Hoppa till innehåll

culot:s hagelgrubblerier


culot

Recommended Posts

Jag önskar det gick att få tag på Dimond shot , allt annat i premium patroner är inte raketforskning, ta tex Pigeon extreme som innehåller komponenter man lätt får ihop i italien och sverige förutom då de sk " dimond shots " 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo men är de så mycket bättre då? Eller i varje fall har de så mycket bättre terminal effekt? 

Proffessorn har en teori om att de är för släta/snälla och inte "river" tillräckligt, alt att de är lite för hårda och således iofs går igenom vilt men inte med samma chockverkan.

btw du kunde ju få tag på de bästa hagel som Italien erbjuder, är inte de bra nog? C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago Christian N sa:

Jo men är de så mycket bättre då? Eller i varje fall har de så mycket bättre terminal effekt? 

Proffessorn har en teori om att de är för släta/snälla och inte "river" tillräckligt, alt att de är lite för hårda och således iofs går igenom vilt men inte med samma chockverkan.

btw du kunde ju få tag på de bästa hagel som Italien erbjuder, är inte de bra nog? C

Professorns Träffbilderna kan man inte snacka bort , nu var nog det en sjuk lyckad kombo av pipa och choke för 

hans 525 skjuter inte lika tätt med samma choketub. 

Terminaleffekt  ! du menar döden i fågeln ?  Det har vart stora diskussioner på PDC ang SuperNik haglen att ja! dom går snabbt och 

lätt genom fågeln men  utan att chocka lika mkt som ett mjukare hagel, däremot att täckningen höll på långa håll där fågeln dog bättre.

Jag har skjutit SuperNik 7,5 rätt mkt på duva och många har ett antal hagel genom bröstet men knall och fall  effekten har uteblivit 

ibland ,    dock finns en fördel och det är inga inskjutna fjädrar i fågeln som opläterade hagel ger 

ps: jag skulle däremot vilja ha tag på Dimond shot för att testa om det går att planka PE 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja men för den skull är det bara att riva ett gäng PE och ladda om dem:D:D:D, Nej men allvarligt jag förstår hur du tänker och det är iofs lockande om än väldigt enkelt för dig att matcha och göra bättre än.

ang diskursen på PDC så är jag benägen att hålla med i båda slutsatserna, ie på dryga håll är DS bättre än svarthagel, men de dödar mycket bättre på kortare håll. Jag skjuter en omgång nu med lite mixade hagel efter div spill, fungerar helt ok för mig. C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får ofta frågan varför jag inte går in för PACI laddning , mitt svar är att ordinarie stukning blir så jäkla bra att jag inte känner behovet , och jag kan ju inte överge alla jag drillar i ordinarie stuknings-metoder och dessutom kräver det speciella data som bara kan fås ifrån PDC , däremot är det lite intressant med PACI/Stål som det börjat exprimenterats med så smått..

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker tråden är intressant men ibland behövs lite djupare förklaringar på visa saker typ paci och tyvärr funkar inte Google alltid 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago killer_mouse sa:

Jag tycker tråden är intressant men ibland behövs lite djupare förklaringar på visa saker typ paci och tyvärr funkar inte Google alltid 

Jag  skriver ofta det som dyker upp i skallen på mig och då kan det bli så,  PACI är en gammal ide som jag tror  H &H  gjorde 

Men den ogivala  stukningen höll inte på papphylsorna så försök gjordes visst med Alu hylsor , sedan nu i modern tid så patenterade 

Hagel  Gurun  Gianni PACI   en metod för ogival stukning för plast hylsor , finns även en egen avdelning för PACI laddning på PDC 

http://www.polveridosiecartucce.com/viewforum.php?f=82

Dock måste du regga dig för att läsa + att köra med auto- translate till engelska , till svenska blir skit mest 

OMV har tagit fram pressar i samråd m Gianni 

http://www.omv.it/chiusura-pg/

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hur får man till en sån där klistrad text i nederkant som följer med inläggen ? 

