Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Macke123

Åtelbelysning

Recommended Posts

Macke123

Tjena!

Är inne på att skaffa belysning till åteln. Har kikat på Biltemas belysning + solpanel till det , ris eller ros ?

Nån som kör med samma som kan ge lite feedback ? :(

Macke123

.

M-Ola

Har en från Biltema och kör den utan solpanel. Kopplat timer före skymmningsreläet och det fungerar bra. Lite för mycket ljus kanske.

Klart prisvärt.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Macke123

Vad kör du med för batteri och hur länge räcker de ? :)

M-Ola

Nått Biltema batteri som det var erbjudande på. Inte jättestort tror det var på ca 70 Ah. På vintern räcker det ca 6-8 veckor här nere i Skåne men nu har jag inte bytt sen i Mars och det lyser än. Timern går igång lite innan spridning som är vid sju-tiden på vintern och lyser sen fram till fem på morgonen. 

Har två st med snabbkontakt så jag byter när jag tittar till på vintern. Sen står ett alltid på laddning så att man alltid har tillgång till ett fullt batteri.

Ska prova att montera en dimmer också så jag kan få det som jag vill.

Vestjakt

Genzos ledslinga med fjärrkontroll har vi fungerar fint för oss. Rekommenderar den starkt

Anders Johannesson

Nån som kör med flodljus? Beställde en sån här: http://m.aliexpress.com/item/1117303519.html

Har biltema nu men vill testa lite olika lösningar. Tänker att det kan vara bra med belysning lite mer från sidan för att underlätta att identifiera rätt gris för avskjutning.

fredde_fmj

Du får kaskadkoppla ett antal batterier för att komma upp i 85 volt minst om du inte tänkte köra permanent matning av 230 till åtelbelysningen.

Anders Johannesson

Du får kaskadkoppla ett antal batterier för att komma upp i 85 volt minst om du inte tänkte köra permanent matning av 230 till åtelbelysningen.

Den jag beställde skulle enligt kineserna vara 12v DC. Fick välja på det och 230v så jag hoppas att det ska funka. Kollade på den här: http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=%C5telbelysning%2C+Z-aim+30W+RGB+Multimax+12V+LED&id=570〈=sv

Men tyckte Ali's pris var mer tilltalande.

qvarnhill

Köpte en grön ledlist, IP-klassad, ett laddrelä, ett skymningsrelä och en liten solpanel och meckade ihop det hela själv. Hela kalaset med delar från Kina + lite kablar och småfix gjorde att jag fick ihop en rejäl åtelbelysning för typ 700-800 kronor totalt.

• Like 1

fredde_fmj

Den jag beställde skulle enligt kineserna vara 12v DC. Fick välja på det och 230v så jag hoppas att det ska funka. Kollade på den här: http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=%C5telbelysning%2C+Z-aim+30W+RGB+Multimax+12V+LED&id=570〈=sv

Men tyckte Ali's pris var mer tilltalande.

OIC...läste bara översikten. Lite längre ned stod det 12V men bilden såg ut att vara 3 tåtar för 230 Volt. Hoppas det blir till belåtenhet :smile:

Macke123

Nått Biltema batteri som det var erbjudande på. Inte jättestort tror det var på ca 70 Ah. På vintern räcker det ca 6-8 veckor här nere i Skåne men nu har jag inte bytt sen i Mars och det lyser än. Timern går igång lite innan spridning som är vid sju-tiden på vintern och lyser sen fram till fem på morgonen. 

Har två st med snabbkontakt så jag byter när jag tittar till på vintern. Sen står ett alltid på laddning så att man alltid har tillgång till ett fullt batteri.

Ska prova att montera en dimmer också så jag kan få det som jag vill.

Fick bli belysningen från Biltemas, får se hur bra den funkar :)

Har du satt den direkt på spridarställningen eller har du byggt nått eget ?

M-Ola

Sitter på reglar som sticker ut från ställningen.

