Hoppa till innehåll

culot:s hagelgrubblerier


culot

Recommended Posts

 

Nja, Alibaba kan man använda för att beställa WS2812b RGB leds eller liknande elektroniska komponenter där man inte är så petnoga med yield eller kvalitet, men hagel känns som ett säkrare kort att köpa i England där man kan gnälla om kvalitén inte håller ;)

Har köpt så mycket saker från Kina de sista åren att jag har börjat lära mig att det faktiskt inte lönar sig då den genomgående kvalitén där borta - och mer specifikt via Alibaba och eBay - är rätt sunkig, men jag kan ha fel angående hagel för det har jag aldrig testat att beställa...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det tillverkas en jävla massa hagel av alla sorter

I Kina , bismuth ! Ja du lär få söka info själv

Speciellt om vi snckar 20 , vi har helt enkelt inte

Den erfarenhetsbank i sverige som skulle behövas, personligen har jag nog m att supportra

Folk m blypatroner och saknar engagemanget för

Alternativhagel , dock har jag allt aom behövs

Men då stål . Jag har blygrejer som lär räcka långt upp i pensionsåldern , och kommer använda dom oavsett vad som händer , få väl kalla det civil olydnad ...

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för info Christian!

 

Med tanke på vad jag betalar per patron Eley Bismuth så blir det "billigt" att ladda själv även om man använder bladguldsbeprydda miljö-wads ;)

 

För mig spelar faktiskt inte kostnaden någon större roll när jag väljer ammunition för jag prioriterar den effekten jag är ute efter och även med puppor som kostar 15 kr/st så blir det inte så groteska pengar utslaget över hela året.

Man får labba lite och se vart man hamnar och rekyl på hagel är inget jag ens funderar över då jag förr kunde hiva iväg 400 st Hull Sovereign 36g under en dag... Låt oss säga att fortfarande i dag är mina muskler där rätt oömma för den typen av misshandel. :P

 

Vilken laddpress + verktyg rekommenderas då?

Jag skulle rekommendera en OMV smart-plus complete i lämpligt kaliber, och köra enbart nya hylsor . Bäst är att köpa den direkt

Av Stefano på OMV . Men om tiden är en trängre sektor än pengarna så är en OMV Simply med tryckluft tillsatsen, då jävlar

Snackar man volym och kvalitet ...

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då jag är gräsänkling så pinnade jag iväg till skjutbanan efter jobbet för lite test av plugg som tryckts upp till i morgon.

Det vart bla 38g nickel :4 i RIO hylsor , och A1sp 1,89x38g Det stompar på vill jag lova :-O tror fan dom gör minst 420'ms

Och med halvchoke på 35m lär Gåsarna få det jobbigt om dom flyger rakt in i den svärmen ... Sen kan det hända jag trycker

Upp lite SuperNik :4 i 38g ;-P

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår nada, men gissar att vi skjuter med förstklassiga skott i morgon!?

Kul för erik som hittills varit 50%ig, och jag kanske når upp till 50...,,?![emoji3]

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår nada, men gissar att vi skjuter med förstklassiga skott i morgon!?

Kul för erik som hittills varit 50%ig, och jag kanske når upp till 50...,,?![emoji3]

Hoppas ni inte behöver Tandskydd  :biggrin:  Jag gjorde 36g till junior, och dom går ännu fortare  :woot:

 

vi höres på em ..

 

/ P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har senaste tiden skjutit med lite IT:4 (3,1mm) som laddats upp för Gåsjakt , som Urban här på forat så vänligt bjudit in mig på.

För dom som har tillgång av Vectan A1sp så kommer lite data sen . Jag gjorde både 38g och 36g med samma recept i princip

Ja förutom tändhatten på 36g iom att jag hade oprimade Fiocchi hylsor så petades Nobel sport 688 tdh i dom, mao en Fiocchi/688.

För övrigt samma dos A1sp 1,90 med en Gualandi SuperG 17 framför + Nickel 4: dvs förstklassiga komponenter.

38grammarna har fått visa vad den duger till på Gäss och dom dör som fan, trots att dom inte ger genomskott vilket jag trott .

Då Urban aviserat om kvällsjakt på Gås, så passade jag på att åka till banan m mjölkpapp och min Magnetospeed V3 crono.

38g :4 tecknade bra på 35m i 5/10 choke, medans 36g spretade rejält och den blir att skjuta antingen på 30 m alt choka upp.

