Jump to content

Dovvilt vs rådjur

Tjörnbon
 Share

Recommended Posts

Hur reagerar markens älg och rådjursstam på en etablering av dovhjort?

Är det någon som har råkat ut för det och vad har blivit resultatet av det??

Borde de skjutas bort omgående eller blir det en ok samexistens.?

Bedrivs nån forskning på det, eller har gjorts i alla fall. Har stått lite om det i Svensk´jakt  tror jag.

Jag har jagat på en mark i sörmland under 15 år där det vid tillträdet fanns lite hjort och bra med rådjur.

De första fem åren sköt jag ungefär lika många hjortar som rådjur,de följande fem åren när hjortstammen fördubblats sköt jag många hjortar men ca endast ett rådjur per år,de sista fem åren när hjortstammen exploderat sköts inga rådjur och inga sågs överhuvudtaget.

Värt att notera är att under mellanperioden såg jag med egna ögon vid ett par tillfällen hur hindar bokstavligt talat jagade rådjur ut ur marken likt en snabb stötande hund.

/Mike

Jag har en kamrat som bor i bromarv där det finns extremt mycket hjort. Förra året gick markägarna ut med att hjorten skulle bort. Det sköts över 170 hjortar och i och med det så ökade rådjuren. Tidigare var man glad om man såg ett rådjur, medan de nu syns lite här och där. Detta gäller vitsvans.

TS behöver nog inte bekymra sig för att dovhjortarna skall konkurrera ut öns rådjursstam. Dov och kronhjort har visat sig ha svårt att överleva ju närmare Skagerrakkusten de kommer...

Jämfört med Sörmland är markerna i o Bohusläns kustlandskap små och splittrade. Sen har vi trafiken till det. Gott om jägare som oftast har svårt att komma enas om någonting alls. Bara att se på hur älgstammen ser ut i länet.

Stora handjur kommer därför alltid få svårt att etablera sig. Då kommer ju inga hindar heller. Vilket är synd för kusten har en utmärkt biotop för hjort. Passar säkert bättre än den gör för älg.   

• Like 1

Som flera har skrivit så får rådjuren anpassa sig efter vad doven hittar på och hur mycket dov det är. här har vi "några" dovisar och det märks att doven håller sig gärna i gränslandet mellan åker och skog. Rådjuren får hålla sig längre in i skogen är min uppfattning.

Vet att det pågår eller har pågått forskning på Koberg utanför Trollhättan angående konflikter mellan rådjur och dov.

Om dom första dovisarna har dykt upp i år behöver du knappast vara orolig för att det blir för stor stam som trycker undan rådjuren. Det tar MÅNGA år innan explosionen kommer

Läget hos oss är att det finns etablerade dov på fastlandet och några hägn på 2-3 öar utanför.

Dessa tar sig till oss ibland men trafiken har tagit dem som kommit tidigare.

Frågan är mer ställd om man ska skjuta bort dem eller tillåta en etablering.