Jump to content

Vilken blyfri kula til .308 win

lars m. l.

Recommended Posts

lars m. l.

Hej

Jag skal i vag på "ansitzdruckjagd" i Tyskland i host. Det ar bara blyfria projektiler, som galler dar. Min "nya" bosse ar en Tikka M590 i .308 win. Vi jagar rå, dov, kron och gris.

Jag har minimal erfarenhet av blyfria projektiler, men (T)TSX typ 150-168 grains kanns trygt, men vilka andra projektiler skulle Ni rekommendera om man vil ha mer effekt i viltet?

Jag har funderad på RWS Evolition Green https://www.youtube.com/watch?v=j0NtlF2M0f0

men den klarer inte klass 1 pga låg kulvikt.

Mvh Lars

skamhed221

Hej,

Jag har jagat en säsong nu med Hornady GMX, 165gr i 308W. Den har skjutit bra och jag har fällt 2 rävar, 1 grävling, 1 älg, 1 dov och 1 gris med kulan. Skottverkan är bra. Alla vilt utom doven dog av endast en kula (doven behövde fler smällar pga sämre skytte från mig). Älgen gick ca 70m (lungträff) och grisen (40kg) ca 10m (hjärtsmäll).

Tyvärr enda erfarenheten av blyfri kula men alltid något.

furiren

men du har ju själv sagt vilken kula . säger bara barnes ttsx 150 gr . gar skjutit många rådjur med barns kulan å finns inget bättre anser jag .

men du har ju själv sagt vilken kula . säger bara barnes ttsx 150 gr . gar skjutit många rådjur med barns kulan å finns inget bättre anser jag .

Vilken fart har du på TTSX'en? Har hört att den behöver lite speed för att öppna som den ska.

ozzian

Vilken fart har du på TTSX'en? Har hört att den behöver lite speed för att öppna som den ska.

ttsx öppnar bra även om farten är låg!

inom normala farter!

• Like 1
  • 5 weeks later...

Jag har provat både 150gr TTSX och 150gr GMX i min Tikka T3 kal 308 och båda har funkat bra. Har skjutit dov, gris och rådjur med båda.

Upptag71

Dum fråga, men Evo green, den i filmen är ju 10,7/165gr, den måste väl hålla klass 1 med lätthet??

lars m. l.

Dum fråga, men Evo green, den i filmen är ju 10,7/165gr, den måste väl hålla klass 1 med lätthet??

Nej, det ar HIT, som vager 165 gr.

Mvh Lars

• 1 year later...
lars m. l.

Update:

Efter mycket om och men ble det Lapua Naturalis 170 grains, som fik folge med til Tyskland. Hadde tur og skød 4 rå, 4 dov och 1 gris med kulan med mycket fint resultat. Kommer att fortsatte med Naturalis fremover.

mvh Lars 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

• Similar Content

• Joppeed
      By Joppeed
      Ja håll å kolla på min första bössa som ja ska använda till fågeljakt, älgjakt osv men vet ej va ja ska ta för kaliber
      Ja ha kollat på en tikka T3x varmint men vet ej om ja ska ta kaliber .308 eller 6.5x55 
      Vilken av kalibrarna dominerar i följande?
      1. Precision
      2. långhålls skytte
      3. Ammunitions val
      4. Toppfågeljakt
      5. Älgjakt
      6. minst Köttförstöring  
    • Johaneriksson_95@hotmail.s
      By Johaneriksson_95@hotmail.s
      Hej!
      Jag ska sätta på ett rödpunktssikte på drillingen. Vill ha en micro modell. Såg att Vortex har 30 års garanti och är någon tusenlapp billigare än aimpoint.. Någon som provat Vortex? Vilken modell är nyast? Eller är det bara rappel? 🤔
      Johan Eriksson 
    • Johaneriksson_95@hotmail.s
      By Johaneriksson_95@hotmail.s
      Hej jaktkamrater!
      Har köpt en 222 drilling och är på jakt efter bra fabriksladdad ammunition. Är ute efter knall och fall effekt. Inte så rädd om bogarna om man säger så 😉 Kom gärna med förslag.
      Johan
    • johanmobergg
      By johanmobergg
      Tja ska köpa ny hundförar bössa nu och har verkligen fastnat för tikka t3 battue lite. men ville ju dock sätta på ett aimpoint, hur funkar nu det här ser man riktmedlet i aimpointen? såg just en youtube film på någon som skjöt grisar med merkel helix och en aimpoint med riktmedelna kvar. skulle ju förstås kunna köpa en vanlig tikka t3 lite men då måste ja skicka in pipan och få den kortad men då blir det ju dyrare. 
      skulle helst vilja komma undan med en aimpoint men är lite tveksam på det här någon som testat och sett hur det funkat? den aimpointen ja skulle vilja använda är h30
      här är förresten filmen jag såg 
    • Buster
      By Buster
      Jag och min far har länge talat om hur fantastiskt det vore att åka tillsammans på en jaktresa till Europa. Min far har varit i Polen en gång och den resan gav minst sagt mersmak, 4 grisar på 3 dagar! Vi har kikat runt men inte bestämt oss var vi vill åka. Jag undrar därför om det är någon som har något tips på var man kan åka och få uppleva en riktig drevjakt på främst vildsvin? Vår budget ligger väl på kring 18-20 papp var. Planen är att drömmen ska bli verklighet någon gång under höst/vinter 2014.

Tacksam för alla tankar, tips och berättelser! 

/Johan
  • Create New...