Hoppa till innehåll

Vad är rimlig ersättning?


qvarnhill

Recommended Posts

En lösning är att se om det går att jaga dem och åtgärda problemet med grythund. Man brukar kunna få bort dem då på kanske två-tre timmar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grythund är lite läskigt i dessa miljöer, man kan inte gärna bryta upp ett golv om hunden fastnar och ofta är det massa spikar ned under golvet. Använt hund några gånger för att kolla om någon är hemma eller lokalisera igenom altandäck..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grythund är lite läskigt i dessa miljöer, man kan inte gärna bryta upp ett golv om hunden fastnar och ofta är det massa spikar ned under golvet. Använt hund några gånger för att kolla om någon är hemma eller lokalisera igenom altandäck..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Japp, när jag höll mig med grythund så fick hon inte ta jobb i ladbottnar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I vår kommun så är det också ganska luddigt. Vi som är skyddsjägare kan ta ut fällor och där är grävlingfällor inkluderade men vi behöver inte åta oss dessa jobb!!??

Den ersättning vi får av kommunen är inte stor och det handlar bara om lite ammunition och tillgång till fällor plus ett fika/möte 1 gång  p/år.

Nu brinner väl jag o några lite för detta i och för sig, men jag tycker nog det kan vara skäligt att ta ut en viss ersättning för såna uppdrag. Kommunens

skyddsjakt sträcker sig också bara till stadsplanerat område mer eller mindre i vår kommun, samt en del badplatser och andra anläggningar som ligger i kommunens skötsel.

Många gör det gratis men det kan bli mycket i slutändan så inget fel med en rimlig ersättning annars kan man ju tacka nej.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett moment att komma ihåg att under kommunalt avtal eller privat uppdrag har man som utförare ett ansvar för ev skadeverkningar som uppkommer, en ansvarsförsäkring är rätt motiverad att ha, så kallad drulleförsäkring som i varje fall gäller explicit för jakt,

 

egentligen borde den vara omfattande även för näringsverksamhet, men gränsdragningen mellan hobby och näring är rätt svår att hantera/urskilja för försäkringsbolagen.

 

För egen del hade jag varit väldigt tveksam till att låna ut en fälla till någon där jag inte kontrollerat att vederbörande har jaktkort, har jakträtt där det avses att ställa fällan, skottlossningstillstånd eller annan kompetens för att avliva ett större djur i fälla.

 

Ansvaret för min del blir för omfattande. /Christian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett moment att komma ihåg att under kommunalt avtal eller privat uppdrag har man som utförare ett ansvar för ev skadeverkningar som uppkommer, en ansvarsförsäkring är rätt motiverad att ha, så kallad drulleförsäkring som i varje fall gäller explicit för jakt,

 

egentligen borde den vara omfattande även för näringsverksamhet, men gränsdragningen mellan hobby och näring är rätt svår att hantera/urskilja för försäkringsbolagen.

 

För egen del hade jag varit väldigt tveksam till att låna ut en fälla till någon där jag inte kontrollerat att vederbörande har jaktkort, har jakträtt där det avses att ställa fällan, skottlossningstillstånd eller annan kompetens för att avliva ett större djur i fälla.

 

Ansvaret för min del blir för omfattande. /Christian 

Hejsan !

 

I fallet där fällan (vet ej vad modellen kallades) lånades ut av mig rörde det en grävling under huset. Den klagande ville INTE avliva grävlingen utan bara ta den därifrån- fånga den och sedan släppa ut den på annan plats. Grävlingsfällan / rävfällan som vi (miljökontoret) då lånade ut hade vi "fått låna" i vår tur av den sk kommunjägaren.

 

Grävlingen gick i fällan och släpptes på annan plats. Den klagande- husägaren var mycket nöjd med att han lyckades fånga grävlingen och att han kunde släppa den på annan plats.

 

MVH: Tjäder

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man såldes anta jakt i form av fällfångst utan jaktkort?

Det lär ju vara sannolikt i varje fall. Jakten är för övrigt även själva fångandet av ett vilt djur.

Enligt Ola mfl i Förbundet är det inte tillåtet, dvs jaktbrott nr 2 att frakta iväg ett levande vilt djur till annan plats, sker det fortfarande i fällan är det även förmodligen djurplågeri, fällan uppfyller inte Jordbruksverket regler för transport och NVV och jaktlagen tillåtet det inte alls, dvs ingen transport.

Ser du var hän detta brakar Tjäder, man har förvisso valet att släppa viltet från fällan men inte flytta det så jag är rejält frågande till en sådan lösning.

