Hoppa till innehåll

Imorgon smäller det


vandraren

Recommended Posts

15 hours ago killer_mouse sa:

Låter som en älgjakt i senaste laget vi hade en gråhund som inte vart tillstymmelse till jakttränad plus att hundföraren inte bemödat sej att läsa på om hur man bör gå med en älghund eller hur man läser vind dvs inte tittar på molnen och man bör kryssa över såten I mot vinden inte gå rakt igenom med vind i ryggen för att sen gå samma väg tillbaka för omtag 200 m högre upp blir lite tradigt om såten är dryga 2 km lång och 7-8 hundra bred

jag förstår omtag om det är som grannsåten där marken delas av ett stup annars fika och omplacering så man rör runt lite och folk inte somnar 

Ett sånt område söker nästan hunden igenom på första sökrundan. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago karelsk blandning sa:

Ett sånt område söker nästan hunden igenom på första sökrundan. 

Ska söka igenom ja inte när hunden passar bäst som handskar 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago killer_mouse sa:

Ska söka igenom ja inte när hunden passar bäst som handskar 

Det är till och med bättre vara på arbetet än att jaga med såna hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det rättar nog till sig med Astrid: hon blir nog som de andra varit i början.... men heeelt sjukt hur det kan bli så här ändå!!!? Axa var oräddast i kullen, Astrid smidigast... Jag har verkligen gjort ingenting för att förbereda detta! Det var ett av råden jag fått...

Rings imorgon em!?

p.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm... helt tomt på rådjur! Släppte Astrid först. Flera bra sökturer, men inte ett ljud. Hon fick hålla på lääänge. Ett ställe var intressant, men det gick ut över en liten å, och det var inte tillräckligt hett för att gå i vattnet tyckte hon. Släppte om Alice på samma ställe för att förvissa mig om att Astrid inte missat nåt. Hon följde löpan över vattnet men kom tebax: inte tillräckligt hett på andra sidan heller. Vinden var gynnsam så hon sprang inte hela den delen av såten, så tom. Hon sprang över till nästa skogsparti. Inget där heller, men gick upp med henne dit för att ta en bit som inte blivit genomsökt. Stack iväg som en iller: hade vi stött något...? Upptag, drev: hare! Men den lurade bort henne. Släppte sedan Aina: inget, förutom sök i gamla löpor. Således tomt, sånär som på en hare!!! Märklig dag.... men underbar kväll med några goa öl på altan, I T-SHIRT!!! Galet! Nu vaknar man i stugan, till en jaktfri dag. Skulle eg ha jagat i Alingsåstrakten, men det blev inställt igår em. Gör nog inget faktiskt....

p.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mor & dotter sover vid min axel, syster/moster med hakan i ljumsken. Laddar inför morgondagen!

 

7F2C7951-C0A2-4EAE-A134-5F083E1A24EC.thumb.jpeg.f3a518694f220e028649550c06719701.jpeg

 

Har tillbringat några dar på landet med att greja med stugan, inreda bilen, vilat och hängt med jyckar och vänner! Älskar denna plats väldigt! Nu dax att fara hemåt, så jaktar halvvägs. Hoppas på bra jakt, då det bara blir jag, tre taxar och jakträttsinnehavaren! Mysigt! Hoppas komma i god tid så jag får igång en brasa och grilla mig en frukost! Dock skall inredning och packning in i bilen först... och hoppas färgen hunnit torka...! Efter några jakter då älg, vildsvin och räv med följande ? på pejlen jagats återvänder vi till marken det sköts rådjur för äldsta jyckarna! Astrid jagar ju oxå sedan några dagar, så förhoppningen borde då vara tre rådjur? Känns rimligt....

Köpt högoktanig korv på Lidl,, durum tunnbröd och lite annat att ha till korven, så hoppas på uppehåll... Det blir ev tre grilltillfällen! Det skulle jag behöva efter några dar då jag missat äta, annat än ett mål om dagen... Trökigt att äta själv, antagligen? Nu går ögonen i kors... hoppas det finns täckning för att få iväg detta meddelande...?

p.

 

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det small inte.... Astrid låg ute och sökte fint, men resultatlöst, tyvärr. Släppte sedan Aina, och hon gjorde ett fint arbete och reste rådjur. Drevet varade i ca 45 min. Hon bröt när det blev öppet och gick rakt. Hon kom tebax med en lååång tunga hängande... Det var 22 grader, så släppte inte Alice!

p.

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kanske....

Går ut en stund på hemmamarken, så även Alice får jaga lite! Har med en jägare till. Blir det för varmt för att jaga så finns annat att göra på marken ändå.

Sen fick vi fråga om jakt på fredag oxå... Får se hur det går imorgon först. Många mil blir det, för att bjuda på taxjakt. Får fler och fler frågor om att komma och släppa, så det känns som lite revival för taxarna...?

p.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen jakt imorgon fredag.

Idag nåt grönjävulskt med jakt. Ledig dag imorgon så skriver om dagen då. Men drev från 9 till 16.35 då ett Ravelliingripande satte punkt för jakten! Taxen är ju från Tyskland....? Och Tjt likaså....? Svartbruna är de oxå..... Upphör likheterna där!? NEJ!

