lika, men skulle gärna ta del av era åsikter!! 
    • lodjuret88
      By lodjuret88
      Sinom tid kommer en sådan vara i min ägo bäva måde hörntand och krokenäbb   så jag undrar om ni garvade kan säga något om den bössan? stabiliserar den 50grains kulor? dela gärna laddata om ni själva skjuter med 22hornet så man har en grundplåt att utgå från^^ vad jag kunde utläsa från anonsen så satt de ett 2-6x40 sikte på den så jag funderar på att köpa en fast 8x50 och sätta på den några tankar om optikvalet?
    • Saax
      By Saax
      Någon som har lite gammal laddata till dessa? 30-06

• Create New...