Då min tråd om infoträff för hagelladdning  sket sig tänkte jag göra en diskret kort text istället  och placera längs ner , typ " infoträff hagel ? Skicka PM "   Det borde väl funka för även de känsligaste av personer. 

God Hjul

/P 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago tecno sa:

Inställningar
Signatur

Tack ! jag ska prova det , har gjort det förut men glömt av hur man gjorde .

/ P

ps: se på fan om jag inte fick till det , tack tecno ! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago tecno sa:

Inget h   tack ;)

Paddan stavade på egen hand ;) 

OT: väldigt få registrerar att culot skrivs med litet c , jag råkade ut för en nick kapning på ett marin forum för många år sedan, de skarpögda genomskådade hen då hen alltid skrev culot m stort C  vilket jag aldrig gjort sedan min första dator . 

God Hjul tecno .

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De hagel alla jämför med när det snackas hagel kvalitet på PDC är Montevicci 

(med reservation för stavningen )  dom stansades i maskin  som gjorde dom exakta i storlek och rundhet.  Jag vet inte om fabriken lades ner eller bara köptes upp men maskinerna köptes upp av Locatelli som är en magaproducent i hagel och jag tror dom droppar ifrån torn , Gyttorp köper åtskilliga ton årligen ifrån Locatelli men troligen inte bästa kvaliten tyvärr :( 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Julen er en tid for tradisjon og refleksjon. I går var jeg ute på kråkejakt. Fant fram en gammel pakke med N320 1,65x33 z2m21 med us 5 hagel (Lawrence). Min første haglladningen. Det var kaldt, -11 grader. Jeg lurte på om ladningen ville holde mål i kulden.... Kråkene og korpen var hissige på uven men fløy høgt. Men jeg plukket dem ned med fra stor høyde:D. Nu kan julefreden komma. God jul colut.

J.A.

7DFCB3E6-B526-4556-928C-BA28E21B67A8.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Hakapiken sa:

Julen er en tid for tradisjon og refleksjon. I går var jeg ute på kråkejakt. Fant fram en gammel pakke med N320 1,65x33 z2m21 med us 5 hagel (Lawrence). Min første haglladningen. Det var kaldt, -11 grader. Jeg lurte på om ladningen ville holde mål i kulden.... Kråkene og korpen var hissige på uven men fløy høgt. Men jeg plukket dem ned med fra stor høyde:D. Nu kan julefreden komma. God jul colut.

J.A.

7DFCB3E6-B526-4556-928C-BA28E21B67A8.jpeg

God hjul  J.A 

colut = Norsk för culot 

:lol:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nei, det gikk skit i dag. Kråkene var skremt som faen og fløy høgt. Ikke så rart med tanke på alt fyrverkeriet som ble sendt opp i løpet av natten i området. Rene krigen:lol:. Fikk 2 korp og 2 kråker. Og us 6 dreper bra :D

J.A.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Hakapiken sa:

Nei, det gikk skit i dag. Kråkene var skremt som faen og fløy høgt. Ikke så rart med tanke på alt fyrverkeriet som ble sendt opp i løpet av natten i området. Rene krigen:lol:. Fikk 2 korp og 2 kråker. Og us 6 dreper bra :D

J.A.

