Hoppa till innehåll

Foderautomat vildsvin


mats_bengt

Recommended Posts

Hej

Någon som har tips var man kan beställa en foderautomat för vildsvin. Vill ha något som fungerar bra.

Hade tänkt mig använda spannmål med inblandning av majs. Eller finns det något bättre?

Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt mina automater på americanhunter.com. Min kära granne Pfeiff sa att detta var skräp men jag köpte 10 stycken analoga för 40$ stycket direkt från USA. Dom gör nu 3e säsongen prickfritt.

DOCK, exempelvis pfeifs feeder sprider bredare (större diameter) vilket är bra om du ämnar skjuta vid automaterna. Lätt att svinen klumpar sig därunder annars. Således har jag för tillfället 7 rena utfodringsautmater med den billiga och 4 avskjutningsautomater där jag har pfeiff.

Dessutom har vi en handfull rulltunnor som funkar bra på frusen mark då dom inte skitar igen.

Andra billiga alternativ som funkar hyfsat är Remington.

Jag utfodrar ren vete på utfodringsautmaterna. Ca 7-8 kg per dygn. Där vi passar fodrar jag ärtor rent ca 3 kg per dygn. Ärtor är billigare än majs och enligt mig lika begärligt av svinen. Dessutom hämtar vi ibland utgånget bröd på ICA, sockerkaka funkar på den trögaste galt ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

....Min kära granne Pfeiff ...

Vart bor du? Fick för mej att du höll till betydligt närmre Sthlm..?

Hur som, jag kör Calles spridare av bara farten och har aldrig haft ngr problem med dem. Fixat ngr till en kompis med och såvitt jag fattat så går de klockrent. Kör man ärtor/majs i spridaren så gör det faktiskt förbannat ont om man får dem på sig när man provkör spridaren.. Inte underligt att det går åt plåt för att styra spridningen!

Nu kör vi bara ärtor men ska försöka leta runt lite efter ngn billig blandning. Lite knepigt när jag inte kan lagra mängder med foder..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart bor du? Fick för mej att du höll till betydligt närmre Sthlm..?

Hur som, jag kör Calles spridare av bara farten och har aldrig haft ngr problem med dem. Fixat ngr till en kompis med och såvitt jag fattat så går de klockrent. Kör man ärtor/majs i spridaren så gör det faktiskt förbannat ont om man får dem på sig när man provkör spridaren.. Inte underligt att det går åt plåt för att styra spridningen!

Nu kör vi bara ärtor men ska försöka leta runt lite efter ngn billig blandning. Lite knepigt när jag inte kan lagra mängder med foder..

Mvh!

Nädå, jag har 14km vägen och 10 fågelvägen (fråga norrlänningarna, det är granne) till Hargs bruk och marker som gränsar till godset.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var som fan.. Upp emot Öregrund då rimligen? Har du marker som gränsar till de marker där de jagar så har du per automatik en rätt fin grisstam  ;D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nixpix, Gimo närmare bestämt. Har 1000 hektar som vi arrenderar av Korsnäs längs vägen mellan Harg och Gimo. Den marken ligger ca 5 km från Hargs city och gränsar hela vägen. Min andra (slyngel)mark ligger ner mot sjön Vällen mellan Gimo och Knutby. 3e marken där jag bor ligger mellan Gimo och Ekeby väster om Olandsån.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok.. då gränsar er mark mer eller mindre till ena viltvattnet som vi jagar änder i, Häsängen? Träffat ngr gubbar ur jaktlaget som arrenderar där, bockjakten brukar pågå då vi är där och härjar med ankorna..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg att vildsvin.se har börjat sälja American hunter för 595:- 795:- är dom värda det? Provade americanhunter.com men den siten funkade inte?

Skulle behöva 1 eller 2 till om det är någon mer som är på att beställa från USA? Vad slutade dina på med tull och frakt?

