Hoppa till innehåll

Strävhår och BollnäsViktor goes NZ 2016


strävhår

Recommended Posts

Bomber och granater

gör livet svårare för en flygresenär, skickade precis in våra vapenlicensen till Singapore Airlines då de endast tar 2 vapen per flyg!

Och förmodligen har jag gjort fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter själv och planerar en jaktresa i 40-års present till mig själv, så denna tråd kommer att följas noggrant :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur många vapen ska ni ha med då?

Vi fyller kvoten så att säga, vore snöpligt att komma trea.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dressed for succsess

post-9336-0-90292400-1439284423_thumb.jp

Saker, prylar och saker och ännu mer grejor. Jakten slukar ett och annat och alltid finns det nåt som synes behövas. En del mer behövda och motiverade än andra, detta år har jag bestämt att inköpslistan skall endast vara för gagn för resan.

Kläder för uppgiften, kläder som skall klara vind, stundtals kraftig sådan, regn, snö och blandningen dem emellan. Och leverara under belastning. Tittat på vad de själva använder och förutom deras signum, shorts+långkalsonger, så är det anoraks som de nyttjar. Främst Swazi och Ridgline men jag vill ha nåt som går att öppna upp och släppa ut värme, rimligen är en anorak lättare att få tät för väta än en jacka men också varmare. Nya Zeeländsk vinter, eller mer brytningen mellan höst och vinter kan variera i väder och temp och är förmodligen rätt svår att klä sig rätt för. Ungefär som här under vår och höst, där långärmad tröja kan behövas på morgonen för att kunna sätta på sig shorts fram på dagen. Nu skall vi ligga på berget dagar i sträck, i tält eller stuga beroende på väder. I stugorna tror jag det finns möjlighet att elda i kaminer och på så vis torka upp, om så behövs.

Efter att läst om C:s inköp så väcktes intresset för mig för ett nytt märke, KUIU. http://store.kuiu.com/

Efter googlat och tubat så kändes det som ett intressant alternativ, ett membranplagg med bättre andningsförmåga än Gore.

Beställde deras Yukonställ, jackan kom på några dagar men byxorna var restade men de dök nyss upp de också.

Har av naturliga orsaker inte hunnit testa stället ännu, mer än några ggr och i natt var det nära att de blivit invigda i ett grävlingsnäste.

Utlåtande kommer under säsongen.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

stiligt strävis, uppskattas att du är duktig på att plita ner så man kan få upp dregelnivån lite :) kanske är nåt för mig framledes det här om jag fastnar för det här med bergsturer. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

stiligt strävis, uppskattas att du är duktig på att plita ner så man kan få upp dregelnivån lite :) kanske är nåt för mig framledes det här om jag fastnar för det här med bergsturer.

Din resa ligger också i hinken och väntar, blir kul att se hur det går för dig.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Din resa ligger också i hinken och väntar, blir kul att se hur det går för dig.

 

ja fast något säger mig att ni kommer vara mycket bättre på att dokumentera ... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja fast något säger mig att ni kommer vara mycket bättre på att dokumentera ...

Vi kräver bara en skrälldus med bilder, med långa horn! Och nog brukar du kunna återberätta dina dovmasskjutningar.
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har någon av er anlitat Urban till foto dokumentationen? Tänkte så det blir ordentligt gjort!

Jag erbjöd plats men tydligen hade han någon renovering som tog all tid
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag erbjöd plats men tydligen hade han någon renovering som tog all tid

Jaha.. Håller Urban på med någon renovering? Det har jag missat... Trodde han skulle sola och bada på semestern. Kanske ta ett glas vin på någon veranda med sjöutsikt framåt kvällen. ;):)
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite beroende på område, men tror inte kronbrunst är helt negativt om man vill jaga bergsgetter... Visserligen är det fler ute i markerna, men oftast rör de sig inte högst upp i tahrland. Nu blir ni ju lite mer etta på pucken, innan resten av kiwisarna styr över mot tahrjakt. Lika med fler >12tums att välja bland :yes:

 

Var också lätt skeptisk till signumdressen (shorts + långkallingar), men blev delvis omvänd. Faktiskt ett jäkligt skönt (≠snyggt) alternativ när man gör de hårda yardsen i lodrätt riktning. De flesta andra plagg börjar snart gå hårt åt både gren och ffa knän. Långkallingar släpar man ju på ändå...

 

Lite andra tankar:

Riktigt, riktigt bra kängor samt extrasockor. (Hela, rena så de kommer med genom tullen...)

Mängder med motion. Allt av godo! Vandring i så brant skit man hittar samt skidbacke/grustag med full packning. Man up!

Skytteträning, både långhåll och snabba frihands. Bra sällskap och inställning gör allt enklare.

