Jump to content

Åkte på en registeringsbesiktning igår....

Recommended Posts

Fråga nr 1:

Åkte på att jag har "uppenbart inte orginal avgassystem". Nej det har jag absolut inte för jag har en japs dämpare på 4" på den. Dock uppmätte den både buller krav och Co2 kraven. Polisen rekommenderade mig att köpa en "orginal" dämpare på biltema till reggbesiktningen. Men då är min fråga varför ska jag göra det? Om min japs klarade kraven? Måste jag göra det eller kan dom på reggbesiktningen bara regga bilen med den nya dämparen? 

Fråga nr 2: 

Bilen är även chippad, kommer dom kolla motorn något eller kollar dom bara den delen som polisen skrivit på pappret? 

Vill gärna inte ha "jag tror" svar  :)

Wizard

Av mig får du varken bu eller bä men jag har rullat igenom både en Fiat 128 med en Lancia turbo motor och en small block jänkare med en 454:a nedtryckt i utan att någon direkt lyfte på ögonen.

Man har bara kollat avgaserna och en gång även ljudnivån, men den var å andra sidan väldigt bullrig också... ;)

Jag har aldrig sett någonstans att man måste upplysa bilprovningen om trimmade motorer och så länge bromsarna är adekvata så borde det inte vara något problem, men jag har aldrig frågat utan bara kört mina "något" modifierade bilar till bilprovningen och aldrig stött på patrull.

Är det inte bättre att prova att göra din besiktning med nuvarande utrustning och således få svart på vitt att allt är kurant för framtiden? Så mycket kostar ju inte en date med bilprovningen liksom... 

Islänningen

Vad gäller trimningen, så beror det helt och hållet på hur den är utförd.  Det finns trim-chip, där diagnoser, VIN nummer samt övrig information är satta ur spel, vilket kan ge utslag när dom kopplar in sin OBDII läsare.  Och så finns det andra, var detta är noggrant omhändertaget.

Vestjakt

På den tiden det begav sig så körde man alltid in på bilbes med hjärtat i halsgropen. Lärde mig tidigt att trimmat och icke standard kommer alltid igenom för mig så länge det var snyggt gjort.

Byt avgas och kör in var trevlig. Åkte du bara på avgas så är det nog bara avgas det skall titta på. Tanka en skvätt e85 om du oroar dig för höga avgasvärden.

Bilen är chippad och enda dom anmärkte på var avgassystemet :)

Av mig får du varken bu eller bä men jag har rullat igenom både en Fiat 128 med en Lancia turbo motor och en small block jänkare med en 454:a nedtryckt i utan att någon direkt lyfte på ögonen.

Man har bara kollat avgaserna och en gång även ljudnivån, men den var å andra sidan väldigt bullrig också... ;)

Jag har aldrig sett någonstans att man måste upplysa bilprovningen om trimmade motorer och så länge bromsarna är adekvata så borde det inte vara något problem, men jag har aldrig frågat utan bara kört mina "något" modifierade bilar till bilprovningen och aldrig stött på patrull.

Är det inte bättre att prova att göra din besiktning med nuvarande utrustning och således få svart på vitt att allt är kurant för framtiden? Så mycket kostar ju inte en date med bilprovningen liksom...

Det är ju en reggbesiktning så är lite dyrare bara.

På den tiden det begav sig så körde man alltid in på bilbes med hjärtat i halsgropen. Lärde mig tidigt att trimmat och icke standard kommer alltid igenom för mig så länge det var snyggt gjort.

Byt avgas och kör in var trevlig. Åkte du bara på avgas så är det nog bara avgas det skall titta på. Tanka en skvätt e85 om du oroar dig för höga avgasvärden.

Slipper gärna ta fram svettsen om jag inte måste där av undrar jag hur dom tänker för som sagt så var det godkänt co2 och bulle. Så då undrar jag om det måste vara just original på reggbesiktning :)

Takko

Kan ju vara lite känsligt om bilen är så ny så dom kopplar upp den, äldre gör dom det inte på vad jag vet. Har också regat någon gång och är det bara ordning på grejorna brukar dom inte vara omöjliga. Men jag har en kompis som haft en dosa (chippad) på en nyare och den slog dom ned på. Jag har alltid tyckt att det skiljt mellan stationerna förr och det var ganska allmänt känt. Hade man ombyggt eller för bred spårvidd mm. så åkte man till grannstaden och där gick alltid kärrorna igenom. Konstigt med dämparen, skulle nog bara åka in o testa som nån nämnde tidigare.

Är det en "nyare" bil... tänkte på det här med "helbilsgodkänannde", dvs man får i princip inte ändra på något från grundutförandet och då kanske en överdrivet nitisk polisman tycker att eftermarknads avgas system stör detta på ett annat sätt än eftermonterade x-ljus m.m.

Galne

Har haft bekymmer med för hård dämpning på min ena bil vida flera besiktningar, sen byter man gubbe till ombesiktningen och då går det bra. Har till och med sluppit betala en ombesiktning med detta bekymmer. Ska nämnas att bilen är låg och HÅRD!!

• Like 1

Undrar fortfarande om någon VET :P För hur en vanlig besiktning går till vet jag, har varit på säkert 20st. Har även varit på reggisteringsbesiktning då jag importerat ett par bilar

Men min fråga är som sagt vad kollar dom på vid en registrerningsbesikning som är tillbedd av polis på en speciell sak, i mitt fall avgassystem. Kollar dom då på något annat än just det som står på mitt papper? För det har jag aldrig varit på :) 

Andra frågan är fortfarande vad dom då säger om en japsdämpare som är godkänd? Kräver dom på en registeringsbesiktning orginaldämpare? 

I och med att dom reggisteringsbesiktigar bilen så undrar jag helt enkelt om dom kan regga den med nya dämparen? 

Galne

Åk in och prata med gubbarna på din station eller kontakta dem centralt och undra vad de kommer kolla på så du vet om du ska åtgärda något innan!

• Like 1
Sako_Finnbear

Löjligt att sätta dit dig för din Japsdämpare. På min 945 turbo har jag chip, uppställt laddtryck, sportkat och

fullflödes sportavgassystem. Har aldrig haft problem med varken polis eller besiktning. :)

Löjligt att sätta dit dig för din Japsdämpare. På min 945 turbo har jag chip, uppställt laddtryck, sportkat och

fullflödes sportavgassystem. Har aldrig haft problem med varken polis eller besiktning. :)

Mjo de tycker väll jag med, spec när den klarar bullernivån.