Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
sakkis10

Licens

Recommended Posts

Hipshot

Sett en försöka, funkade inte o jag o en till fick gå in och skjuts m studsare efter ett antal försök m revolver.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Buck

Jag hade en revolver för avlivning vilket jag fick tillstånd för 2009. När jag skulle förnya tillståndet ansåg man inte behovet finnas trots att det var oförändrat.

benknäckaren

nej men vissa kanske resonerar att det kan vara bra till tex när en räv ligger o trycker som är på skjuten och man inte kommer in med geväret.. då är kanske en svartpuff bättre än att inte kunna skjuta alls.. eller en puff istället för kniven,.  

Christian N

Benknäckaren, vissa kanske då borde skaffa sig en bättre uppfattning om tillvarons regler eller ha vett att knipa tyst om alternativa förhållningssätt till dessa, eller hur? Christian

Wizard

En handgranat skulle också ha effekt men det är lika korkat och olagligt som att dilla om pistoler och svartkrutsvapen... Klarar man inte av att inse detta själv så blir jag lite bekymrad...

Vi har ett mycket tydligt regelverk över vad som gäller och det är enbart de vapen jag har på mina licenser utfärdade för jakt som används för att jaga, genomföra eftersök samt avliva djur. Svårare än så är det inte.

De som tycker man kan hitta på lite egna regler bara för att det rent tekniskt skulle kunna fungera hoppas jag blir av med sina licenser omedelbums och aldrig mer får dessa åter. Det är min privata åsikt som jägare, skytt och individ.

• Like 1

N S

Har licens på flerskotts grytrevolver. Skulle räcka att avliva med om kulan placeras rätt...

Men aldrig använt på eftersök, tänkt tanken dock och burit med mig den ett par ggr..

Men de jag inte klarar med studsarn eller kniv löser jag inte med revolver heller...

Blir bara ytterligare nått halvkilo att bära på...

De är nog slitsamt ändå, utan att ha ett hölster som skaver  :wink:

Whistler

Enhandsvapen är inte bara förbjudet, det är dessutom väldigt olämpligt till jakt och jag har sett åtskilliga bedrövliga försök utomlands (på video) när man tror det går bra att "jaga" med revolver...

Jag har sett åtskilliga videor på jakt inhemskt och utomlands på jägare som har skadeskjutit med gevär. Jag har även sett det i skogen med egna ögon. Bäst vi förbjuder gevär till jakt också, de är uppenbart olämpliga med ditt resonemang.

Jag har även sett en giraff fälld med ett skott från en revolver i .44 Magnum. Slaktvikten var 800 kg.

Jag har sett bufflar och bison fällas med .44 Magnum och .454 Casull. Ett skott. Vildsvin med revolver? Massor. Ett skott vardera.

Rådjur? .357 Magnum är en fantastiskt fin rådjurskaliber. Mike Winnerstig har skrivit flera fina artiklar om lyckad jakt på vitsvanshjort i USA där han använde sin .44 Magnumrevolver som han har på målskjutning i Sverige.

Det hänger på jägarens egenskaper som skytt, vapnets prestanda och viltets skottmöjlighet, saker som egentligen bara handlar om omdöme. Att det inte är tillåtet med enhandsvapenjakt i Sverige är en ren legalitetsfråga, inte etisk, moralisk eller omdömesmässig sådan så länge som man faktiskt följer svenska regler och jagar med enhandsvapen utomlands där det är tillåtet. Att vi inte har viss jakt i Sverige innebär inte per automatik att sådan jakt är dålig eller ond.

• Like 1

Havakko

Avliva får man väl med en stenbumling om situationen nu kräver det, men lämpligt vettefan.. Jakt med enhandsvapen vore visserligen spännande och hade kunnat tänka mig det själv under vissa former. Men för eftersök efter potentiellt farligt vilt i tät vegetation med hölsterdrag som många verkar fantisera om, finns nog lämpligare beväpning.. //Pistolskytt