Hoppa till innehåll

Begagnad kvalitetsoptik eller ny mellanklassoptik


Henrik

Recommended Posts

Låter mycket intressant då både Delta och Minox är kandidater till ett köp inom kort. Det svåra är bara att bestämma sig för ett av det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är sen intresserad av din "subjektiva bedömning" av vad som är bästa köpet för i stort sett samma pengar. en 6-7 år gammal typ zeiss eller en fläng ny i mellanklass.

men jag är intresserad av svaret med förutsättningen att det är "felfria Felix" som är poänggivare till din sammanfattning ;)

/Kalle 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant! :smile:

 

Kan man möjligen be om en komplettering av listpris och vikt för respektive kikare? Har inte delta någon modell med större förstoring?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Filip, hur menar du att jag borde testa imma? Jag har inte planerat något specifikt "imtest" men utöver någon form av formaliserat "testresultat" kommer jag såklart att skriva en text om tankar och vad jag upplevt rent praktiskt med respektive kikare och där kommer givetvis eventuell imma med.

Magnus, pris och vikt skall jag noga klara av att få med i tabellen.

I övrigt kan jag bara konstatera att jag kommer att fokusera på den optiska biten och på belysningen.

Jag kommer alltså inte att göra ett omfattande test för att kontrollera tracking, skjuta boxtest etc..

Om det är så att det finns den typen av problem med kikare brukar det gå att reklamera, om man däremot är besviken på optiken rent optiskt är det betydligt svårare att reklamera.

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer inte test av "imma" att ge sig själv då samtliga kikarsikten skulle få följa med ut i fält?! Ges då alla fabrikat samma möjligheter så borde dem samtidigt få samma chans att imma igen på lika villkor. På vilket annat sätt testar man detta annat än ute i spenaten. Min ringa erfarenhet säger mig att alla kikarsikten är lika värdelösa om optiken utsätts för regn, rusk och granplanteringar. TH tjatar intensivt om detta i sin videoblogg, typ öppna endast inför skott...

 

Här känner jag kanske att det finns en annan intressant sak att testa med tanke på hur mycket jag irriterar mig på okularet på min 1,7-10x Swarre. Det finns helt enkelt inget skydd för okularet som är praktiskt och smidigt att använda i fält. I alla fall inte om man eftersträvar ett så lågt montage som möjligt... I övrigt en smidig glugg som för mig levererar.

 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rådet är ju då att förvara pangen i kofferten inte i hytten på bilen/fordonet, så att det har samma temp som yttertempen, vidare får man ge fn i att andas på linsen, när man har ansiktsmask, buff eller liknande så är det otroligt svårt att inte göra det.

 

Men jag har bara 1 gång varit med om att linsen immar över utan mina misstag, å även då var det ett misstag, jag hade lämnat linskydden borttagna. /CHristian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Berömvärt intitiativ! :)

 

Skärpa och färgblödning är alltid intressant, samt även färgstick (gissar att IOR i vanlig ordning är som att titta genom ett glas med ett urinprov :tongue:;) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter överensstämmer rätt väl med Christians, imma beror enligt min erfarenhet oftast på att jag andats på okularet eller på att jag glömt sätta på linsskydd.

 

Exabit, färgsticket kommer nog att kommenteras i löpande text under rubriken färgåtergivning.

 

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer inte test av "imma" att ge sig själv då samtliga kikarsikten skulle få följa med ut i fält?! Ges då alla fabrikat samma möjligheter så borde dem samtidigt få samma chans att imma igen på lika villkor. På vilket annat sätt testar man detta annat än ute i spenaten. Min ringa erfarenhet säger mig att alla kikarsikten är lika värdelösa om optiken utsätts för regn, rusk och granplanteringar. TH tjatar intensivt om detta i sin videoblogg, typ öppna endast inför skott...

