Hoppa till innehåll

Kvalité S&B / Geco hylsor?


MKJ

Recommended Posts

Hepp,

 

S&B ammo rosas ju inte i forumvärlden men hur är kvalitén på deras hylsor i krass jämförelse med exempelvis rws? Fråga b är snarlik men då beträffande gecos hylsor?

 

Har nu köpt verktyg till 8x57jrs, är det dumsnålt att ladda om hylsor av dessa fabrikat? Är intresserade av åsikter som sträcker sig bortom ett självupplevt klick på älgbanan med s&b fmj i 30-06.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Geco är väll RWS? Så dem hylsorna bör väll vara ok?

 

Jo de tillverkas ju av rws koncernen, men är ju avsevärt billigare än rws brandad ammo. Så man funderar ju om det är snikat i hylsorna också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att ladda med dåliga hylsor är lika trist som att blanda 700kroners vin med fruktsoda :wallbash:

Köp bra hylsor det är en mikroskopisk kostnad då dem räcker länge!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varken S&B eller GECOs hylsor är i min värld något man lägger ens mikroskopiskt intresse på. Jag har provat men det ser jag ingen sans i att göra igen. Det är engångshylsor helt enkelt.

 

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra :) är väl skadad av skyttet men kan för mitt liv inte förstå varför många snålar på hylsor!

Med vettig hantering räcker dessa livet ut i en jaktbössa så att kapa på den kostnanden är rent dumsnålt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Scandiumhylsorna tillverkas av Norma och är jättebra :-)

 

Nja - Scandium görs av RUAG. Liksom Norma, RWS, GECO, Rotweil, S&B och några till om jag inte missminner mig. Det gör att du faktiskt inte med alla säkerhet kan hävda EXAKT vad som görs var eller av VEM.

 

S&B ska tydligen ha koncernens modernaste planta - de gör en hel del som det inte står S&B i botten på........

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du ändå komma billigt undan är mitt förslag: Prvi Partizan. Jag laddar i huvudsak Norma/lapua hylsor men köpte på mig Prvi .222 hylsor. Har nu laddat om dom 4 gånger, relativt hårt med Vmax, anpassad kalibrering. De är hur fina som helst att jobba med. Kanske något uns puttifjutt mjukare än norma men knappt märkbart (iaf inte normal omladdning med standardkalibrar) att fireforma dom eller necka upp/ner har jag ingen erfarenhet av.  

Har även laddat om några .30-06 hylsor på skoj och även där kändes det positivt. Så det är mitt förslag i budget träsket. Annars håller jag med ovanstående inlägg. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har använt ett otal S&B-hylsor när jag laddat, och de har funkat OK att återanvända en gång iaf.

 

Anledningen till att jag använde S&B var för att jag formade om 30-06 till en annan kaliber där en del av bröstet på 30-06 blev den nya halsen. Detta blir problematiskt om man har hylsor med olika tjocklek i bröst/hals (och inte vill svarva) och de enda jag hittat som har lika tjocklek är S&B och Lapua/Sako.

Därför använde jag S&B till att ladda övningspatroner och det fungerade bra. Man fick dock kassera en patron på typ 10 som inte pallade att formas om utan kollapsade, sprack eller helt enkelt kändes för hård. Har dock inte haft några konstigheter när jag skjutit efter att ha sållat bort dessa.

 

Så för att svara på din fråga om det är dumsnålt att ladda om dom skulle jag säga nej om du redan har hylsorna, i vilket fall för övningsammo. Dom kommer att fungera i minst en omladdning. Men det är milsvid skillnad i kvalitet från t.ex. Norma eller Lapua, det går inte att förneka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja - Scandium görs av RUAG. Liksom Norma, RWS, GECO, Rotweil, S&B och några till om jag inte missminner mig. Det gör att du faktiskt inte med alla säkerhet kan hävda EXAKT vad som görs var eller av VEM.

S&B ska tydligen ha koncernens modernaste planta - de gör en hel del som det inte står S&B i botten på........