När jag senare sköt dom i kronografen så fick jag reda på varför dom spretade, 1,90x36g med 688 tdh drar iväg med 429-439ms . Ska man hålla den farten med dräglig täckning så vill det till premium hagel

m 6,5-7% antimon samt att dom ska vara både jämna och runda! Gordon hylsa är även nåt som håller ner trycket + att jag tror krutet bör vara åt det tröga hållet.

A1sp är mkt likt det legendariska JK6B krutet som Bofors gjorde och gör fortfarande, men italienarna

Tycker inte att det är exakt lika som " förr" . Den klassiska dosen för 36-38g var sommar 1,78x36

Och vinter 1,82x38 Nu är deras vinter nog lita annorlunda våra breddgrader.

Jag beslöt att ta mer min 38 grammare lite, och då ifrån 1,90x38 till 1,82x38 beräknat på att 0,05g

Sänker ca 8ms så låt säga att jag får -12ms på min 38g som innan gjorde 419-422ms.

Jag hade även en batch 1,90x36g men m annan 616 tändhatt, och den var lugnare med ca 420 ms

Och det såg man på träffbilderna, kanske att jag balanserar upp den m en 1,85 dos som bör

Landa på 410-415ms . Ska 688 hatten användas så vill det nog till en 0,10 G sänkning .

Så ! nu har ni fått en dos värdelöst vetande och Dagens hagelgrubblerier...

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag testladdade upp en buckshot laddning nu ikväll, och förut har jag proppat i 18 st 7,4mm buck .

Men nu tänkte jag göra en lite mer sansad polett men ändock potent, så det stoppade på 15x7,4mm.

Efter lite expriment m 4mm kork i div B&P stål förladdningar så fann jag att för 15x7,4 var B&P 28

Helt perfekt. Jag gjorde dessutom en stjärnstukning, och det för att jag hörde Att IPSC VM -bucken var stjärnstukad.

15x7,,4 ger 34,2gram och jag tog ner en standard A1 34g laddning till 1,60 och det m tanke på att stålförladdningar

Boostar trycket och det uppåt 100-120 bar. Hylsan vart fio 616 men jag gjorde även en med Nobel sport hylsa

Och 686 hatt om det visar sig att fio 616 hylsan är för het ..

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ovanstående 15x7,4 buck är testad nu, och nåt

Är inte 100 . Det som indikerar det är att en av förladdningarna jag hittade hade inte hållt tätt,

Bakåtlastrerna bucken skapar tröck hål på tätningen och gjorde skit av förladdningen .

Dock hittade jag en förl som tätat till 100%

Och var hel och vit, jag tippar på att det var

Den m 686 hatt dock är jag inte 100 ..

Däremot tyckte jag träffbilden m 686 hatt

Var bäst så den nobel sport hylsan ska jag jobba

Vidare med ., Rekylen är låg och förbränningen

100% Dock saknar jag " runda " träffbilder , och

Der sistnämda är det jag tycker är allra svårast

M buckshot , jag vill ha farten till ca 380ms och

Helst slippa buffra Mao vill jag ha en laddning som är enkel att trycka upp och tecknar ok

Upp till 35m

/Ppost-16336-0-79708800-1445802507_thumb.j

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gjorde 6 nya test buck nu ikväll, denna gången alla med Nobel sport hylsan och milda 686 hatten.

Jag la en 2mm korkdisk under bucken och jag gick ner till A1x 1,50g på krutet och stjärnstukade på 57,8 .

Sen Samma upplägg fast med A1sp krut som är långsammare och normalt inte bra för 34g, men då laddningen

Verkar pika trycket snabbt kan det funka och ev lugna ner det hela ..Det är för övrigt en laddning som är lätt att

Trycka ihop och grön/transp Nobel sport hylsan blir mkt fin.

/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina hagelgrubblerier kan likaväl innehålla slug ...

Efter att en kompis skjutit dubble på gris med just slug så vart det lite aktuellare ;-)
Sen att fler inte laddar slug förstår jag inte, och många säger sig inte ha "tiden"
Jag gjorde 25st på 20-25min inkl Inställning av krutdoserare och maskn samt plocka fram allt som behövdes.
Receptet är välbeprövat :tongue:  12/70 Fiocchi 616 Vectan A0 2,18 x Lyman 34g diabol Z2M18 58,5 rullstukat
Med Slugrollcrimper + en liten touch med en T3 crimper för att runda till kanten en aning.
Den bör göra 450-460ms V1 med detta recept och enl italienarna så sänker man en 150kg NasseGris utan vidare
Med en sån setup . :yes: 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir nog till att göra om denna tråd till " culots: Jaktdagbok å hagelgrubblerier"

Befinner mig på mina/våra ägor i Stockholms skärgård , och imorse så riggades det för Knipjakt .

