Hoppa till innehåll

Morkulla


Mike M

Recommended Posts

Är det någon som jagar morkulla med stående fågelhund? Undrar var det är bäst i Sverige att jagar de. Tänkte köra upp till skogarna vid Kloten för jaga lite morkulla, men undrar om de finns där. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om någon har bättre tips för morkulla tar jag gärna emot de. Har en bra stående fågelhund (Vizsla) med flera jaktprovspriser och han är bra på hitta fågel. Om ni har morkulla på din mark och vill jaga, bara säger till =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagar lite med spaniel och har kamrater med stående (framförallt i danmark) som jagar en hel del morkulla. Men vi brukar göra det senare på hösten på våta ängar, typ strandäng eller äng runt ett surhål med högt gräs. Men jag misstänker att det är flyttfågel vi jagar på då det brukar vara bäst i november månad. Otroligt spännande och kul jakt! 

 

En ide' kan nog vara att kika lite på danska sidor för tips och trix, dom har nämligen förstått hur man ska jaga morkulla dvs med hund :yes:  

morkulla heter sneppe eller skovsneppe  på danska.

 

https://jaegernesmagasin.dk/artikler/sneppejagt

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För egen del har jag bara skjutit några enstaka morkullor för stående hund. Riktigt rolig jakt. Bästa tiden är väl när de håller på att flytta senare på hösten precis som skånepåg säger. Då kan man ha många fåglar på marken om man har tur.

 

Det är inte alla hundar som tycker om morkullor och vill apportera dem. Luktar lite speciellt. Det känner man själv också om man luktar på dem.

 

Brukar oftast hitta dem på gamla igenvuxna odlingar. Men händer även i skogsmiljö gärna där det är lite fuktigt. Roliga jaga men svåra skott då de har full fart direkt och gärna kastar bakom någon gran. Trycker hårt. Bra med en hund som har tät revierering. Om det är morkullla som jag primärt jagar har jag 7:or och öppen choke.

 

Lycka Till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rugde heter dom på Norska

Titta och bli sugen. https://www.youtube.com/watch?v=7W1Aj997iCI

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det morkulla specifikt du är ute efter så är det syd- och västkustlänen i november som gäller. Då samlas de längs kusterna på väg till kontinenten och brittiska öarna. Löv- och  betesmarker ffa. Kan tycka att du har en opraktiskt stor hund för uppgiften men är den jaktsmart och har rutin så funkar väl det också.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jagat mycket på morkulla med min morfar i Michigan, USA där jag kommer ifrån! Skitkul jakt!

 

Vi har hittat de runt Gålö i Stockholm på fältprov (nära/på kanterna av odlingsmark) och som ni säger det var faktist senare på säsongen. Har även rested de själv nar jag har fiskat på bäcköring i Smålandskogarna. Då kan jag ta det lugnt lite just nu =)

 

Mvh, Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Har jagat mycket på morkulla med min morfar i Michigan, USA där jag kommer ifrån! Skitkul jakt!

Vi har hittat de runt Gålö i Stockholm på fältprov (nära/på kanterna av odlingsmark) och som ni säger det var faktist senare på säsongen. Har även rested de själv nar jag har fiskat på bäcköring i Smålandskogarna. Då kan jag ta det lugnt lite just nu =)

Mvh, Mike

Morkullan verkar ju vara en underutnyttjad jaktresurs i Sverige och ett spännande byte.

Mike, jag har själv en vizsla sen i somras. Om du har vägarna förbi Falköpingstrakterna i morkullesäsong får du gärna visa oss hur vi ska jaga den.

Vi har stött upp en del morkullor från åkrar och träda när vi jagat annat. 280 ha åker, dungar, lite blötmark och en sjökant. Tror det kan vara bra morkullemarker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Morkullan är inte stabil över hela säsongen vilket gör att den inte hamnar i fokus på samma sätt som vilt som håller till på marken regelbundet. Jag jagar morkulla okt-nov när de är nere hos mig i Skåne. Fåglarna trycker gärna i blötare lövskogar eller kanter mellan åker/skog. Jag uppskattar dem på grund av svårighetsgraden i skyttet och att de trycker hårt för hunden. Klart underskattat vilt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

 

På 2015-08-21 at 10:54 Mike M sa:

Är det någon som jagar morkulla med stående fågelhund? Undrar var det är bäst i Sverige att jagar de. Tänkte köra upp till skogarna vid Kloten för jaga lite morkulla, men undrar om de finns där. 

 

 

Hej Mike, 

några år har gått sedan du skrev detta.. men jag undrar hur det gick för dig i Kloten?

Jag o min Breton jagar huvudsakligen Morkulla (dom finns i hela landet) och jag funderar ofta på att åka till Kloten för att dryga ut morkullejakten med annan skogsfågel. 

Dock ett aktivt vargrevir där, hur förhåller ni er till det?

Oskar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...