/T

Nej jag vet inte säkert. Bara nåt jag läste i en jaktblaska.

http://www.jaktojagare.se/kategorier/vapen-och-utrustning/scandium-match---ny-ovningsammunition/

Men Scandiumhylsorna känns och beter sig som Norma vid kalibrering och övrig hylsbearbetning och vid tändhattsisättning. Jag tycker det känns ganska tydlig skillnad mellan olika fabrikat...ffa mellan högkvalitativt och lågdito. De väger lika mycket också (30-06). Men det är ju förståss mest bara subjektivt tyckande och inget att fästa så stor vikt vid ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

[quote name="Dr Krall" post="878437" timestamp="

Men Scandiumhylsorna känns och beter sig som Norma vid kalibrering och övrig hylsbearbetning och vid tändhattsisättning. Jag tycker det känns ganska tydlig skillnad mellan olika fabrikat...ffa mellan högkvalitativt och lågdito. De väger lika mycket också (30-06). Men det är ju förståss mest bara subjektivt tyckande och inget att fästa så stor vikt vid ;-)[/

Jag har precis tvärtom erfarenheter av norma/scandium hylsor. Båda skjutna i min bössa. Scandium kamrar inte med samma kalibrering som Normas,samt tändhattarna hår mycket lättare i scandium hylsorna.

/Lars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske större batchvariation på ett av RUAGs lågprismärken som PMT påpekade ovan? Kanske varierar vilka som tillverkar hylsorna över tid... ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej jag vet inte säkert. Bara nåt jag läste i en jaktblaska.

http://www.jaktojagare.se/kategorier/vapen-och-utrustning/scandium-match---ny-ovningsammunition/

Men Scandiumhylsorna känns och beter sig som Norma vid kalibrering och övrig hylsbearbetning och vid tändhattsisättning. Jag tycker det känns ganska tydlig skillnad mellan olika fabrikat...ffa mellan högkvalitativt och lågdito. De väger lika mycket också (30-06). Men det är ju förståss mest bara subjektivt tyckande och inget att fästa så stor vikt vid ;-)

 

Grejen är den att S&B har europas modernaste planta enligt uppgift och runt 50% av deras produktion har inte S&B i botten. Nu gör inte Norma bara Norma hylsor heller för den delen - de gör även hylsor åt andra med.

 

Så frågar du mig spelar det kvitta vad som står i botten eller på asken - det är RUAG som gör dem. Någonstans.

 

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur bra el. bättre deras ammo/hylsor har blivit så kommer aldrig den ammon ner i någon bössa hos mig.

Detta som vår tidigare medlem Jonti fick uppleva fick mig o säkert många andra att tänka om när det gäller kvaliteten på färdig ammo från S & B.

Dom har ju bara ammo till en av mina kalibrar o det är ju 308:an. Övriga får jag laddade genom andra.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/7309-aldrig-mer-sellierbellot/page-1

:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag hade vi stora problem på lokala jaktskytteklubben under skjutning för Björnpasset. Podium's 6,5x55 'fastnade' (trögöppnad bult) efter skjutna på var och varannan bössa. Såväl klubbössor som privata. Inga direkta trycktecken på hylsorna ändå (ja, jag vet att detta är ytterst svårtolkat och eg inte säger så mycket om tryck). Dock en MARKANT försämring rent praktiskt jämfört de Scandium vi haft tidigare i år. Och otroligt dålig reklam för Podium (och Interjakt som för dem) eftersom alla (varenda kotte i hela bygden är ju och skjuter Björnpasset) svor ve och förbannelse över dem :-P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det har framgått av flera redan långt innan jag ställde frågan här. Frågan var, hur är kvaliteten på S&Bs hylsor? Har fått en rätt god bild av detta och kommer inte bry mig i att använda dem. Har dock 40 engångsskjutna hylsor stämplade GECO också, där är jag inte lika övertygad att de är skit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Deras pistolhylsor är också skräp, eller jag tänker inte ladda om dem i mina vapen.

En klubbkamrat fick sin pistol förstörd utav en S&B hylsa som gav vika och fastnade inuti vapnet,ett under att den inte exploderade i ansiktet på honom.

En snäll fältskytteladdning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...