Hoppa till innehåll

grytrevolver 17hmr enkelskottare?


marcus.söderlund

Recommended Posts

Det låter som en jättebra idé - tyvärr så godkänner inte NVV den utan endast .22LR förutom klass 3. Något att bita i för de som annars tycker NVV regler är så fantastiska vad gäller godkända vapen mm....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förlåt otydligheten. NVV tillåter bara enhandsvapen i kaliber .22. Undantaget för klassificeringen (krav på 3 för räv och grävling) gäller bara .22 LR. Sammantaget betyder detta att du får använda enhandsvapen i kaliber .22 LR samt andra enhandsvapen i kaliber .22 som uppnår kraven för klass 3, tex .22 WM. S&W gjorde även förr i världen en (iofs DA) revolver i .22 Remington Jet (en nedstrypt .357 Mag-hylsa). Enkelskottsvapen som TC Contender och liknande finns dock i en olika .22 kalibrar tex .22 Hornet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då borde dom godkänna en revolver i 22wrm för grytjakt om jag inte missförstår dig?

Ska iaf försöka prata med någon angående 17hmr i revolvern. Tycker det låter som en för bra grej för att släppa omgående. Även o en 22wrm med v-max säkerliggen inte är långt efter.

Rent teoretiskt nu då, borde det inte vara möjligt med 2 trummor till en revolver? Vet att det var populärt förut men inte hört något om det på senare år.

Gärna haft 17hmr eller 22wrm på grävling men även 22lr för fällfångst av mindre rovvilt.

Mvh marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ruger Single Six är ju typfallet med extra trummor. I de fall jag känner till har dock inte polisen accepterat både .22LR och .22 WM för båda har ju samma användningsområde i princip sett till NVV regler. Däremot har SJF argumenterat för att i vart fall den som bedriver yrkesmässig jakt och fällfångst av vildsvin som kräver lite kraftigare ammunition för en säker avlivning, skulle kunna få licens på en extra trumma i .22 WM. Något sådant fall har dock såvitt jag vet inte dykt upp ännu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Då ska jag dels skicka in en ansökan om 17hmr i enkelskottare samt komplettera med en ansökan om en extratrumma till min nuvarande revolver.

Får se vad dom säger. I de bästa av världarna så får jag ha 2. I sämsta fall så byter jag upp mig till 22 wrm enbart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej eftersom trafikeftersök numera definieras som jakt och enhandsvapen är inte godkända för jakt annat än för främst räv och grävling. Dessutom förbjuder polisens egna regler användning av enhandsvapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tyvärr är det ju så att den förrförra regeringen inte lyssnade på oss när man tog reglerna om trafikeftersök utan klassade eftersök (även jaktliga) som jakt. Punkt. Det innebär att man måste använda annars godkända jaktvapen för eftersök. Enhandsvapen kan då i princip endast användas tex vid grytjakt och då i kaliber .22. MEN, om man inte det enskilda fallet kan motivera varför man måste göra ngt som annars inte är tillåtet så är det ok. Tex att jaga älg i mörker eller att använda hagelpipan i en drilling om kulammunitionen är slut, att sticka med kniv pga fara för egen eller hundens säkerhet. Men att använda ett enhandsvapen i en grov kaliber som man innehar för målskytte tex funkar inte eftersom den får du ju inte ha med i skogen för att bedriva jakt - den ska du ju ha på skjutbanan i normalfallet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det var kul att denna diskussion kom in på avfångning med pistol för jag klurade på detta häromdagen då jag både är jägare och sportskytt. Om man själv kör på ett vilt eller påträffar trafikskadat vilt på väg till/från skjutbanan och endast har pistol tillgänglig för avlivning av det skadade viltet, får man då nyttja denna eller finns risk för att polisen börjar bjäbba?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får, dvs behöver inte, avliva djur som man anträffar och som bör avlivas av djurskyddsskäl. Problemet är att ett målskyttevapen innehas för ändamål just målskjutning och inte avlivning av djur eller jakt. I teorin kan man då få problem med att man använder vapen till ett annat ändamål än vad man innehar vapnet till. Man kan då hävda nödparagrafen i brottsbalken som ger en rätt att begå mindre brott för att rädda större värden. Typexemplet är att slå in en dörr för att släcka en brand. Om detta resonemang håller eller inte vad gäller att avliva vilt med målskyttevapen är inte prövat såvitt jag vet i domstol så vi har inget svar rent juridiskt. Men det kan också tyda på att det skett och att polisen inte brytt sig eller att det inte skett.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...