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådärja... hmmm... gårdagen.... jämförelsen med tjt...  Som oftast VET man inte exakt vad jyckarna jagar, men man drar slutsatser efter erfarenheter, vad andra sagt/berättat, saker man läst osv. Ni får dra era slutsatser på vissa ställen här i texten, men säkert är att taxarna gått bananas..  

Samling vid kyrkan 8.30. En kille dök upp.... Supersympatiske uppfinnaren fixarPeter! Så, då blir det inte så många störningsmoment i skogen!

 

Satan:fortsättning följer...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis, en dubbelkalv ovh vildsvin på schemat. Hundarna drev bra förra helgen men stolpe ut då. Kul att lyssna på bra hundar, tyvärr jagade en av dem för sista gången i söndags. Han mötte sin översugga och blev så skadad att han fick sluta sitt jordeliv i skogen. Imorgon får ”unghunden” (3 år) axla manteln och visa vad han lärt av den gamle. 

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kanske....

Vi åker ikväll, käkar middag och inkvarterar oss. Sen jakt imorgon. Vet inte så värst mycket om jakten ännu. Det skall finnas gott om rå och kron. Har det puls så jagas det!

Just nu hos vet med Astrid, för att se ifall hon får följa med.

Deppigt värre... avbröt skrivandet förut hos vet. Sprickan inte färdigläkt så lämnade Astrid hemma. Nu lägger vi oss.

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Small, gjorde det, som vanligt, inte... MEN,numer, som vanligt drevs det.... som fan.... både önskat och oönskat vilt! Släppte Aina, medvetet, ihop med en traumatiserad pbgv. Aina tog upp, efter en komplicerad ( snöstorm ) sökrunda med många skall i olika tonarter. När det började likna drev anslöt petiten. De jagade tillsammans något. Detta något drog iväg rätt så långt, över en bäck/fors/å och över en större väg. Vi hoppade i bilen och hamnade på passagen över vägen. Bilarna körde otäckt fort.... På andra sidan vägenskildes hundarna åt, och petiten var på väg tebax. När vi stod och viskade såg jag ett rådjur komma ut på vägen, pekade på det, och han jag hade med i bilen ställde sig på löpan. Strax var petiten infångad/omhändertagen. Aina då... hon hade problem med återgången efter att ha drivit vidare... eller...? Hörde henne skälla, yla, driva omvartannat. När hon sprungit fram och tebax några gånger i samma löpa blev jag irriterad! Gick upp och visslade och skrek på henne. Detta gjorde jag två gånger. Båda gångerna hände nåt med löpan i pejlen. Jag gick närmre och hörde fundersamt på henne.... kom ut på ett litet hygge precis bredvid löpan. När jag såg henne i hörnet på hygget, i löpan för femte gången!!!!, så gormade jag på henne, eftersom hon hade huvudet högt och skällde massa konstiga skall! Då drar fyra grisar iväg längs kanten tvärsöver hygget från mig!!! Trots att jag blev #^*#^% paff så gormade jag på Aina så hon kom till mig. Visste inte, och vet inte nu heller!!!, vad att tro!? Min slutsats är att hon vallade fyra grisar fram och tebax i samma löpa, minst fem gånger!!? Grisarna var nog i 40-50-60kgs klassen. Kollade i löpan, i vars ände jag nästan stod: den var rejält upptrampad precis där och vidare. Inga spår innan, nästan...

Vet inte vad jag skall tro...?

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som hon bytte drevdjur.

 Angående oönskade drev.  Kompisens drever drev och ställde ko och kalv idag. Husse lyckades vissla till sig hunden och släpper om. Nu blir det grisdrev istället!  Han avslutar faktiskt med att driva rådjur. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, hon bytte absolut drevdjur!, det är inte frågan egentligen. Det jag eg undrar över är att fyra vildsvin låter sig vallas fram och tillbaka i samma löpa fem gånger? Aina var inte särskilt het, då de rörde sig, utan gick bredvid med högt huvud och skällde grovt och taktfast... märklig situation! Jag tittade oxå i löpan och den såg verkligen ut att vara upptrampad efter några vändor.

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago kkjon sa:

Låter som hon bytte drevdjur.

 Angående oönskade drev.  Kompisens drever drev och ställde ko och kalv idag. Husse lyckades vissla till sig hunden och släpper om. Nu blir det grisdrev istället!  Han avslutar faktiskt med att driva rådjur. 

Har det puls skall det jagas!

Känner igen resonemanget, HOS MINA HUNDAR, och inte alltid hos husse...

p.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago vandraren sa:

Ja, hon bytte absolut drevdjur!, det är inte frågan egentligen. Det jag eg undrar över är att fyra vildsvin låter sig vallas fram och tillbaka i samma löpa fem gånger? Aina var inte särskilt het, då de rörde sig, utan gick bredvid med högt huvud och skällde grovt och taktfast... märklig situation! Jag tittade oxå i löpan och den såg verkligen ut att vara upptrampad efter några vändor.

p.

Tror inte det där är så konstigt, en hund de har koll på och som inte är "för på". Tax och de andra småbenta är inga dumma grisdrivare.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...