Dåligt ? Jag hade vart överlycklig, skärgårdskråkor är sjukt varska 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag börjar mer och mer förlika mig med tanken att avyttra min gamla Browning med 81pipor , det känns som vi har vårat bakom oss då jag slutat tävla . Jag har sedan  ett antal år enbart använt den till sk EU trap , men då det har tramsats på min hemmabana och det givits det enfaldiga N -trapskyttet företräde så har den mest samlat damm, och jag känner att jag hellre köper fler A5:or då dom skänker mig mer glädje än några andre bössor .  Jag skjuter förvisso fruktansvärt bra med min 425:a men den står som sagt oanvänd och tar en potensionell A5 plats .... Och hur ofta använder jag min 308:a ?  Jag skjuter min bygel 22:a oftare , och min italienska Fabarm XLR5 halvis har jag inte använt sedan jag fick mina A5 så den kanske jag ska ge respass till förmån för en A5:a  till :P , just nu behåller jag den bara för att min son sköt bra med den och att den är 1640 bar proof ...... Jag kommer aldrig mer skjuta nån älg , och ska jag skjuta en gris eller dov så ska jag göra det med slug annars kan det vara så varför behålla en 308:a  som kan ge plats för en A5:a , ja i den bästa av världar hade jag inte behövt fundera , min amerikanske vän har säkert 150 hagelvapen varav hälften A5:or   Så livet är inte alltid rättvist .

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Jag börjar mer och mer förlika mig med tanken att avyttra min gamla Browning med 81pipor , det känns som vi har vårat bakom oss då jag slutat tävla . Jag har sedan  ett antal år enbart använt den till sk EU trap , men då det har tramsats på min hemmabana och det givits det enfaldiga N -trapskyttet företräde så har den mest samlat damm, och jag känner att jag hellre köper fler A5:or då dom skänker mig mer glädje än några andre bössor .  Jag skjuter förvisso fruktansvärt bra med min 425:a men den står som sagt oanvänd och tar en potensionell A5 plats .... Och hur ofta använder jag min 308:a ?  Jag skjuter min bygel 22:a oftare , och min italienska Fabarm XLR5 halvis har jag inte använt sedan jag fick mina A5 så den kanske jag ska ge respass till förmån för en A5:a  till :P , just nu behåller jag den bara för att min son sköt bra med den och att den är 1640 bar proof ...... Jag kommer aldrig mer skjuta nån älg , och ska jag skjuta en gris eller dov så ska jag göra det med slug annars kan det vara så varför behålla en 308:a  som kan ge plats för en A5:a , ja i den bästa av världar hade jag inte behövt fundera , min amerikanske vän har säkert 150 hagelvapen varav hälften A5:or   Så livet är inte alltid rättvist .

Nei men faen! For meg framstår det som ren blasfemi å selge din gamle Browning bock. Du kommer sikkert til å bli rammet av den spanske inkvisisjonen for dine synder...:lol: Jeg har en Miroku mk 10 med 81 løp, i prinsip samme bocken og den kommer jeg aldri til å kvitte meg med. 

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago culot sa:

Jag börjar mer och mer förlika mig med tanken att avyttra min gamla Browning med 81pipor , det känns som vi har vårat bakom oss då jag slutat tävla . Jag har sedan  ett antal år enbart använt den till sk EU trap , men då det har tramsats på min hemmabana och det givits det enfaldiga N -trapskyttet företräde så har den mest samlat damm, och jag känner att jag hellre köper fler A5:or då dom skänker mig mer glädje än några andre bössor .  Jag skjuter förvisso fruktansvärt bra med min 425:a men den står som sagt oanvänd och tar en potensionell A5 plats .... Och hur ofta använder jag min 308:a ?  Jag skjuter min bygel 22:a oftare , och min italienska Fabarm XLR5 halvis har jag inte använt sedan jag fick mina A5 så den kanske jag ska ge respass till förmån för en A5:a  till :P , just nu behåller jag den bara för att min son sköt bra med den och att den är 1640 bar proof ...... Jag kommer aldrig mer skjuta nån älg , och ska jag skjuta en gris eller dov så ska jag göra det med slug annars kan det vara så varför behålla en 308:a  som kan ge plats för en A5:a , ja i den bästa av världar hade jag inte behövt fundera , min amerikanske vän har säkert 150 hagelvapen varav hälften A5:or   Så livet är inte alltid rättvist .

Precis lämnat licensansökan på en gti ... din med 81 pipor kommer för sent?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...