Hoppa till innehåll

Från hårkors till Aimpoint


Jägern

Recommended Posts

Hej!

Köpte mig en Aimpoint h1 4moa ifjol för att ha på älgjakt. Känner att jag inte riktigt har blivit kompis med den ännu och det blev svårare att få godkänt på älgbanan. Har funderat på att byta bort den..

Ni som gjort samma sak som mig, gått från vanligt kikarsikte till Aimpoint, tyckte ni att det var svårt att bli van den? Antar att det bara är mer träning som saknas..

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja vissa kan aldrig bli kompis med en aimpoint tyvärr men öva mer både torrt och skarpt gärna med bägge ögonen öppna och snabba anläggningar där den typen av sikte är i princip oslagbart

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gick från kikarsikte till järnsikte sedan aimpoint och tillbaka till kikarsikte som jag har nu vart en jäkla omställning varje gång teknikmässigt för bra och snabbt skytte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft några problem.

Men ett bra tips är att montera den på en 22:a om man har någon. Är ju lite lättare att få till mängdträningen med den.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Köpte mig en Aimpoint h1 4moa ifjol för att ha på älgjakt. Känner att jag inte riktigt har blivit kompis med den ännu och det blev svårare att få godkänt på älgbanan. Har funderat på att byta bort den..

Ni som gjort samma sak som mig, gått från vanligt kikarsikte till Aimpoint, tyckte ni att det var svårt att bli van den? Antar att det bara är mer träning som saknas..

Mvh

En fråga........skjuter du med bägge ögonen öppna? Annars tycker jag det är totalt odugligt och konceptet faller.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sist jag var på skjutbanan sköt jag bättre med aimpointen än vanliga kikaren. Man måste tänka på att det blir mer instinktivt skytte med aimpointen och att man inte kan hålla på och fin rikta som många vill göra. Allt flykt skytte skjuts ju med bägge ögonen öppna och definitivt med en aimpoint, där är du ju rätt så bara på det och öva!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skjutit rätt mycket med aimpoint eller andra varianter av rödpunktssikten,

 

på korta håll med stora mål skjuter jag exakt och snabbt, därefter faller kvalitén av rejält, skulle exempelvis aldrig våga mig på att skjuta på vilt på avstånd över 100 meter, ett rådjur blir allt bra litet bakom rödpunkten.

 

Är förmodligen helt skadad av min tidiga inlärning och bruk av dessa sikten men det tar för lång tid och osäkerheten smyger sig in på lite håll, med 3-4x och en rödpunkt såsom i min varipoint med rm 0 så är jag oändligt mycket snabbare och säkrare.

 

Har man bekymmer är medicinen den som angivits ovan, får man trots allt inte till det är det helt ok att acceptera att man kanske som jag inte har en syn, trötta ögon på väg till närsynthet som ger stöd för bruk av detta sorts rm. 

 

/Christan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...