Macke123

Om man nu skulle vilja använda sig av solpanel till belysningen då jag har ett x antal mil till åteln, lite långt för endast ett batteribyte. Skulle de då funka med Biltemas laddningsregulator + solpanelen på Max 6 watt ?

vildmark

väcker liv i en gammal tråd. Jag funderar på att skaffa åtelbelysning till 2 grisåtlar.. Vill ha ett svagt ljus så batteriet varar länge.. och sen vill jag ha möjlighet att höja ljusstyrkan när jag vakar... Vad ska man köpa? vill inte lägga för mycket pengar då marken ligger en bit hemifrån.. svårt att hålla koll på kleptomaner

Flintbüchse

Vi kör med dimmer (49kr på blocket) och MCbatteri på ett sånt ställe. Batteriet är lätt att ta med hem om man vill slippa stöld. Sen har vi en 9w grön lampa monterad i ett träd. Tro den kostade 300kr. I kojan sitter då bara kabel, dimmer och två klämmor till batteriet. Det funkar bra för oss. Men det lyser ju inte när vi inte sitter där, om det var så du ville ha det.

redtop

Vi har enklare åtelbelysningar med solcell på våra åtlar. De lyser inte upp så bra men vänjer kanske djuren vid det gröna ljuset.

Då jag går ut och sätter mig brukar jag ha med mig nån av mina egenbyggda belysningar som jag ställer upp. Det är inte rörlig belysning om man inte håller den i handen eller har den monterad på vapnet. Länsstyrelsen i Sthlm delar min uppfattning om det.

-dzYqZyp9QzoVX0zegcnY_UtMlnS-9R8WwiY1fUNOvfelHokK9vG_xIk33U20mpywlNrf7BcTJlEV2Z1JxtM_YuC2FL1BYXHxTccaxMV9WCb2aqv6nxfkk6x2FW7lI8P04NpivmhF600ZLNDjtRBOqoXBQ08HmKaFJ_KdQErxd82r41nk4DVo8-RY0cyzUgD_et4BgtJVpBm2v7qOybl2yEqk5Dx3YtgAROQ1eDEz7obvHtwcPzZUliNgiOOovA0s5s7lCcwuKgIBaWoilAWcF1HqA-VhdzN5r-HeMdcGaEfrAXamEYfwyotUrh5w8PAqwLXnF8hsWOsZ0wNy03RkifRIFoEC9EZ25e9yArAeo3hOPBOOqZ9fLOh9Qe2D_pqctp_uFfLiXXMyT8tY_IHGtS-xqCjzYBbpAYQrpvViCOn7RU0SUjJZ1WelE8p6vqNNioLy-GhY_ZEu7AKA06fi5zpbAa53ikmne2fSdwIY1z4VrLmOiivpEC7Ui-uZWvwisErsB-LhCqYn5zQvEglzMiur7jefUSaU8szxfe1nhqP87E_CkRt02VJ8CX-Cp3pl6jO3DNpSUwyJOeYBna15oJ3FZGUs-P4WdWVK1ZMJLJ2Q9yB2fz8LrM-3F-Muxlmw_6Mxcv6nLZpRv9MyBmkaMs-=w1183-h887-no

PL-2RblGlpIwvCIodt881woBwFdOVJmoy-p8dwrhia-pBO9x1vVnPrwyuIJeHAcz-O_JwiguzFWklDMLgj2dzd22oBsaN0cXclz6QLZeTiekyaayVEPxJD32XEW5TSQYHODLzpZ2TyrWxXU8iyjLWcKDLLBssCU5EE2qeBoh8df7lGSdONSkZ9UsffTHuAtM4R4m52NTlt73II27AP6M5IBoATimWGE1LWTiAmNxnP8sVCGQMRKdGZiLsPqoGh4yMBokrSbOmTRGakRRii-e8UY9K5CB8I9xCgmHKGEkPdjojtyb6JvKpyZ9FOPExlZ_eMXv04DEZBMLiNMd1feA_g9xOTqhU_jOMj6RBvr7xh41IQacmpE8vfoE3IAzevQjxtVdeSmdQGNKA_7ReLDlXr63Hl6kVk3Hbqs7xAt3YLpRMCcIBA7i7LI_yjdWBbic8xiLZtEhhGHV62ibwBbskW4x1FKpaHslevADSZ0SiIZucDQPRwyoyBc7aV7pm-Kdl8Oyn8rQG1Ie5g0am396YrZDpwLziDlsEBF6SjyRQhuynTrCJrsx90I_T2nbRWhzxKKVl8BCbTB51qoB1hIezLzTY0JUCUKvr1UUAXH_N7B8OHzFoab12zD7sr8KZ-TarTORGwM3ZaEx1iZZ_UOaxwHf=w1183-h887-no

• Like 1

Hunter68

Jag bygger mina själv och har gjort sen 2009 och jag utvecklar dom och testar nya modeller hela tiden.