Hoppa till innehåll

Inventering av Rovdjur


MartinJ1

Recommended Posts

Läste nyss nyheten om att SJF och Naturvårdsverket tecknat avtal om rovdjursinventeringar det kommande jaktåret.

http://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2015/06/inventering-gor-rovdjursforvaltningen-battre/

 

Intentionerna att vi måste ha bättre inventeringar är bra men jag har lite frågor kring detta.

 

1. Innebär detta att kriterierna för kvalitetssäkring ändras? Just nu så är det en sak att hitta ett spår och en helt annat att kvalitetssäkra så att spåret också räknas....

 

2. Allt underlag skall samlas i Skandobs där alla kan ta del av resultaten. Gäller det alla dvs även Länsstyrelser, forskare osv? Ex de rapporter som rings in till spårare hos länsstyrelsen eller rapporteras till rovobs.se? Hur säkerställer man detta?

 

3. Finns det några förutsättningar som säger att detta skapar en bättre rovdjurspolitik som är förutsägbar som att hittas x antal familjegrupper av lo så blir det jakt på y antal? Dvs finns det några garantier för att en hög inventeringssiffra leder till jakt?

 

4. Är detta avtal inom eller utanför det allmänna uppdraget? Gissar utanför för annars behöver man ju knappast teckna avtal utöver allmänna uppdraget... Är det utanför så undrar jag var går pengarna ex går det till kretsarna? Är dessa pengar knutna till nedlagd arbetsinsats så att det kan fördelas till hur mycket energi respektive krets lägger ned?

 

Mvh

Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1) Avtalet i sig innebär inte att kriterierna förändras med automatik. Men, vi får i uppdrag att "utveckla" inventeringarna "i samråd" med myndigheterna, vilket självklart ger oss en bättre möjlighet att förändra. Nu är jag inte säker på att det behövs eftersom en översyn pågår just nu. Man ska främst titta på hur kameror kan användas och hur vi ska göra i snöfattiga områden...

 

2) Alla data, från Sverige och Norge, ska samlas i Skandobs. Dock finns möjligheten att "dölja" data under viss tid. T ex vargpositioner under yngelperioden...

 

3) Jag skulle inte vilja använda ordet "garanti" för något inom rovdjursförvaltningen. Men, med det system som gäller just nu innebär varje föryngring utöver respektive läns förvaltningsmål utökad jakt.

 

4) Utanför. Exakt fördelning mellan nationell, regional och lokal nivå har vi inte gjort ännu. Men om kretsarna t ex områdesinventerar så ska detta bekostas av respektive Länsstyrelse, dvs inte med pengarna i detta specifika avtal.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och hoppas du har tid för lite följdfrågor.

 

1. Kameror började ju användas redan i vintras vilka fångat iaf något lodjur. Räknas det som kvalitets säkring? Och om det gör det måste det vara länsstyrelsen kamera eller är det ok med en privat som fotar?

 

2. Kommer bli spännande att se om länsstyrelsen lever upp till detta. Hur lång tid anses yngelperioden vara enligt de som döljer detta data och är det möjligheten att dölja data? Om man ser att data döljs vart vänder man sig då?

 

3. Att det gäller för respektive läns förvaltningsmål är väl en sanning med modifikation då de nationella målen måste uppfyllas först likt för lodjursjakten senast? Eller var det inget län som hade föryngring över förvaltningsmålet?

 

4. Det är mao upp till varje länsstyrelse att bestämma om det skall områdesinventeras eller inte? Minns jag rätt så har Västra Götaland sagt att de inte kommer göra fler områdesinventeringar pga kostnadsskäl då andra inventeringsmetoder anses mer effektiva sett till vad man får för pengarna.... men kan ha fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Ja, lst kvalitetssäkrar idag via kamera. Allmänhetens bilder är svårare att hantera då det bara finns en handfull kameror med tillstånd och det är ganska lätt att manipulera t ex datumet då bilden togs...

 

2. Jag kan inte den exakta tiden som man kan dölja i huvudet men utan tvekan behövs möjligheten. Diskuterade senast idag detta med en lst som fått bild på en "spendragen" tik i ett område där nog alla på trakten känner igen sig. Självklart kan inte den bilden visas.

 

3. Självklart måste de nationella målen uppfyllas först. 

 

4. Ja, i samråd med oss. Metoderna utvärderas just nu dessutom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Linkis

Varför är det självklart att man inte kan visa den bilden? Är folket i den trakten extra brottsbenägna eller är hela Sverige så mistänkt att man hellre undanhåller viktig info? Är där en föryngring på min mark vill jag veta det så tidigt som möjligt för att kunna vidta åtgärder. Tex att hyra in mig tillfälligt på jakt någon annanstans. Är det verkligen självklart att de som jagar på den mark där den där bilden är tagen skall nekas den möjligheten? Låter man inte väldigt många lida för att det eventuellt finns några som skulle kunna utnyttja den infon på fel sätt?

Lite besviken är jag nog om förbundet spelar med i det spelet även om jag förstår att förbundet inte kan läcka uppgifter man tvingats lova hålla hemliga.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

henke: Att man regelmässigt vill dölja vargkullars position under de första veckorna beror främst inte på att de skulle kunna dödas illegalt. Det beror snarare på att vi skulle få "folkvandring" till trakten för att titta på gulliga vargvalpar. Eftersom kullarna från början är ganska stationära är det inte jättesvårt att hitta dem. Vi har varje vår ganska stora problem med "turistbjörnar" som betar gräs och hundratals bilar kommer för att titta och fota.

 

Det är inget som hindrar att Lst tar kontakt med markägaren eller brukare (t ex fårbönder) i trakten och "förvarnar". Det görs ganska regelmässigt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra svar!

Är det bara så att Lst verkligen meddelar "närmast sörjande" så är jag nöjd.

Hoppas verkligen du har rätt i att det är så.

 

// Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Lite uppföljning.

 

Nu när nya jaktåret har påbörjats så undrar jag hur snabbt observationer som kommer in till länsstyrelserna kommer läggas in i skandobs? Finns något mål för hur snabba man skall vara eller kommer det vara ok att alla obs redovisas när året är slut? Vore önskvärt om observationer läggs in hyfsat snabbt eller iaf när de kvalitetssäkrats även om jag förutsätter att alla observationer kommer redovisas?

 

Ett par exempel som knappast omfamnas av någon sekretess som helt öppet hittas på rovobs men inte skandobs.

http://ab.rovobs.se/statistik_rovobs_karta.asp?id=26017

 

http://f.rovobs.se/statistik_rovobs_karta.asp?id=26032

 

http://c.rovobs.se/statistik_rovobs_karta.asp?id=26000

 

och ett helt gäng...

http://x.rovobs.se/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Liten uppföljning som jag avser göra tills det verkar fungera.

 

Gjorde en liten jämförelse mellan rovobs.se och www.skandobs.se

Till min besvikelse så saknas det rätt många rovdjursobservationer på skandobs som man kan se på rovobs.se

 

Varför? Har jag missat när man skall börja samla alla obs på skandobs.se?

 

Om avtalet mellan naturvårdsverket och SJF börjat gälla undrar jag hur man ser på avtalsbrott och hur man tänker komma till rätta med detta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

MartinJ1,

lst har länge gjort olika i olika län. Inte minst använt olika system för att hantera observationer. Avtalet är ett led i arbetet med att få ett mer enhetligt och bättre fungerande system. Inte minst ett som jägare och andra intressegrupper har förtroende för och vill bidra till.

 

Avtalet är ett uppdrag och spec:ar ffa vad förbundet ska leverera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...