Knäppt egentligen för det finns inget som indikerar att dom hittat ner til mina breddgrader, men jag kände

För att sitta på " Spy Bar " som vi kallar den udden, så det vart upp i ottan och bara upp och fixa i ordning

Äggmackorna m extra majo + kaffe , en liten slät så man kunde gå på dretan innan sen bar det iväg .

Vinden var svag och fr sidan så mina lines m knipvättar låg perfekt på 25 m som iofs är lite nära men det fick bli så.

Andvettar åkte åxå ut längst stranden för Att det brukar dra vigg . Jag hade bestämt mig att skjuta m A:5 an 16cal

Och hade i veckan laddat upp en 25: ask m 30,5g Gold :5or rullstukade med JK6B krut som min trånga 16 gillar.

Om det kom några knipor? Jo det kom 3 och drog förbi 200m bort, men tro påa fan om inte dom vänder och kommer rakt

Ner i vättarna och tyvärr drabbas jag av nåt jävla PRO mässigt hjärnsläpp och låter dom fälla istället för att klippa till dom straxt innan .

Ja det blir ju förstås 100% skit med hål både i luften å vattnet som följd . Efter lite svära och en halvtimmes grämande

Så fräser ett gäng skrak förbi och jag drar igång A:5an och på tredje pluggen så Flyger skrakfan rätt in i svärmen ;-)

Ännu mera grämande varför inte de första 2 pluggen hamna där de skulle, lite kaffe å äggmackan på det genererade

Tvivel på den egna förmågan med nostalgibössan ... Väl efter en stund så kommer det ytterligare 2 skrak tätt ihop straxt utanför

Vettarna ca 30 m och jag drar förbi ca 1m och klipper till och båda trillar , Ginza apporterar och lyckan är total ..

Varje bössa har sitt eget liv och jag har ännu inte jobbat in mig i A5:an, men helt klart är att förlängningen hjälpte

För innan så sköt jag högt mkt högt . A:5 an är mkt soft att skjuta med med sin långa piprekyl och jag kommer gå upp till

31g och 1,60g jk6 så att jag får mera känsla av " klipp" i omladdningen .

Imorron bitti är det Nemis tur att agera apportör, det är min Chesapeake bay retriver som behöver lite rutin i kroppen.

Ginza min galna Lab blir 10 bast och inget är för evigt det vet jag sen förut, visserligen vart hennes morsa 15 bast

Och jagade intill sin död sånär på ett halvår , så jag måste börja använda Nemi mer annars så blir det " glapp"

När Ginza är borta .. Näe nu fan blire att steka lite ägg till imorrn och tända en brasa och gå och knyta sig,

Klockan skriker 5 hundra i morrn bitti .

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad skulle du säga är maximal effektiv hagelmängd i en 16/70?

(Motsvarande laddning till 38g i kaliber 12 dvs tung men inte för tung för att få bra fart.)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad skulle du säga är maximal effektiv hagelmängd i en 16/70?

(Motsvarande laddning till 38g i kaliber 12 dvs tung men inte för tung för att få bra fart.)

Jag tyckte inte om bilderna m 32g , så max 30-31g skulle jag säga Dock har jag inte provat m riktigt trögt krut eller

Dubbelbas som Longshot , 800-X e dyl . Jag vill heller inte stressa mekanismen i min A:5a så framstocken spricker

De 30,5gram :5 jag skjutit i helgen slår mkt bra Och idag vart det 3 knipor både i luften och vattnet och tar man en knipa

I vattnet på 35m så täcker det bra ;-p

/P

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite inne på kristians fråga oxå. Men jqg har för mig jag har läst ( något du skrivit tror jag ) vad man behöver för att ladda hagel? Hade varit roligt att testa det framåt våren här. Den optimala rävpatronen är ju det man såklart söker :)

Rottweil tiger är väl bland de bäata jag prövat. Både i kal 12 och 16. 12 ska dock säljas till förmån för kal 16 drilling :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja förutom hylsor , krut, förladdning, hagel, ev diskar  så en liten bänkborrmaskin  och en crimper för rullstukning.

en digital krutvåg upp till 100gram, det är den basic och enklaste utrustningen.  

 

Det finns små ställbara handmått för krut och hagel om man inte har dispenser som funkar rätt bra så länge man inte MAX laddar.

 

Optimala Rävpatroners recept  är det många som frågar mig om, och så lätt det är att få en fulltrång 16/70 att slå tätt så bör det inte vara några problem.

 

Innehållet i en Rottweil lär inte skilja sig nämnvärt ifrån nåt annat fr de civiliserade delarna av europa,   så nåt som går lika bra lär inte va några större problem.