 

Är det öst eller västkusten ni siktar mot?

http://s202.photobucket.com/user/jonobattson/media/Tahrmovement-eastofdivide.png.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite beroende på område, men tror inte kronbrunst är helt negativt om man vill jaga bergsgetter... Visserligen är det fler ute i markerna, men oftast rör de sig inte högst upp i tahrland. Nu blir ni ju lite mer etta på pucken, innan resten av kiwisarna styr över mot tahrjakt. Lika med fler >12tums att välja bland :yes:

 

Var också lätt skeptisk till signumdressen (shorts + långkallingar), men blev delvis omvänd. Faktiskt ett jäkligt skönt (≠snyggt) alternativ när man gör de hårda yardsen i lodrätt riktning. De flesta andra plagg börjar snart gå hårt åt både gren och ffa knän. Långkallingar släpar man ju på ändå...

 

Lite andra tankar:

Riktigt, riktigt bra kängor samt extrasockor. (Hela, rena så de kommer med genom tullen...)

Mängder med motion. Allt av godo! Vandring i så brant skit man hittar samt skidbacke/grustag med full packning. Man up!

Skytteträning, både långhåll och snabba frihands. Bra sällskap och inställning gör allt enklare.

 

Är det öst eller västkusten ni siktar mot?

http://s202.photobucket.com/user/jonobattson/media/Tahrmovement-eastofdivide.png.html

Tack för dina tankar, vi kommer utgå ifrån östkusten då han bor där. Han hade tharcountry på sin "bakgård", vad det nu betyder. Kanske bara lodrätt en kilometer?

Vi har räknat med att kosta på oss ett varsitt lyft Viktor och jag. Flög ni?

Vi, läs kiwin, har inte gett oss in i några närmare planer mer än att vi är där för att skjuta oss en thar var. Gärna en 12 tummare. "We have lots of time to plan".

Pratade om the kiwis igår med folk som vart där och över stora delar av världen och jagat, de menade på att grabbarna på NZ är de hårdaste när det kommer till att ta sig fram. Att träna backe här i platta uppland är inte lätt, finns endast små knölar att tillgå på regelbunden basis. Tänker ta mig och den slutliga utrustningen till Kungsbergets slalombackar var det lider, givet BV också, för att känna på att det funkar.

Shorts och långisar, vilken jädra frihet, inget som tar emot i steget. Var nära och köpa kilt i Skottland av samma anledning, vore jag kvinna skulle jag ständigt bära kjol.

Sällskap har jag det bästa i en jaktidiot, räknar med att han drar mig med i sin iver, uppför.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Backyard kan nog innebära lite vad som... Som ytterlighet kan nämnas att vissa privata marker har vägar upp på höjderna (gjorda av någon, förmodligen inte helt korrekt funtad, medelst bulldozer). Men räkna med att klättra, det är en del av upplevelsen :wink: . Man sparar dock rejält med kraft om någon kan visa på bra stråk.

 

Körde öst nu senast, dock utan helikoper. Främst då mitt tänkta sällskap bangade i slutskedet. Annars är det väl värda pengar när man ändå har släpat sig över halva klotet. Bror och jag ska ta kopter nästa trip, åtminstone för att komma ut i markerna. Klättrande får man tillräckligt med ändå.

 

Jo, de flesta kiwis har överjävlig terrängdrift, ofta långt upp i åldrarna. Sverige är helt klart för platt. Slalombacke låter klokt. Har ju samma problem på Gotland så får bli en rejäl sväng norrut när semestern börjar i september.

 

Ja jäklar du, kilt och långisar  :yes:

T. Mörner är den enda svensk jag träffat som någorlunda frekvent nyttjar kilt, men mer till fest än jakt mig veterligen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man spara kroppen de första 1000 höjdmetrarna så är den nog nöjd, och tid är inte allt man har under några veckors semester heller.

Ett lyft kostade cirkus 5000:-, kan det stämma tror du?

På fötterna blir det ett par väl ingådda meindel, gaiters på det antar jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det totalsumman eller per person?

Jag försökte jämnföra med dessa, även om de kör mer reguljärt: http://www.glacierhelicopters.co.nz/prices/

Vi skulle gett ca 1500 NZD tor för upptill 4-5pers och en kortare färd.

 

Låter klokt, gaiters är bra grejer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Antog att det var för hela koptern, utan att frågat.

Nu är de kopters jag sett ena små rackare, mindre än de jag flugit med här hemma, är det total flygtur eller enkel som menas?

Man kommer långt på 20/25 min, vi kom cirka 8 mil på det här hemma.

När jag tittade så såg det rätt tätt ut med kopterföretag, så det känns som att det inte behöver bli så många mil?!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick höra att priset vi fått låg rätt högt jämfört med andra så visst borde erat kunna vara för hela koptern. Ingen aning faktiskt, verkar underförstått för dem det här med priser och ev tur och retur...

Sant, lättare att hitta en helikopter i luften än stora raka bilvägar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Riktigt riktigt bra filmat! Lite annan bildkvalité en dom första diana stigar filmerna med blev uppfostrad med [emoji3]

245 dagar kvar känns som en evighet

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ny prenumeration på deras kanal, tack där gnun.

 

Mitt i vinternjakt och de börjar resa campen i T-shirt, sedan mössa och vantar. Rätt kläder känns som numero uno, eventuella stegjärn köpes där nere. Likaså kök känns som en av de saker man inte behöver kånka på flyget ner, sovsäck också kanske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...