Här känner jag kanske att det finns en annan intressant sak att testa med tanke på hur mycket jag irriterar mig på okularet på min 1,7-10x Swarre. Det finns helt enkelt inget skydd för okularet som är praktiskt och smidigt att använda i fält. I alla fall inte om man eftersträvar ett så lågt montage som möjligt... I övrigt en smidig glugg som för mig levererar.

/M

Swarovski har väl sina egna aluflippisar även till dessa?

Guld värt även om dom är dyra.

/Baner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket hedervärt alternativ. Ska bli väldigt intressant att se resultaten, särskiltnär testet är så pass ambitiöst..

 

Jag tänker själv snart köpa en ny kikare, dock i en något lägre prisklass (5000-10000 kr) med något andra specifikationer, varför jag hoppas att du inte har något emot att jag startar en egen tråd med hopp om råd, särskilt från Mad Mike.

/Jonathan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jonathan,

urvalet av kikare hänger samman med dels att 10-12" är nog den budget jag tycker känns vettig för detta projekt. Men också för att det är en nivå där vi hittar en hel del intressanta kikare. Deltakikaren ligger såklart lägre i pris och det skall bli intressant att se hur den klarar sig.

 

Jag hoppas hinna iväg till skjutbanan idag för att påbörja testet, sedan blir det vakjakt på dov ikväll.

 

Självklart skall du starta nya trådar om du har lust med det :thumbsup:

 

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att du sållat bort Meopta R2 2,5-15x56? Den är ju inom budget och Meopta brukar ju hävdas som mycket sikte för pengarna.

Mvh

Joacim

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen inte sållat bort några sikten utan det har helt enkelt tillkomit några varianter.

 

Egentligen började det med att jag fick reda på att Optronika gått ihop med Minox för att starta ett bolag som heter GSO, det är detta bolag som tagit över all utveckling, produktion och försäljning av Minox sport optik (som t ex kikarsikten). Optronika är rätt välrenommerade då de består av tidigare utvecklingsavdelningen på S&B och bland annat gjort optiken till Premier Heritage och ett antal andra lyckade kikare, det är med andra ord högst kompetenta herrar.

 

Det kändes helt enkelt som att det vara läge att börja hålla ett öga på Minox.

 

När behov av ett nytt sikte sedan uppstod så blev jag nyfiken på Minox ZEi 3-15x56, Mike tipsade mig om Steiners Ranger 4-16x56 som också såg intressant ut baserat på vad jag kunde läsa mig till på nätet.

 

Då hörde Flex av sig och erbjöd mig att kolla in dessa båda kikare i verkliga livet vilket jag såklart välkomnade med öppna armar. Däremot hade jag egentligen ingen tanka på att göra något mer än att titta igenom dem och se hur vassa de var. Därefter blev jag tipsad om IOR och Flex skickade med både en extra Minox med BDC riktmedel och Deltan utan att jag var medveten om det.

 

När jag sedan insåg att det var ett paket med 5 kikare på väg så tyckte jag att jag borde ta ett seriösare grepp om utvärderingen och det är vad jag skall försöka påbörja idag.

 

Jag har alltså inte gått igenom marknaden och letat efter alla intressanta kikare utan urvalet blev helt enkelt vad det blev :tongue:

 

//Henrik

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Swarovski har väl sina egna aluflippisar även till dessa?

Guld värt även om dom är dyra.

/Baner

 

Jorå, jag jag skaffade dessa för att ha både framtill och baktill. Framtill sitter kvar, men baktill så blev okularet så omöjligt stort att det inte gick att repetera. Men visst, rätt så god kvalité. Men inte värda sin vikt i guld.

 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minox låter ju extremt intressant just med tanke på att jag aldrig ägt så bra glas innan än Premier Heritage och jag gråter fortfarande blod för att jag sålde tuben...

Är fortfarande eventuellt inne på ett Tangent Theta till nya riggen men jag har fler bössor i behov av optik så detta testet skall verkligen bli extremt intressant att följa!  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...