Slutligen då det inte är tillåtet alls att släppa vilt på annan plats än fångstplatsen och särskilt inte bara ut på annan mark har husägaren i ditt exempel lyckats skrapa ihop till två, tre jaktbrott, du vet att därvid föreligger både vid uppsåt och oaktsamhet.

Ta nu inte detta som ett påhopp, du förefaller vars lite reaktiv, utan se det som ett stilla betraktande av de ingående problemen med utlåning av fällor och gränsdragningen vid kommunal skyddsjakt. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lånat ut fällor rätt ofta men inte utan att först försäkra mej om att tillsynen är mer än fullgod. Nekat flera gånger att flytta ev fångst då det blir en stress för viltet osv. Ev avlivning fixar jag.

 

Rätt eller fel vet jag inte men det är praktiskt och de klagande är ofta väldigt ambitiösa och väldigt tacksamma för att få hjälp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man såldes anta jakt i form av fällfångst utan jaktkort?

Det lär ju vara sannolikt i varje fall. Jakten är för övrigt även själva fångandet av ett vilt djur.

Enligt Ola mfl i Förbundet är det inte tillåtet, dvs jaktbrott nr 2 att frakta iväg ett levande vilt djur till annan plats, sker det fortfarande i fällan är det även förmodligen djurplågeri, fällan uppfyller inte Jordbruksverket regler för transport och NVV och jaktlagen tillåtet det inte alls, dvs ingen transport.

Ser du var hän detta brakar Tjäder, man har förvisso valet att släppa viltet från fällan men inte flytta det så jag är rejält frågande till en sådan lösning.

Slutligen då det inte är tillåtet alls att släppa vilt på annan plats än fångstplatsen och särskilt inte bara ut på annan mark har husägaren i ditt exempel lyckats skrapa ihop till två, tre jaktbrott, du vet att därvid föreligger både vid uppsåt och oaktsamhet.

Ta nu inte detta som ett påhopp, du förefaller vars lite reaktiv, utan se det som ett stilla betraktande av de ingående problemen med utlåning av fällor och gränsdragningen vid kommunal skyddsjakt. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

He he he !

 

Du verkar nästan lite som en paragrafryttare och en riktig byråkrat Christian :-) (vilket ju JAG var då jag arbetade som miljö- och häsloskyddsinspektör.)

 

Allt löste sig alla var nöjda (tror t.om att grävlingen var nöjd iom att den annars skulle ha avlivats av den "kommunala jägaren" om han hade fått rycka ut)

 

Mitt råd kvarstår dock: ring och påtala problemen med skadedjuren hos kommunens miljö- och hälsoskyddsavdelning.

 

MVH: Tjäder

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja jag är en person som helst ser att andra inte snubblar iväg och begår jaktbrott genom att de är okunniga.

Typiskt sätt är jag motsatsen till en byråkrat då mitt jobb och person handlar om att vara en praktiker.

Nåväl nu är den saken utredd, i varje fall enligt mig. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grythund är lite läskigt i dessa miljöer, man kan inte gärna bryta upp ett golv om hunden fastnar och ofta är det massa spikar ned under golvet. Använt hund några gånger för att kolla om någon är hemma eller lokalisera igenom altandäck..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nja alltså så illa är det inte. Det beror ju såklart på typen av hund men jag har använt Frasse flitigt under hus och lador. Dom ser ju mer än vi så lägger man in en ficklampa så klarar han det galant. Rätt ofta så drar grävlingen ut då den har haft svårt att backa in i en hörna så att säga och den får bita i hagel. Jag vet många som släpper in under lador men man släpper inte direkt en förläggare utan en hund med mer rävegenskaper och inte en som krigar. Speciellt de norröver och min uppfödare släpper så och det har inte gått åt skogen nån gång än.

Man tror att de ska skada ögonen men Frasse blundar ofta större delen av tiden han är under mark. Han går på hörsel och andra sinnen.

Sist jag släppte så plockade han råttor under ett hus med krypgrund. Dom blev otroligt glada för det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har blivit ombedd att ta itu med X-antal grävlingar under en ladbotten, har väl drygt en mil enkel väg att åka men slipper inspektera fällan, bara rycka ut när fångstlyckan varit god. Vad kan anses som rimlig ersättning för den viltvårdande och byggnadsvårdande insatsen? Egentligen så skulle man ju kunna bokföra denna aktivitet på nöjeskontot men fällan, bensinen och skotten är/var ju inte gratis...

 

Input mottages tacksamt!

En flaska malt till jul om givaren stannar och avsmakar. :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...