Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
MartinJ1

Inventering av Rovdjur... forts

Recommended Posts

MartinJ1

Eftersom förra tråden stängdes så antar jag att vi får fortsätta här.

Jag undrar vem som har rätt av Fredrik och Daniel i förra tråden?

Min fråga i första inlägget

2. Allt underlag skall samlas i Skandobs där alla kan ta del av resultaten. Gäller det alla dvs även Länsstyrelser, forskare osv? Ex de rapporter som rings in till spårare hos länsstyrelsen eller rapporteras till rovobs.se? Hur säkerställer man detta?

Daniel svarar

2) Alla data, från Sverige och Norge, ska samlas i Skandobs. Dock finns möjligheten att "dölja" data under viss tid. T ex vargpositioner under yngelperioden...

Lite längre ned i tråden följer jag upp och kollar om all data verkligen samlas i Skandobs och upptäcker att så inte är fallet. Skrev då följande inlägg

Liten uppföljning som jag avser göra tills det verkar fungera.

Gjorde en liten jämförelse mellan rovobs.se och www.skandobs.se

Till min besvikelse så saknas det rätt många rovdjursobservationer på skandobs som man kan se på rovobs.se

Varför? Har jag missat när man skall börja samla alla obs på skandobs.se?

Om avtalet mellan naturvårdsverket och SJF börjat gälla undrar jag hur man ser på avtalsbrott och hur man tänker komma till rätta med detta?

Fredrik svarar och stänger sen tråden...

lst har länge gjort olika i olika län. Inte minst använt olika system för att hantera observationer. Avtalet är ett led i arbetet med att få ett mer enhetligt och bättre fungerande system. Inte minst ett som jägare och andra intressegrupper har förtroende för och vill bidra till.

Avtalet är ett uppdrag och spec:ar ffa vad förbundet ska leverera.

Jag trodde man äntligen skulle använda ett system som var öppet där alla kunde se obsar även om en del döljs under ynglingstid. Var därför glad över Daniels svar att så var fallet men när Fredrik svarar är vi tillbaka på ruta ett. Kan iofs tolka Fredrik som intentionen fortfarande är att det bara skall finnas ett system för alla i framtiden men nu gäller det bara jägarna som avtalat att göra så.... och vi får se när länsstyrelserna kommer med i båten. Men då missförstod jag nog Daniels svar, så vem har rätt och vad gäller?

Skall man få förtroende för Skandobs så bör alla dvs inkl samtliga LST rapportera till Skandobs med start samtidigt nu annars gör man bara ett halvdant försök vilket skapar misstro med rubbat förtroende som följd. Mao hoppas jag fortfarande Daniel har rätt men att Lst inte sköter sig utan dvs de behöver se över sina rutiner. Att Lst länge har gjort olika i olika län är ingen ursäkt för att bättra sig nu!

Kan ni räta ut frågetecknen?

Outdoorsman

Fattar inte riktigt vad som inte lirar mellan våra svar. Men förstod inte heller din fråga om avtalsbrott? Min poäng är att vi har ett avtal med NV om vad VI ska utföra. Det spec:ar inte vad lst eller NV ska göra; det är en del av deras myndighetsutövning och inte föremål för ett avtal med oss.

Inget jag skrivit eller försökt att förmedla ska ses som ett annorlunda besked än det Daniel givit. Däremot kan jag konstatera att detta dragit ut på tiden och tillät mig att indirekt spekulera att det kanske även gjort att strömlinjeformningen i övrigt dragit ut på tiden.

Christian N

Efter en läsning av Martins inlägg tror jag att det han efterfrågar är den ömsesidiga lojalitet och förpliktelse som tydligen förbundet förbundit sig till i avtal med part, eller med andra ord, borde man inte kunna få förlita sig på en enhetlig och lojal rapportering från alla parter som är myndigheter eller tjänstemän.

Vidare förefaller du Fredrik ha svarat att nej, man kan inte förvänta sig det av Lst i de olika kommunerna, trots avtalet.

Martins slutfråga är vad för nytta kan man förvänta sig erhålla från ytterligare ett parallellt system med rapportering om det inte finns någon stringens eller rapporteringsskyldighet.

Ditt svar förefaller vara att det eventuellt kommer att bli så men att man inte är där än.

Nu är det fredag eftermiddag och jag är läskigt trött och har jag läst in, ut eller förstått fel är det nog med det. Detta inlägg var ett litet försök att ge er en möjlighet att utan kraftfulla formuleringar lyfta en möjlig fördunkling/oklarhet i tanke och språk, även känt som språkförbistring.

Missa nu inte första helgen med jakt på hornbärande dov, det är en fantastisk jakt. /Christian 

Outdoorsman

Christian och Martin,

det har länge i mina ögon varit ett problem att olika lst valt att använda olika system. Det finns dessutom historiskt sett fler problem med en del av systemen. Vi är nu med flera och snabba steg på väg bort från detta och har redan varit det en stund. Gamla tillkortakommanden behöver vi inte älta, men vi ska lära oss av tidigare erfarenheter.

Myndigheterna har insett och blivit mer tydliga med vilket värdefullt arbete jägarkåren gör och kan göra. Det är anledningen till uppdraget från NV. Självklart har vi fört ingående diskussioner innan vi ingått samarbetet och skrivit avtal mellan oss och NV. Jag ser vårt uppdrag och de diskussioner som förts som ett klart steg mot att verkligen få till ett enda system som funkar med god trovärdighet.

Eftersom vi lade ut annonsen för samordningstjänsten igår eller idag så är vi dock inte framme vid att knyta ihop säcken med riktig verkstad.

p.s. Absolut. Jakt följt av passröjning imorgon i Sörmland och avfärd mot Norrlandsjakt söndag. Dito!

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...