Hoppa till innehåll

culot:s hagelgrubblerier


culot

Recommended Posts

Ja att man är hagelnörd har väl knappast undgått någon ;-p

Mellan 2003 -2010 så sköt jag i princip samma laddning 38g handladdade 3:or och halvchoke

Och det mest för att jag kommit över en stor mängd komponenter för att göra Gyttorps suveräna 38:grams

Patron. Men sedan fick man upp ögonen för Italien och hur dom laddade och möjligheterna att handla därifrån. Så sedan 2011 har testats en jäkla massa grejer , och förra årets sesång som avslutades i

Januari i år då provade jag heta 36g sexor på allvar. 36g :6or blir rejält mkt hagel som förvisso är

Spektakulärt på skarv men kan ge lite väl hårda träffar på gräsänder och Knipor. Nu hör det till saken

Att jag bedriver min jakt i skärgården och så länge fågeln håller sig i luften och över land så funkar

IC choke kanon upptill 35m max , dock räcker inte IC till när ev vingad fågel hamnar på vattnet 30+m

Så det är halv choke som gäller. Till i år så ska det bli om vi snackar sexor så blir det max 34g

Och 36g så ska jag köra 5:or och 38g så blir det italienska 4 elr 3 . Och nåt som slår som Tors hammare

Så är det 4:or och 3:or i synnerhet .

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag höll på som mest med knipor och vettar så hade jag alltid 32 gr us 9 för vattenskott och laddade om direkt när jag såg att det behövdes fler skött på vattnet. Är det bara skallen över ytan så kändes mycket hagel nödvändigt och en rejält trång pipa i bocken eller dåvarande sida/sidan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du testat dom här?

Köpte en ask idag,32g i 380m/s med en trackerförladdning som bäst syns vid mulet.

/Mike

post-240-0-48531800-1433943734_thumb.jpg

post-240-0-28347000-1433943862_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har.. Bra knuff, ibland svårt att se förladdningen. Lättast för någon som står brevid o kollar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade ngn idé om att testa dem på de där lite längre trutarna där man inte riktigt begriper hur man ligger.. men insåg att man då skulle riskera att pilla hagel i dem så jag la ned den tanken. Har ngr kvar, tror de flesta gått på kråkor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade ngn idé om att testa dem på de där lite längre trutarna där man inte riktigt begriper hur man ligger.. men insåg att man då skulle riskera att pilla hagel i dem så jag la ned den tanken. Har ngr kvar, tror de flesta gått på kråkor.

Ändrar du dig så kan du ju samtidigt testa lite militär spårljus 7,62 på 350m hjortarna som du inte riktigt vet hur du ligger på. :I

Principen är ju den samma, så att säga.

Vanligt fågelmörseri är den förmodligen inte sämre till än nå annat dock. :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ändrar du dig så kan du ju samtidigt testa lite militär spårljus 7,62 på 350m hjortarna som du inte riktigt vet hur du ligger på. :I

Principen är ju den samma, så att säga.

Vanligt fågelmörseri är den förmodligen inte sämre till än nå annat dock. :)

 

Ja nu vart det ju Distriktmästerskap i trådurspårning  på rotfläsk   :biggrin:   och tex så  vet jag inte om Tracer-tipset var menat till mig, men skit samma så länge ni håller er till hagel i tråden om mina hagelgrubblerier...

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag höll på som mest med knipor och vettar så hade jag alltid 32 gr us 9 för vattenskott och laddade om direkt när jag såg att det behövdes fler skött på vattnet. Är det bara skallen över ytan så kändes mycket hagel nödvändigt och en rejält trång pipa i bocken eller dåvarande sida/sidan.

 

det har man provat och vill man kassera fågeln så är det mkt effektivt, men då jag hittat 30-40 st i ryggskinnet på en vigga så slutade jag.  Idag försöker jag hitta en balans mellan choke och patron,

och slutsatsen blir oftast  Mod/halv/  5/10   sen helst sexor om det  hinns med. Jag har kört 0,75 / trekvart i några  sesånger  och det biter rejält bra men gör skrot av fågeln på " vetthåll " ( 25-30m ) 

iofs suveränt om det ska fångas av skadat  + att man kan göra spektakulära långhållsskott..

