Hoppa till innehåll

Skillnad på hylsor


JacobSandström

Recommended Posts

På flera ställen läser jag att man inte ska blanda olika märken av hylsor före det blir olika gastryck mellan hylsmärken. Men rätt få laddtabeller jag läst anger vilken hylsa som avses. Kan man således använda min max laddning från tabeller oavsett hylsmodell utan att det blir direkt farligt? Sen förstår jag man kan få lite olika träffbild med olika hylsor och samma laddning.

Står även att man bara ska använda hylsor skjutna i det egna vapnet. Hud viktig är denna regel anser ni? Då tappar man ju möjligheten att få tag på tomhylsor från skjutbanan eller från vänner.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan skilja rätt mycket i volym på hylsor av olika fabrikat..

Har exempelvis noterat stor skillnad mellan norma och remingtonhylsor i 30-06 (det var ett gäng år sedan iof) där remintonarna rymde mindre vilket gav betydligt högre tryck.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hylsor plockade från banan synar jag noga för att sedan ladda mjukt första vändan i någon av de egna pangarna.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta laddata anger visst hylsfabrikat, Norma och Vitha anger det, Hogdon mfl anger även dem hylsan, jag vet faktiskt på rak arm ingen tillverkare av krut som inte anger hylsa,

 

Att blanda hylsor med varandra och eller laddata är inte smart alls, en Win 308 Win hylsa har en intern kapacitet som skiljer upp till 2-4 grain och en egen vikt som skiljer med 10+ grain, att ladda max i en lätt och rymlig Remington hylsa för att sedan göra motsvarande i en Lapua sådan, kommer att medföra bekymmer, om inte omedelbart så väl inom kort. 

 

http://riflemansjournal.blogspot.se/2011/01/cartridges-1000-yard-308-case-capacity.htmlför vidare läsning.

 

Hylsor håller man separerade och ibland sorterade, man laddar enligt recept och med eftertanke. /Christian

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laddade om pervopartizanhylsor i min ungdom och de funkade men mässingen var HÅRD så det var väldigt slitigt att kalibrera..

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta laddata anger visst hylsfabrikat, Norma och Vitha anger det, Hogdon mfl anger även dem hylsan, jag vet faktiskt på rak arm ingen tillverkare av krut som inte anger hylsa,

Att blanda hylsor med varandra och eller laddata är inte smart alls, en Win 308 Win hylsa har en intern kapacitet som skiljer upp till 2-4 grain och en egen vikt som skiljer med 10+ grain, att ladda max i en lätt och rymlig Remington hylsa för att sedan göra motsvarande i en Lapua sådan, kommer att medföra bekymmer, om inte omedelbart så väl inom kort.

http://riflemansjournal.blogspot.se/2011/01/cartridges-1000-yard-308-case-capacity.htmlför vidare läsning.

Hylsor håller man separerade och ibland sorterade, man laddar enligt recept och med eftertanke. /Christian

Jag hittar inte att de angett hylsa på normas sida med laddata? Eller förutsätter man att det är normas hylsor som avses?

Är normas laddbok bra? Innehåller den mycket kombinationer med hylsor och kulor till deras krut? Köpte ladeboken av Jonas (lockrop) gör på forumet vilket innehöll mycket matnyttig läsning men inte så mycket laddata till just .308w

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Norma anger alla laddata med egen hylsa och WMLR tändhattar för de kalibrar de passar i, i min lade bok framgår det av detaljerna, ev står det inte på nätet, jag kollade inte ens så självklart är det. Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det olika laddningar även beroende på vilken tändhatt som används?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Max laddata skiljer beroende på om man använder magnum hattar, eller standard, med lite mer än 1,5 grain, i 308 win, vilket är en del, är man ny på handladdning är det smart att vara eftertänksam. Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om att eftertänksamhet är viktigt. Kommer därför köpa på mig ett gäng norma-hylsor samt Winchester magnum tändhattar och norma FMJ kula så vet jag att jag har korrekt laddata. Har nämligen bara Remington tomhylsor hemma då jag skjutit med Remington helmantel flera år. Sen vad jag förstått bör man alltid börja ladda på min eller strax över det för att sakta öka om man känner det behövs?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag mätte ett gäng Sako och ett gäng Norma och det är väldigt samma lika i volym. Det sägs att de tillverkar åt varandra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag testade norma o Sako hylsor i .222. Sköt exakt lika m samma laddning. Efter detta så brydde jag mej inte när det gällde dessa typer i den kalibern.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...