Hoppa till innehåll

1/8


Teffek

Recommended Posts

Den magiska dagen eller kanske snarare natten närmar sig, snart är det åter igen dags att höra det ljuva ljudet av ståndskall genom den varma augustinatten.

 

Här har grimbart varit aktiva på åtlarna och nästa vecka skall gryten inspekteras för att se om det varit någon aktivitet under sommaren, har införskaffat ny pannlampa och vapenlampa då jag lyckats sumpa båda under vintern.

 

Hur ser det ut hos er andra? Är ni förberedda?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer släppa fransmannen i gryt på den dagen. vi ska röja räv, hagelbössa, grytpejl och polare är det som behövs. jag har bestämt mig för att jag ska ha en skinnväst efter säsongen är slut. spade och grytpicka kommer med också så man är med på alla eventualiteter.

det är fördelen med hund som inte drar iväg hehe, bara o släppa och stå tyst i väntan....  :ph34r:

men visst längtar man. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Planering är som sagt lite överkurs när det gäller grävlingjakt. ;)

Har man bara hund så löser sig resten. Pejl och lampor har man väl alltid laddade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ingen bra hund för detta ändamål så jag planerar o har mig. Tyvärr jobbar man dom första 3 dagarna så blir bara halvnätter :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har heller ingen ok hund för ändamålet så det blir vakkvällar vid gryten istället.

Men det ska bli kul det också :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grythunden gör ju sitt såklart. Dock nya marker o nytt område. Dvs man känner ingen med massa gryt o man har dålig koll själv. Bara jag finner dom så ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det bara 79h kvar.

Brukar inte förbereda mer än lampor och gps, men nu har jag faktiskt åtlat in ett par stycken. Har en unghund på 5 månader som ska få testa på det här med grävlingar :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har varit ute och kammat noll. använda gryt men ingen hemma. det är nog för varmt här än för att hitta dem i gryten.

men vovven får träning och en soft start vilket inte är helt fel det heller. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jobb, jobb och jobb här så ikväll blir min premiär. Ingenting ligger på laddning, allt är utspritt lite överallt men jag tror jag vet vart jag har hunden, 22an och ammo.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gick bra. Kunde gått bättre.. ;)

När jag sköt räven var det flera rävar ute. Skulle ta en hylsan tyst och smidigt.

Det jag inte märke var att jag aldrig drog ut slutstycket soppas långt så att magasinet "hoppar" upp ett snäpp. Drar igen slutstycket och sitter och väntar. Tillslut kom det ut en valp och kommer på 30 meter på lock.

Fint läge - klick.:)

Hade ingen ny patron inne och räven far iväg. Jaja nya tag imorn :)

post-5306-0-07756600-1438634695_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gick fint ikväll, kompisen hade en grävling i gryt när jag kom ut och den låg under någon jäkla stenjävel och skit så vi struntade i den tillslut, tog en grävling för Vorsterhn på ståndskall och en gick i gryt för honom tyvärr efter att grythunden åkt hem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tog med en kamrat på uppsiktsjakt igår kväll!

Vi hann med att se några rådjur och en Fjoling innan vi satt oss på pass!

Inget ville visa sig för skottchans men de var framme i skogsbrynet och ruskade runt i Eklöven en bra stund så han hade hög puls under en halvtimme i skymmningsljus ändå. :tongue:

Nya tag inom kort!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev en grävling på vak vid en bekants sommarställe ikväll. Den hade bosatt sig under altanen.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur långt innan metrologisk solnedgång bör man sätta sig på vak för att invänta grimbarts uppenbarelse ur grytet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hittills skjutit tre rävar sen 1/8 jag har haft hyfsat flyt[emoji41]

Ska snart börja släppa valpen (grå/wachtel) dryga året gammal hoppas poletten trillar ner! Verkar finnas några att träna på iallafall... Detta kortet kom i kväll

post-4851-14388067869232_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det ngn vits att vaka grävlinggryt i gryningen?

Det finns 3 gamla ingångar i grytet (flera år gamla) och 3 relativt nygrävda. Hur många grimbart kan man normalt förvänta sig att det huserar där inne?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...