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående hagel, gamebore steel krossar duvor med bravur även i kaliber 16. :D

Ang 16 så fick jag min  A5  / 16 igår  så det vart träffbild och krono-skytte   och jag hade farter  mellan 410-434ms   i 28-31gram  :tongue:

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite sugen att testa dom på ringduvejakten bara för att :wink:

 

/Mike

 

Första gången jag var på seriös duvjakt höll jag på att bryta ihop, då jag anser mig vara hyffsat bra på skjuta fågel /lerduva ..... Dom jävlarna flög ju som dom gick på knark !!!!  :wallbash:

 

Men det gällde samma som på lerduva att ge fan i " att sikta "    så när det vart  att Titta på duvan   och  smack !   då trillade det bättre ..

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var och sköt sporting igår kväll och när jag skulle skjuta vart jag varnad

För att :4 an gick långt bort , och det gjorde den verkligen och säkert 40++

Men det är enbart en teknikfråga visa det sig , jag vet inte vad de andra sköt

Med men de som träffade bra gjorde det även när 40++ var passerat . Jag sköt 28:6 och mod 5/10 men flera sköt 24:7och fick jävla fina träffar så

Att det inte skulle gå att skjuta långhåll m stål är nys .. Vi har en kombinerad

Battoue/Rabbit som är i " bågen " på 42m+ beroende på vilket bås man står i

, 28:6 välplacerade gör att det inte har en chans trots hårdskjuten vinkel.

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När frågan ändå är uppe på bordet, 

 

vad är det som skiljer sig mellan att ladda hagelpatroner med bly resp stål hagel? 

 

Jag sköt en del med Mirage T2 28/6:or på banan i söndags, trevlig ammo men med mer rekyl än snälla SAGA puppor. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mirage T2 var det bly ? Jag är lite rekylkänslig

Så jag tycker jaguar 28:6 är lite hårda men inte

Obehagliga . Det är alltid lite meckigare att ladda

Stål då inte förladdni garna fjädrar så mkt och det kan ställa till det vig stukningsfasen se SAGA:s

Problem för nåt år sedan . Bly är mkt lättare då kollapssektionen fjädrar under stukfasen och det är även lättare att byta till annan förl ,

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

T2 är stål, de är rappare i rekylen än de blåa Gamebore, men trots det ok.

Angående ladda stål, kan jag med min MEC 650 ladda det eller blir det skräp då?

Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

T2 är stål, de är rappare i rekylen än de blåa Gamebore, men trots det ok.

Angående ladda stål, kan jag med min MEC 650 ladda det eller blir det skräp då?

Christian

Handväger du stålet ( kan flyta kinkigt i pressen)  så ere inga rolem , eller om du kör mindre  7-6:or  så kan det funka , jag doserade  7:or i min italpress 

Många stålplug har mkt lika komponenter ( hylsa ,  förladdningar)  så det kan vara krutets karaktär  som gör att man känner olika. 

den gamebore 28g jag tittade på nu hade samma förl  som de svarta lite dyrare pluggen hade ( iaf för något år sedan ) men den har rätt bra dämpsection.

Kan du se om Miragen   har   B&P 28g stålförladdning ? 

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får offra en under kniven och titta efter, eller hur? :)

 

jag skull verkligen tycka att det vore trevligt att kunna ladda 28 grams 6:or stål i lite lagom fart, det fungerar till så mycket olika applikationer. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får offra en under kniven och titta efter, eller hur? :)

 

jag skull verkligen tycka att det vore trevligt att kunna ladda 28 grams 6:or stål i lite lagom fart, det fungerar till så mycket olika applikationer. /Christian

26:6 stål @ 450ms är sketalätt att knåpa ihop , + att det krutet är kanon till 36-38g åxå ( bly)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med A0 kan du få till rejäl fart , men jag tänkte först på A1sp men A0 är lättare att komma över ,

Jag har lite tryckskjutna data för A0 stål som jag fick när jag supportrade Italienarna m ståldata

1,80x28 blir bra fart ca 460ms B&P förl

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

b27e60e0f03422483ea64d1adfd36774.jpgbad7a7305b26200fabaf10c560020680.jpg

Förladdning, krut o hagel. Vilken är det? Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den är lite lik den Gyttorp lägger i Klubb 24, och krutet ser ut som Vectan , och med 28g så skulle jag säga A1Sp

Vad väger krutet ? Thunder så lägger dom i 1.45 X28g vilket jag tycker är lite , men den gör bara 405 ca œo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående hagel, gamebore steel krossar duvor med bravur även i kaliber 16. :D

Jobbar du kvar i Nynäs ? Ta med dig en ask så kan du byta den mot nåt skoj ;-)

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...