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du mannen...

Jag får inte rätt på framförhållningen med Gamebore 2:or 38g, Z2m-förladdningar.

 

täckning är där, för får jag in svärmen med im-choke så dör allt tom 3 kråkor på 40~ish meters håll.

men jag hamnar inte rätt. jag begriper det inte. ena gången packar gåsen ihop och andra gången - helt opåverkad.

stoppar jag i en 5:a så tar det som det skall som det brukar. men de dör segt, men blottar man bröstet så ser man att det tagit helt perfe.

 

om du har nån bra förklaring på hur jag ska tänka relativt finare hagel iom att jag kanske inte alltid är på de 30-metrarna  :blush:

ibland blir det 30+ eller nåt, du vet....  :whistling:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja förutom hylsor , krut, förladdning, hagel, ev diskar  så en liten bänkborrmaskin  och en crimper för rullstukning.

en digital krutvåg upp till 100gram, det är den basic och enklaste utrustningen.  

 

Det finns små ställbara handmått för krut och hagel om man inte har dispenser som funkar rätt bra så länge man inte MAX laddar.

 

Optimala Rävpatroners recept  är det många som frågar mig om, och så lätt det är att få en fulltrång 16/70 att slå tätt så bör det inte vara några problem.

 

Innehållet i en Rottweil lär inte skilja sig nämnvärt ifrån nåt annat fr de civiliserade delarna av europa,   så nåt som går lika bra lär inte va några större problem.

 

/ P

Tack. Hittade någon hemsida som säljer pelarborrmaskiner för 1000lappen o uppåt. Säkert rena skiten men va ganska smidig mtp vad det är samt billigt o lär väl ändå funka till o ladda hagel med.

Får kolla lite mer på detdär. Verkar intressant iaf. Vill ladda likt tigerpluggen.

Full o 3/4 tror jag min sbs är nu. Drillingen jag köper ska bli lite öppnare. Kulpipan finns av en anledning ;)

Optimala rävpatronen känns som us 4 28-31gr o en bra fart i ( självfallet med god täckning )

Då kan man även pluppa ner någon skogsfågel eller kråka om de behövs utan dåligt samvete :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du mannen...

Jag får inte rätt på framförhållningen med Gamebore 2:or 38g, Z2m-förladdningar.

 

täckning är där, för får jag in svärmen med im-choke så dör allt tom 3 kråkor på 40~ish meters håll.

men jag hamnar inte rätt. jag begriper det inte. ena gången packar gåsen ihop och andra gången - helt opåverkad.

stoppar jag i en 5:a så tar det som det skall som det brukar. men de dör segt, men blottar man bröstet så ser man att det tagit helt perfe.

 

om du har nån bra förklaring på hur jag ska tänka relativt finare hagel iom att jag kanske inte alltid är på de 30-metrarna  :blush:

ibland blir det 30+ eller nåt, du vet....  :whistling:

Nu skjuter du bra mycket mer än vad jag gör men det enda som kommer upp i huvudet är att 2:or håller farten bättre,

Du kan likaväl skjuta framför som bakom, jag har världens problem att hittar rätt m min fulltrånga 16 men när man gör det så

Släcker dom jåglarna som en strömbrytare,

sen verkar det helt klart att :5 inte har det som behövs på de hållen du jobbar på, och när jag sköt som bäst med min Browning

Så behövdes det sällan mer än 3 fingrars framförhållning oavsett avstånd, kruxet är bara att hålla den ända till avfyrningen

Som måste ha tajmingen hela vägen ut i fingret, glöm sedan inte att kroppen din kan ha fått stryk av allt bankande det kan störa .

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack. Hittade någon hemsida som säljer pelarborrmaskiner för 1000lappen o uppåt. Säkert rena skiten men va ganska smidig mtp vad det är samt billigt o lär väl ändå funka till o ladda hagel med.

Får kolla lite mer på detdär. Verkar intressant iaf. Vill ladda likt tigerpluggen.

Full o 3/4 tror jag min sbs är nu. Drillingen jag köper ska bli lite öppnare. Kulpipan finns av en anledning ;)

Optimala rävpatronen känns som us 4 28-31gr o en bra fart i ( självfallet med god täckning )

Då kan man även pluppa ner någon skogsfågel eller kråka om de behövs utan dåligt samvete :)

Jag tror Jula , bauhaus , mfl har små bänkborrar för runt 800:- och dom duger utmärkt, dock kanske du får

Uppfinna ett justerbart stopp så att höjderna på patronerna blir som de ska .

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...