/Jrz

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gav 40 dollar st vilket var knappt 300 spänn stycket på den tiden. Levtiden var ca 3 veckor och införsel avgifter 10 % av ordervärdet dvs 40 dollar till för 10 automater.

Jag har både den analoga och den digitala, den analoga är otroligt funktions säker men sprider lite klent. Men jag är nöjd för utfodring. För åtel rekomenderar jag Pfeifs budget modell som sprider bredare.

Känns som 595 är ett Ok pris också även om hans profit är 60-70% troligen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är med om 2 st. PMa till mig om det blir det någon beställnig.

mvh. Bert

Hej JRZ,

Jag kan vara med och beställa om du ska göra det, behöver två alternativt fyra.

PM:a mig.

mvh

Dard

Ni har Pm..

/Jrz

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gav 40 dollar st vilket var knappt 300 spänn stycket på den tiden. Levtiden var ca 3 veckor och införsel avgifter 10 % av ordervärdet dvs 40 dollar till för 10 automater.

Jag har både den analoga och den digitala, den analoga är otroligt funktions säker men sprider lite klent. Men jag är nöjd för utfodring. För åtel rekomenderar jag Pfeifs budget modell som sprider bredare.

Känns som 595 är ett Ok pris också även om hans profit är 60-70% troligen.

Hejsan Funderar på att beställa mer oxo,beställde 2 sådana http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...&hasJS=true mest för attde billigaste inte var i lager iofs

men funderar på att beställa hem ett rejält gäng sådana http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...asJS=true 

Hur är det med extra avgifter hur mycket tar de i skatter å tull å sånt? Finns det nån genväg så man slipper dessa avgifter? Samt en till fråga,finnns dessa spridare billigare nån annanstans? Mvh Ivan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan Funderar på att beställa mer oxo,beställde 2 sådana http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...&hasJS=true mest för attde billigaste inte var i lager iofs

men funderar på att beställa hem ett rejält gäng sådana http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...asJS=true 

Hur är det med extra avgifter hur mycket tar de i skatter å tull å sånt? Finns det nån genväg så man slipper dessa avgifter? Samt en till fråga,finnns dessa spridare billigare nån annanstans? Mvh Ivan

Jag hade nog satsat på några sådana här http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...r&noImage=0

Kör med en sådan idag som jag köpt i USA, Funkar kanon.

/Jrz

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

[Hur är det med extra avgifter hur mycket tar de i skatter å tull å sånt? Finns det nån genväg så man slipper dessa avgifter? Samt en till fråga,finnns dessa spridare billigare nån annanstans? Mvh Ivan

Hej Ivan, jag har inte beställt något från Usa på 3 år så jag vet inte om något ändrats på den fronten. En kompis har Remington och jag American hunter, vi är båda nöjda efter 3 år. Dock tror jag att om du inte behöver automaterna imorgon promt så tjänar du på att importera själv.

Good luck mate!

/Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Pris kontra kvalitet, som alltid en svår fråga!! :'(

Själv har jag den billigare accu-feedern, denna kostar endast strax under 700 kr för min egen del, men jag vet att de tar kring tusenlappen i butik.. Trots detta tror jag att detta är ett av de mest beprövade och prisvänliga köp man kan göra.

De verkar även vara snåla med batteri, jag satte upp en för 8 månader sedan och den snurrar som aldrig förr!

Köp en accu.feeder eller annat känt märke, så att du vet vad du får!

Lycka till i skogen!

RG ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips som jag fick av Calle när jag köpte hans feeder var att alltid ladda batteriet var tredje månad oavsett, det ökade den totala livslängden på det. Har tre batterier som jag rullar på nu och det funkar bra. Lät vi den stå orörd så gick spridaren ett halvår tror jag på ett batteri..om jag inte minns fel..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köper dock inte uppladningsbara batterier...men vad jag vet om dem i allmänhet så ska man väl låta dem ta slut iian laddning, eller?  ???  För mkt laddning leder oftast till sämre prestanda och livstid. Samma gäler för ex. jaktradioapparatter och deras batteri

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...